Expansionskärl/systemtryck!!

Skriv svar
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Expansionskärl/systemtryck!!

Inlägg av Bösen »

Jag har precis köpt ett hus och det verkar som jag inte har något tryck i blåsan på mitt expansionskärl... (eller väldigt lite... det pyser lite smått när man trycker på ventilen, men det visas inget på manometern) Anledningen att jag upptäckte detta va att jag fick sådana smällar helt plötsligt när panntemperaturen steg. Jag har helt ärligt inte haft den minsta koll på systemtrycket innan, men det går väldigt mycket upp och ner vid olika panntemperaturer. Jag fyllde på vatten i systemet och då verkar smällarna bli mindre.
Jag kommer inte på något bra sätt att tappa ur vatten smidigt så jag undrar: kan jag fylla på luft i blåsan utan att tappa ur vattnet?

Jag vet att systemet har varit öppnat för ett tag sedan för när vi kollade på huset för ett halvår sedan (ja vi fick vänta ett halvår för att få vårt hus) så va ett element bortplockat för målning och nu sitter det där igen, men jag får ingen cirkulation/värme i just det elementet).

Hur märker man om det är pannan som läcker ut tryck?? jag har nämligen inte sett något vatten någonstans.

Jag har eldat i två veckor nu... hoppas inte det har hänt något bara för jag har haft dålig koll på systemtrycket!
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Inte så bra på det här så du kanske ska invänta någon annans svar.
Du ska inte ha någon luft i systemet utan luften ska pressa på ett gummimembran som trycker på vattnet.
Sitter trycktanken högre än radiatorerna? Prova fyll på mer vatten och se om mätaren rör sig. Du verkar ju ha värme på de övriga radiatorerna så vatten måste finnas i systemet. När du fyller på vatten tillför du gaser som måste luftas bort. Dessutom reagerar syret i vattnet med rören/metallen och bildar ytterligare gaser.
Har du öppnat returventilen till elementet som var bortplockat? Har du luftat elementet (lättare med högre tryck i systemet)? Kolla om returröret är varmt. Är det det har du cirkulation och behöver antagligen lufta.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

Du ska inte ha någon luft i systemet utan luften ska pressa på ett gummimembran som trycker på vattnet.
Jo, jag vet hur själva expansionstanken funkar. men det verkar ju inte vara något tryck i blåsan!
Sitter trycktanken högre än radiatorerna?
Just det elementet jag har problem med sitter på ungefär samma höjd. Elementet sitter i källaren, ganska högt monterat och expansionskärlet sitter också i källaren, vid pannan.
Har du öppnat returventilen till elementet som var bortplockat?
Vad menar du mer returventil?? värmeventilen??
Har du luftat elementet (lättare med högre tryck i systemet)?
Ja, men jag hade ingen koll på systemtrycket då!
Kolla om returröret är varmt.
Vilket är returröret?? om det är det som går in på övre delen av elementet så är det varmt. men det andra röret blir inte varmt!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Släp trycket på systemet sen pumpar du upp förtrycket till 0,5-0,7 bar sen är det bara att fylla på vatten tills du har runt 0,8-1 bar i systemet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

det verkar som bubblan i expansionskärlet har gått sönder!! Jag släpper vattentrycket och fyller på 0,5 bar. Då går vattentrycket upp till 0,5 bar och om jag släpper ur det trycket så har jag inget lufttryck kvar.
Vad tror ni??

Kan jag elda iallafall någon vecka till jag får tag på någon som kan byta membran (eller man kanske bytar hela expansionkärlet, isåfall borde jag kunna göra det själv). Isåfall hur gör jag då??

tacksam för ett snabbt svar!!!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Ett bra sätt att kolla gummibläran i exp.kärlet är att öppna luftventilen lite. Kommer det vatten är det dax att byta bläran. Om du inte får upp något tryck alls hur då än gör kan det vara läge att kolla manometern.

Returventilen sitter vid det minst varma röret. Eftersom ditt element har varit på reperation eller nåt kan denna vara stängd. Skruva av returventilens lock med en skiftnyckel och justera sedan med en en insexnyckel (eller vad som nu finns under locket.) Tanken med den är att kunna justera maxflödet individuellt för varje element, så att alla element ger lagom mycket värde med helt öppna värmeventiler.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av Stugsittaren den fre 14 apr, 2006 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kollade mitt expansionskärl och på det var blåsan helt tomt från luft. Jag har därför börjat pumpa upp kärlet (med cykelpump) och det fungerar bättre o bättre.

Du ska alltså släppa vattentrycket MEDAN du fyller kärlet och då pumpa upp till 0,5 bar. Därefter kan du fylla på vattnet.

Jag testade i början att pumpa lite och sedan öppna ventlilen lite men det pyste inget så jag trodde precis som du att blåsan var paj. Jag fyllde därför mer luft i och då började den att pysa vid ventiltryck, alltså var felet att blåsan var tryckt dikt an mot ventilen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

Ett bra sätt att kolla gummibläran i exp.kärlet är att öppna luftventilen lite. Kommer det vatten är det dax att byta bläran. Om du inte får upp något tryck alls hur då än gör kan det vara läge att kolla manometern.
Nä, inget vatten har jag träffat på, men jo, jag får upp tryck... men jag kan släppa ut det på vattensidan... när jag sen kollar luftsidan så är det inget tryck.
Returventilen sitter vid det minst varma röret. Eftersom ditt element har varit på reperation eller nåt kan denna vara stängd. Skruva av returventilens lock med en skiftnyckel och justera sedan med en ensexnyckel (eller vad som nu finns under locket.) Tanken med den är att kunna justera maxflödet individuellt för varje element, så att alla element ger lagom mycket värde med helt öppna värmeventiler.
Tackar!! det skall genast undersökas!
Du ska alltså släppa vattentrycket MEDAN du fyller kärlet och då pumpa upp till 0,5 bar. Därefter kan du fylla på vattnet.
Ska jag altså hålla säkerhetsventilen öppen medans jag pumpar i luft???
Jag testade i början att pumpa lite och sedan öppna ventlilen lite men det pyste inget så jag trodde precis som du att blåsan var paj. Jag fyllde därför mer luft i och då började den att pysa vid ventiltryck, alltså var felet att blåsan var tryckt dikt an mot ventilen.
Så länge jag inte rör vattensidan så har jag trycket jag pumpade upp... men släpper jag det trycket som går upp på vattensidan så finns det heller inget tryck kvar på luftsidan!

När vi ändå é på G!....kan någon förklara ingående vad man har expansionskärlet till????
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Som dom flesta vet så expanderar vatten när det blir varmt. Om man skulle ha ett helt slutet radiatorsystem utan expansionskärl, skulle man inte kunna värma vattnet, utan att det nånstans går sönder pga att trycket blir åt helvete för högt. Därför har man ett expansionskärl, där man kan tillåta vattnet att expandera. Och blir trycket alldeles för högt i expansionskärlet, så finns det en säkerhetsventil som öppnar.
Sen är det ju ganska fint att titta på oxå... rött å fint :) ??! :roll:
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Bösen skrev:
Du ska alltså släppa vattentrycket MEDAN du fyller kärlet och då pumpa upp till 0,5 bar. Därefter kan du fylla på vattnet.
Ska jag altså hålla säkerhetsventilen öppen medans jag pumpar i luft???
Jag testade i början att pumpa lite och sedan öppna ventlilen lite men det pyste inget så jag trodde precis som du att blåsan var paj. Jag fyllde därför mer luft i och då började den att pysa vid ventiltryck, alltså var felet att blåsan var tryckt dikt an mot ventilen.
Så länge jag inte rör vattensidan så har jag trycket jag pumpade upp... men släpper jag det trycket som går upp på vattensidan så finns det heller inget tryck kvar på luftsidan!
Så se till att vattentrycket är borta och fyll på luft. Se till att säkerhetsventilen är öppen hela tiden så du inte bygger upp trycket där. Det kan ta en stund att fylla på tillräckligt med luft, men när du har ca 0,5 kg tryck i luften (fortfarande trycklöst på vattensidan). Då först fyller du på med vatten igen. Jag tycker det verkar som du förstått, men att du var lite tveksam.

Lycka till
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

Returventilen sitter vid det minst varma röret. Eftersom ditt element har varit på reperation eller nåt kan denna vara stängd. Skruva av returventilens lock med en skiftnyckel och justera sedan med en en insexnyckel (eller vad som nu finns under locket.) Tanken med den är att kunna justera maxflödet individuellt för varje element, så att alla element ger lagom mycket värde med helt öppna värmeventiler.
Bild
Är det här returventilen sitter??? jag tycker det ser ut som en helt vanlig t-koppling... blir lite rädd att det ska komma vatten om jag tar bort pluggen!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Under den pluggen har du en avstängningsventil så det är bara att öppna o kolla om den är öppen/stängd..

Det är även denna som du justerar in systemet om du har/skaffar shuntstyrning... Då öppnar du alla radiatortermostater (el tar bort dom) sen stryper du ventilerna i de rum som blir för varma..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

Under den pluggen har du en avstängningsventil så det är bara att öppna o kolla om den är öppen/stängd..
Är du säker på att det finns en ventil där??? isåfall läcker den nog, för när jag lossar pluggen lite så sipprar det fram vatten....
Det är även denna som du justerar in systemet om du har/skaffar shuntstyrning... Då öppnar du alla radiatortermostater (el tar bort dom) sen stryper du ventilerna i de rum som blir för varma..
Det låter bra... jag har en shuntstyrning på G!! :lol:

Blåsan verkar faktiskt tät... har inte eldat än, men när jag fyllde på luft samtidigt som jag hållde säkerhetsventilen öppen så fick jag faktiskt tryck i blåsan till sist... alltid lär man sig något nytt... den va tom i vilket fall, så det behövdes lite luft där :D
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Bösen skrev:
Under den pluggen har du en avstängningsventil så det är bara att öppna o kolla om den är öppen/stängd..
Är du säker på att det finns en ventil där??? isåfall läcker den nog, för när jag lossar pluggen lite så sipprar det fram vatten....
Det kan droppa lite men det skall inte komma några mängder. Ställ en ungpanna under och skruva av försiktigt. Var beredd att sätta tillbaka om det kommer för mkt vatten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar