Mirakelmedel mot sotbeläggningar

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Mirakelmedel mot sotbeläggningar

Inlägg av Anders G »

Jag har sett annonser om plåtbitar man skall lägga tillsammans med vedbrasan för att få bort sotbeläggningar i panna och skorsten. Dyrt.
Är det vanlig ren zink, eller är det ytterligare mystiska metaller?

Att elda skräpvirke med förzikad spik verkar ju inte helt eliminera sotbildningen...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Ja det är ren zink. Detta knep använde min far redan på 50-talet när man eldade med ved. Men om jag minns rätt så fick man använda rätt så mycket då, eftersom man i stort sett alltid pyreldade så pannorna var glimmrande svarta inuti.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

http://www.skorsteinsrens.com/

Kan det här funka?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

zink e bra

Inlägg av snillet »

Zink fungerar utmärkt. Troligen är det det eller något liknande om det är en plåt man lägger in.

Det fungerar såpass bra att min far när han eldade ved brukade slänga in gamla krokiga utdragna förzinkade spik nävevis ibland. Billig lösning :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Därför jag hade så ren pipa då jag eldade pallar :lol: torrt bra å billigt :wink:
Visste jag hade sett denna någonstans
Bild
http://www.skorsteinsrens.com
150 på Klasse i ´sjön
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Har använd en burk avsotningsmedel under hösten i min gammal rörspis som var helt igensotat pga pyreldning av förra ägaren. När sotaren sen kom var han jättenöjd med utbytet av en mängd sotbeläggningar som hade förvandlads till en spröd grus som lossnade lätt. Brinner nu som fan igen.. :) .
Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, tror jag köpte den hos k-rauta. Hela burken som räker för ett tiotals användningar kostade ungefär så mycket som den där skorstenrens.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Enligt sotarn som brukar vara hit funkar inte skorsteinsrens vidare bra, han sa att man ska göra upp en riktig brasa i pannan och när det är mest glöd kvar så ska man kasta in zinkplåt på glöden, så ska tjära och dylikt ge med sig.
Backabäckarn
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 11:29

Inlägg av Backabäckarn »

Hörde talas om en variant för många år sedan där man slängde in potatisskal i pannan för att få samma effekt. Någon som vet något mer om detta?
CTC 171B - 64 med Viking Bio och 150 grader avgastemp
1 1/2 plans liggtimmerkåk från 1800-kallt på 180 m2, 2 säck/dygn vid -5
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Engångsbatterier eldade man förr, för att få denna funktion. Ska man nog inte nämna för någon med miljösamvete, om man gör det idag. Det ska vara s.k. brunstensbatterier (kol-zink, alltså).

Att det fungerar beror på att zinket lägger sig som en beläggning på sotet. Zinket expanderar sedan så kraftigt, när temperaturen ändrar sig, att det bryter loss sotet från väggarna det sitter på.

Har jag fått det förklarat som, av en herre som är gammal räv i detta ämne.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

JORRÅ,Farsgubben arbetade som galvare på en mek.plåtverkstad.De tillverkade transformatorkiosker.denna plåt varmgalvades innan bockning.
Här var alltid pannan ren på tjära.gubben tog hem en ansenlig mängd zink från galvgrytan.Numera galvar han hos sankte per. :cry: och galvningen på verkstaden är ett minne blott :evil:
Så någon gratis zink finns ej mera,synd för det fungerar.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Bengt olsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 11:56
Ort: Tjörn

ZINK

Inlägg av Bengt olsson »

Hej har testat att elda zink en gång funkade hyfsat,kanske var för dålig glöd!.Tog en zinktacka ifrån en båt,finns ganska gott om skrotade tacker på båtvarv.
Skriv svar