Tidsstyrd stödvärme i solvärmd varmvattentank

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Gano
Gallringsobjekt

Tidsstyrd stödvärme i solvärmd varmvattentank

Inlägg av Gano »

Hej.

I mitt tappvattensystem har jag inbillat mej att det finns en vinst i att spärra elpatronens möjlighet att slå till under dagtid 05:30 -14:30??? Har lagt om till 1-fas (1kW) för att kunna lägga in ett vanligt tidur i vägguttaget. Har även en kWh-mätare för att kunna följa förbrukningen.

Men, frågan är, finns det egentligen något att vinna på detta? Intrikata försök att räta ut frågeställningen emottages med tacksamhet. Jag tänkte inte presentera mina egna gaggiga idéer utan vill gärna höra era synpunkter.

Tack på förhand/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Lysande ide att jobba med kalla temperaturer men det finns lite fallgropar.
Sommartid Jun -Aug inga konstigheter mer än att du kanske får vänta en halvtimme när du kommer för att få duscha.
Nov- Feb rent ut sagt värdelöst dels med tanke på soltimmar och givetvis kylan.
Lite dyrare lösning är med en PLC lösning (har precis lärt mig jag också vad det är). Den kan ge förtur för solvärme på lite olika sätt beroende på vilken du använder. men dom kostar från ca 2000 och uppåt. och då är frågan om det är värt pengarna om du förstås inte behöver styra något annat.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Med en kontaktor mellan matning och elpatron går det ju bra att köra även trefasigt.

Ska kanske be om ursäkt för att jag satte PLC-griller i huvudet på somliga här? Det blir lätt så, när man som jag har ett jobb där det skrotas diverse maskinstyrningar ibland. Då brukar vi ta vara på de gamla styrsystemen, som fungerar oklanderligt, men som ingen vill ha i en ny maskin. Behövs de inte som reservdel hamnar de i skroten, fvb min källare. :D
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
glx
Späd planta

Inlägg av glx »

Hej!
Nog kan man säkert spara en och annan krona på att hindra tillslag på dagtid då ingen är hemma, en annan sak som säkert kan spara en och annan peng är att koppla tillslaget på elpatronen över en termostat som på sommaren stänger e-p då solfångartempen är på väg upp tex på ca 30 grader.
Gano
Gallringsobjekt

Inlägg av Gano »

Mmm.

Man gör ju största uttaget av varmvatten på morgonen. I vissa fall kan ju elpatronen triggas igång i onödan. Det vore kanske bättre att ge solvärmen chansen att ta hela jobbet, då får den dessutom jobba ända nerifrån den lägsta temperaturen, vilket ger bäst förutsättningar. Om nu vädret är halvtaskigt så kommer temperaturerna att bli låga. Mindre solvärme kommer att matas in om systemet värms av elpatron. Å andra sidan, om vädret är bra kommer så mycket solvärme att matas in att elpatronen inte startas överhuvudtaget. Men om elpatronen är igång under en solig dag kommer denna energi att bli rent slöseri, systemet jobbar bättre (lämnar högre effekt) vid låga temperaturer och den samlade solenergin på en dag borde bli större om inte elpatronen är på.

Ungefär så resonerade jag. Rätt eller fel, ja döm själv. Elpatronen hinner värma gott om vatten innan vi hinner hem från jobbet (14.30 till 17:00)om värdet är urdåligt. Är vädret bra går den aldrig igång.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Skriv svar