Det är såhär...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bissmark
Ungskog

Det är såhär...

Inlägg av bissmark »

Installerade min JanFire-brännare i en CTC total hösten 2005.
Jag hade vid installationen ingen rökgastermometer.
När jag sedan skaffade mig en RG-termometer visade det sig att installatören inte hade mätt tempen, utan skrev värdena på måfå.
Inte en siffra stämde. Jag hade en temp på över 300 grader direkt efter pannan. Även pelletsförbrukningen var hög, klart högre än vad den borde varit.
Med andra ord, jag blev lurad vid installationen.

Efter det började jag laborera själv med inställningarna på själva brännaren, med baffelplåtar och med dragluckor.

Jag har kommit fram till följande:
  • In med "många" baffelplåtar i pannan, allt för att få rökgaserna att ha en längre väg att vandra genom pannan innan de når skorstenen.
  • Justera ner matningen på skruven som matar in pellets i pannan, så att den matar in mindre pellets i pannan. Mao, pannan kommer inte att går lika "fett" som tidigare
  • Skruva upp varvtalet på fläkten i de olika effektlägena, så att pannan får med luft. Jämför med en bensinmotor som mår bättre av mer luft
  • Installera en dragregulator!
Efter dessa justeringar ligger RG-temperaturen på ca 170 grader, källaren är snustorr och pannan har blivit mycket mer effektiv.
Detta är gjort utan några som helst mätinstrument och nu äntligen fungerar den tillfredsställande....
CTC total med Janfire Flex-A, även luft/vattenpump
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du verkar tyvärr inte vara ensam om att råka ut för detta, det finns ett flertal fall på detta forum som råkat ut för samma sak, installatören skriver upp ett gäng med "standardsiffror" och påstår att brännaren är "justerad", du för definitivt klaga hos den som utfört installtören.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lp75
Entusiast!

Re: Det är såhär...

Inlägg av lp75 »

bissmark skrev:
  • In med "många" baffelplåtar i pannan, allt för att få rökgaserna att ha en längre väg att vandra genom pannan innan de når skorstenen.
  • Justera ner matningen på skruven som matar in pellets i pannan, så att den matar in mindre pellets i pannan. Mao, pannan kommer inte att går lika "fett" som tidigare
  • Skruva upp varvtalet på fläkten i de olika effektlägena, så att pannan får med luft. Jämför med en bensinmotor som mår bättre av mer luft
Hur vet man att man inte förvärrar situationen när man pillar på brännarinställningarna. Låg rökgastemp är ju inte allt...eller?

Skall man kika på askan...?
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Klaga inte hos den som utfört installationen.
Meddela Janfire dina erfarenheter.
Om det visar sig att fler kunder fått samma oproffesionella bemötande så är den installatören inte samarbetspartner länge till.
Det blir bäst för dina medmänniskor så.
En okunnig person hade kunnat ha det så här för evigt.
Visste du förresten att flertalet skorstenslösningar är godkända för max 300 grader. Kul om det händer något pga den så kallade installatörens oproffesionella agerande.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bissmark skrev:
Har du kollat vad co2 är nu??

Du tappar mycket verkningsgrad om du får låg co2 (bör ligga på 12-13%) de får man om man ökar fläkten o sänker matningen..

Trycker du in mera luft kyler det bara pannan o du får även högre rökgastemp (än med rätt co2) men effekten är låg vilket troligen va problemet tidigare.. Effekten va högre än vad pannan klarade av så det är med den effekten du ställt ner brännaren till nu som installatören skulle gjort mätningen.. Tycker du borde ringa o be att han kommer o gör om justeringen för hur bra gjorde han jobbet.. :?
Han kanske bara höftade till då han justerade o sen skrev han siffrorna som det borde varit men ej va.. :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bissmark
Ungskog

Inlägg av bissmark »

elvis skrev:Klaga inte hos den som utfört installationen.
Meddela Janfire dina erfarenheter.
Om det visar sig att fler kunder fått samma oproffesionella bemötande så är den installatören inte samarbetspartner länge till.
Det blir bäst för dina medmänniskor så.
En okunnig person hade kunnat ha det så här för evigt.
Visste du förresten att flertalet skorstenslösningar är godkända för max 300 grader. Kul om det händer något pga den så kallade installatörens oproffesionella agerande.
Jag har fört fram mina synpunkter till Janfire, detta gjorde jag när jag satte in RG-termometern. Svaret jag fick var att de skulle komma och göra en "riktig" mätning. Men det var väl 4 månader sedan...

Angående skorsten och max 300 grader, det var därför jag ville ha ner RG-tempen.
bissmark
Ungskog

Inlägg av bissmark »

André skrev:
bissmark skrev:
Har du kollat vad co2 är nu??

Du tappar mycket verkningsgrad om du får låg co2 (bör ligga på 12-13%) de får man om man ökar fläkten o sänker matningen..

Trycker du in mera luft kyler det bara pannan o du får även högre rökgastemp (än med rätt co2) men effekten är låg vilket troligen va problemet tidigare.. Effekten va högre än vad pannan klarade av så det är med den effekten du ställt ner brännaren till nu som installatören skulle gjort mätningen.. Tycker du borde ringa o be att han kommer o gör om justeringen för hur bra gjorde han jobbet.. :?
Han kanske bara höftade till då han justerade o sen skrev han siffrorna som det borde varit men ej va.. :evil:
Nej, jag har ingen utrustning att kolla CO2 med, så det får vara för tillfället.
Japp, alldeles riktigt. Installatören ställde bara in volttalet på fläkten enligt deras "standardinställning" inte efter den inställningen som gäller för MIN panna.
Nu hr jag i alla fall korrigerat inställningarna själv, förbrukningen har minskat, rökgastempen har minskat ca 50% och den går mycket bättre...
Hoppet
Prima virke

Inlägg av Hoppet »

Jag tycker förbrukningen på min pellets anlägging verkar lite hög...

Enligt han som har skött den tidigare så får "tankbilen" fylla på den varannan eller var tredje vecka vintertid! det går i Det där den "Lilla" pellistore jag har...

den värmer en lägenhet på 110kvm och ca 250kvm övrig lokal.

Låter det som mycket ?
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Skruva upp varvtalet på fläkten i de olika effektlägena, så att pannan får med luft. Jämför med en bensinmotor som mår bättre av mer luft
Ska man nu vara jättepetig så... nej en bensinmotor mår inte bättre av mera luft. :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar