babingtonbrännaren!?

Skriv svar
ub
Stor entusiast!

babingtonbrännaren!?

Inlägg av ub »

8) Är det någon som läst om BABINGTONBRÄNNAREN,Amerikanska fältkök..framtida alternativ? isåfall vad tror vi om det?
finns att läsa om på NY TEKNIK.SE
(LÄNKEN BIOENERGI) skulle skickat med länken om jag visste hur man gör!
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
logaritmen
Stor entusiast!

Re: babingtonbrännaren!?

Inlägg av logaritmen »

ub skrev:8) Är det någon som läst om BABINGTONBRÄNNAREN,Amerikanska fältkök..framtida alternativ? isåfall vad tror vi om det?
finns att läsa om på NY TEKNIK.SE
(LÄNKEN BIOENERGI) skulle skickat med länken om jag visste hur man gör!
MVH:UB
Kul Forum!!
Vad är Babingtonbrännaren för någonting.
Jag är väldigt intresserad av länken.
Försök att få någon att hjälpa dig att fixa till länken..
Mycket intreserad..

Log...
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Tack Tomas,p.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Verkar ju klart intressant, frågan är ju då vad bränslet kommer att kosta och hur tillgången blir på det, jag skulle tro att det tar ett tag innan det finns bränsle att få tag på utom väldigt lokalt (gnosjö....)

Och med ett pris på runt 13000 (om det nu blir så) så blir det ju mycket konkurenskraftigt eftersom det inte behövs något annat, rengör oljetanken och släng dit brännaren....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

micke_932 skrev:Verkar ju klart intressant, frågan är ju då vad bränslet kommer att kosta och hur tillgången blir på det, jag skulle tro att det tar ett tag innan det finns bränsle att få tag på utom väldigt lokalt (gnosjö....)

Och med ett pris på runt 13000 (om det nu blir så) så blir det ju mycket konkurenskraftigt eftersom det inte behövs något annat, rengör oljetanken och släng dit brännaren....
De har gjort den i 30 år och är inte säkra på om den håller för att
gå i villadrift? Om det inte är något lurt bakom lär vi höra mer om den
till nästa vinter! Förstår dock inte hur de får det till att ved och pellets skulle vara speciellt dyrt.
Sågspån var inte dyrt innan man hade börjat med pelletstillverkning...
vem vet vad lämpligt bränsle kommer att ha för pris distribuerat
och klart när den sitter i 20000 villor?
Alla alternativ till VP är varmt välkomna, hoppas att det här slår väl ut!
BlueFlame sedan -05
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Den är under utveckling och kan man åka till månen så lär man nog få denna produkt att hålla o fungera väl med tiden för villabruk,
pellets kommer kanke med tiden att bli dyrt som allt annat när det gäller energi som vi är beroende av,särskilt om de stora styr o ställer på marknaden så alla konkurerande alternativ måste väl välkommnas av kosument annars är man ju extra dum i hjärnkontoret, med det vill jag inte säga att någon här är det. VAR GLADA O HOPPAS PÅ EN NY FÖR OSS GYNNSAM PRODUKT!! :)
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

ub skrev:8) Den är under utveckling och kan man åka till månen så lär man nog få denna produkt att hålla o fungera väl med tiden för villabruk,
EEh, andra resurser kanske var tillgängliga. Apolloprogrammet kostade 972 miljarder SEK i dagens penningvärde :D
ub skrev:pellets kommer kanke med tiden att bli dyrt som allt annat när det gäller energi som vi är beroende av,särskilt om de stora styr o ställer på marknaden så alla konkurerande alternativ måste väl välkommnas av kosument annars är man ju extra dum i hjärnkontoret, med det vill jag inte säga att någon här är det. VAR GLADA O HOPPAS PÅ EN NY FÖR OSS GYNNSAM PRODUKT!! :)
Absolut, jag hoppas också. Jag är bara av naturen skeptisk (yrkesskada).
Det mesta som figurerar i Ny Teknik på det här sättet rinner ut i sanden... en del blir jättebra.
BlueFlame sedan -05
Rävhed
Ungskog

Inlägg av Rävhed »

Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Mortel> JO skeptisk är väl en annan med men man hoppas väl att det skall bli nåt bra av det o att det inte blir exp uppköpt o skrotat etc...
apollo?tur att det inte var vi som betalade...

Rävhed> Tack för helgläsningen!!
Skriv svar