Egentillverkning av solfångare till pool
-
- Ungskog
Egentillverkning av solfångare till pool
Funderar på att tillverka en solfångare till poolen av 2 eller 3 glas fönsterkassetter. ca 6m2. Plast slang, isolering och en liten pump + en enkel styrning.
Alternativet är att lägga slang på marken bara + pump och enkel styrning.
Någon som provat detta?
Poolen är oisolerad ovan mark och på ca 25000 liter.
Gissar att solfångaren fungerar bättre tidigt och sent på säsongen och slangen fungerar bäst då man behöver mest svalka.
Alternativet är att lägga slang på marken bara + pump och enkel styrning.
Någon som provat detta?
Poolen är oisolerad ovan mark och på ca 25000 liter.
Gissar att solfångaren fungerar bättre tidigt och sent på säsongen och slangen fungerar bäst då man behöver mest svalka.
Ecotec A3, PE30, Bulk helnöjd
Jag har 175 meter (tror jag) PEM-slang som ligger i en spiral. Diameter 32 mm och godstjocklek 2 mm. Har täckt med 4 mm vanligt glas. Ligger i princip horisontellt.
Min pool är 4x8 meter och solfångarens kanske 3,5-4 kvm är för liten. Borde vara minst 16 kvm. Men med handen känns tilloppet klart varmare när solen skiner än annars. Jag täcker poolen med solfolie. Använder inget värmetillskott i övrigt. Temperaturen ligger i regel runt 23-24 grader hela sommaren. I princip aldrig under 20 eller över 28 grader.
Att använda vanlig PEM-slang fungerar utmärkt men jag har inte klurat ut hur jag ska kunna smyga in de behövliga 16 kvm "utan att det syns". Jag tror inte att det är nödvändigt att använda glas men det är viktigt att hitta ett lugnt läge. Möjligtvis är glas att föredra tidigt och sent på säsongen.
Att på något smart sätt integrera det i soldäcket är den ultimata lösningen och kommer att göra uppfinnaren till miljonär. Jag efterlyser ideer här !!!
Min pool är 4x8 meter och solfångarens kanske 3,5-4 kvm är för liten. Borde vara minst 16 kvm. Men med handen känns tilloppet klart varmare när solen skiner än annars. Jag täcker poolen med solfolie. Använder inget värmetillskott i övrigt. Temperaturen ligger i regel runt 23-24 grader hela sommaren. I princip aldrig under 20 eller över 28 grader.
Att använda vanlig PEM-slang fungerar utmärkt men jag har inte klurat ut hur jag ska kunna smyga in de behövliga 16 kvm "utan att det syns". Jag tror inte att det är nödvändigt att använda glas men det är viktigt att hitta ett lugnt läge. Möjligtvis är glas att föredra tidigt och sent på säsongen.
Att på något smart sätt integrera det i soldäcket är den ultimata lösningen och kommer att göra uppfinnaren till miljonär. Jag efterlyser ideer här !!!
-
- Ungskog
I allmänhet rekommenderas en solfångare på minst 50% av poolens yta. Håller med om att 16 kvm i mitt fall låter mer vetenskapligt än vad det egentligen är.
Använder min vanliga cirkulationspump men styr manuellt över en del av flödet till solfångaren med en ventil. Kan inte styra över hela flödet eftersom trycket (motståndet) då blir för stort. Skulle i så fall behöva större genomloppsdiameter. Kör två 32 mm slang parallellt men det motsvarar ju inte diametern av en 50 mm slang som är min diameter i systemet i övrigt.
Får se om jag kan få till en bild så småningom. Annars liknar det mest gigantisk "lakritsspiral" helt enkelt.
Är cirkulatonspumpen avstängd känns slangarna varma. Sätter jag på pumpen känns slangarna kalla. Mellanskillnaden hamnar således i poolvattnet.
Sammanfattningsvis bör jag för egen del alltså ha mer slang och öka genomloppsdiametern så att det motsvarar det övriga systemet. Nu ska det bara göras ....
Använder min vanliga cirkulationspump men styr manuellt över en del av flödet till solfångaren med en ventil. Kan inte styra över hela flödet eftersom trycket (motståndet) då blir för stort. Skulle i så fall behöva större genomloppsdiameter. Kör två 32 mm slang parallellt men det motsvarar ju inte diametern av en 50 mm slang som är min diameter i systemet i övrigt.
Får se om jag kan få till en bild så småningom. Annars liknar det mest gigantisk "lakritsspiral" helt enkelt.
Är cirkulatonspumpen avstängd känns slangarna varma. Sätter jag på pumpen känns slangarna kalla. Mellanskillnaden hamnar således i poolvattnet.
Sammanfattningsvis bör jag för egen del alltså ha mer slang och öka genomloppsdiametern så att det motsvarar det övriga systemet. Nu ska det bara göras ....
Poolsolfångare i "gummi"
Primastar.nu har billiga poolsolfångare i EPDM (sånt där som vindrutetorkare är gjorda av). 3000 kr för 8,3m2 + pump + regler, 4000 kr för 12,5 m2 (om man har tak som är minst 12,5 meter). Det är den mest prisvärda solfångaren jag hittat. Regleren är inte jättebillig och kanske kan man snika ihop något själv med en slutande termostat.
Jag har ingen koppling till Primastar och har (ännu) inte köpt något från dem.
Jag har ingen koppling till Primastar och har (ännu) inte köpt något från dem.
Bergvärme Varmitek 12kW 200m, logger, 500l vvb
Vad tror du om att integrera solfångaren i poolen? 32 kvm är liksom dubbelt så mycket du behöver.aromata skrev: Min pool är 4x8 meter och solfångarens kanske 3,5-4 kvm är för liten. Borde vara minst 16 kvm. Jag täcker poolen med solfolie. Använder inget värmetillskott i övrigt.
Att använda vanlig PEM-slang fungerar utmärkt men jag har inte klurat ut hur jag ska kunna smyga in de behövliga 16 kvm "utan att det syns". Jag tror inte att det är nödvändigt att använda glas men det är viktigt att hitta ett lugnt läge.

Om du har svart solfolie i kontakt med poolvattnet värmer det ganska gott. Antingen flytande ovanpå eller med poolpumpen som pumpar ut vatten ovanpå folien. Nu finns det en uppsjö av olika poolskydd , men enklast måste vara att använda skyddet att värma poolen.
Hitta ett som är svart och som flyter så är saken klar. Rullas upp när det inte behövs. UV stabiliserad bubbelplast med svart bak/undersida torde vara perfekt.
Har provat detta men det är näst intill värdelöst. Ytvattnet blir varmt men resten förblir kallt. Det faktum att ytvattnet värms ganska fort är ett tecken på att värmen stannar i ytan. Blandningen med övriga poolvattnet försvåras av att varmt vatten stiger uppåt. En vanlig solfolie värmer på djupet - som i ett växthus. Den folien känns aldrig varm på ytan.
En lösning vore att cirkulera vattnet genom den svarta solfolien för att kyla den (=värma poolvattnet). Frågan är om man vinner så mycket på det jämfört med att bara använda solfolie.
Att pumpa ut vatten ovanpå den svarta folien gör nog att du får en ganska kraftig avdunstning, vilket i sig verkar temperatursänkande. Dessutom ökar klorförbrukningen.
Den bästa lösningen som jag har sett är nog den s.k. poolkudden. Två transparanta plastfolier som är hopsvetsade i kanterna. Mellanrummet fyller man med luft. Fördelar med denna lösningen är att du får fin växthuseffekt (värmen kommer in men inte ut), du får bra isolering mot luften och inget skit i poolen eftersom översidan blir konvex så att vatten och skit glider ner mot kanterna. Tyvärr tillverkas den inte längre - jag tror att den blev för dyr.
Tanken att använda poolytan som solfångare är rätt!
En lösning vore att cirkulera vattnet genom den svarta solfolien för att kyla den (=värma poolvattnet). Frågan är om man vinner så mycket på det jämfört med att bara använda solfolie.
Att pumpa ut vatten ovanpå den svarta folien gör nog att du får en ganska kraftig avdunstning, vilket i sig verkar temperatursänkande. Dessutom ökar klorförbrukningen.
Den bästa lösningen som jag har sett är nog den s.k. poolkudden. Två transparanta plastfolier som är hopsvetsade i kanterna. Mellanrummet fyller man med luft. Fördelar med denna lösningen är att du får fin växthuseffekt (värmen kommer in men inte ut), du får bra isolering mot luften och inget skit i poolen eftersom översidan blir konvex så att vatten och skit glider ner mot kanterna. Tyvärr tillverkas den inte längre - jag tror att den blev för dyr.
Tanken att använda poolytan som solfångare är rätt!