Bästa acktanken för max solutbyte höst-vår?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Ergo
Gallringsobjekt

Bästa acktanken för max solutbyte höst-vår?

Inlägg av Ergo »

Hej!

Jag är på väg att skaffa solfångare och eftersom jag kör med en gammal
dubbelpanna med vvb och en ren 750 l acktank så tänkte jag skaffa en
riktig soltank och flytta över rören till tanken så att jag tar varmvatten
och värme till radiatorerna från tanken och använda gamla tanken till
slavtank på vintern, ev på sommaren om det behövs.

Men vilken tank ska jag skaffa för att få max solutbyte höst-vinter-vår?

Jag vill ha en tank med dubbla varmvattenslingor.

Tank med en slinga i botten har jag läst att någon här skrev blir svalare
över hela tanken än om man har dubbla solslingor eller använder en
plattvärmeväxlare och tar in det på olika höjd.

Borde inte en tank med 4 slingor vara det bästa i mitt fall då man ska
installera ny tank?

Jag har tittat lite på Lesols tank med 4 slingor, finns det fler tankar med 4
slingor?.
Vilken solstyrning ska man använda för 4 slingor och motorstyrd ventil?

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
knalle
Ungskog

Tank

Inlägg av knalle »

Kolla Götlinds tankar. Dom gör tanken, som du vill ha den. Jag köpte deras tank -96 med 5 sligor. :P
Lesol 10 kvm, acktank 1000 l, luft-/vattenvärmepump på 6 kw till tanken, fläktkonvektor och växthusvärme.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kolla Tanksvets i husqvarna dom är billiga.
Kör 3 slingor du har ju redan spetsvärme för VV i din panna och lägg pengarna på en pump + termostat (äterkommer till detta).
Om du köper en 750l tank skulle jag ha ha gjort som så att varm vattnet går från pannan vidare till soltankens topp vid laddning, en tredjedel ner så går det vidare till din tomma 750 tank därifrån till din panna. på så vis jobbar solslingan mot kallt vatten hela tiden och behöver inte bli så varm (Höst- vår). Samtidigt har du förvärmningen mitt emot solslingan (10m förvärmning 15m solbotten 10m soltopp). Koppla in den bivalenta shunten under övergången till din tomma tank + returen strax ovanför förvärmningsslingan (spetsen givetvis från din panna).
Pumpen som jag pratade om i början pumpar över ditt solvärmda vatten till din tomma 750 alltså så får du koppla ihop tankarna i botten med backventil till soltanken. Skissa så förstår du vad jag menar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Bästa acktanken för max solutbyte höst-vår?

Inlägg av Roli »

Ergo skrev:Jag har tittat lite på Lesols tank med 4 slingor, finns det fler tankar med 4
slingor?.
Vilken solstyrning ska man använda för 4 slingor och motorstyrd ventil?

Mvh Per
Min acktank kommer från Götlinds i Falköping. Helt ok, men om förvärmningsslingan för VV hade varit mer utdragen så skulle den varit bättre.

Denna solstyrning använder jag till min anläggning:http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/DR3.pdf

Den är tillverkad av tyska Sorel och har en svensköversatt programvara. Har kört nu över ett och halvt år och den har fungerat helt OK.
Om intresse finns så kan jag skicka över manualen i PDF-format.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ergo
Gallringsobjekt

Inlägg av Ergo »

Tack för informationen.

Nu har jag lite mer att fundera på.

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Skriv svar