Planerar att byta ut en gammal Albinpanna från -75, kombi olja/ved, till en bättre begagnad olja/elpanna. CTC 1100 och NIBE CITY är 2 modeller som det verkar finnas gott om begagnat ute i landet. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa pannor i kombination med en KMP21-brännare? För och nackdelar.
Tackar på förhand.
(Huset som skall värmas upp är ett tvåvåningshus med källare, alla planen är på 90 kvadrat. Nuvarande förbrukning ligger på 2,5-3 småsäckar/dygn.)
Danne
CTC 1100 vs NIBE CITY
-
- Energiprofet!
Hej!
Jag har en CTC Family 1100 tillsammans med en brännare från Janfire, Flex-a. Detta skall ju vara en panna som inte är lämplig för pellets men för mig har den varit ypperlig. Jag har alla turbulatorerna i och jag har en utgående rökgastemperatur på ca 140 grader. Verkningsgraden är hög. Askar ur en gång i vecka med en asksug från Janfire som jag byggt om så den fungerar. Lätt panna att jobba med så jag kan rekommendera andra. Har man en brännare med sluss bakåt så kan jag tänka mig att det går perfekt.
MVH
Ulf
Jag har en CTC Family 1100 tillsammans med en brännare från Janfire, Flex-a. Detta skall ju vara en panna som inte är lämplig för pellets men för mig har den varit ypperlig. Jag har alla turbulatorerna i och jag har en utgående rökgastemperatur på ca 140 grader. Verkningsgraden är hög. Askar ur en gång i vecka med en asksug från Janfire som jag byggt om så den fungerar. Lätt panna att jobba med så jag kan rekommendera andra. Har man en brännare med sluss bakåt så kan jag tänka mig att det går perfekt.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Kör pellets i en CTC1100 sedan 1,5år. Det fungerar utmärkt, dock kan vv-kapaciteten vara på gränsen om du ska fylla ett badkar, duscha är inget problem. Tänk på att köpa nån med fungarande el-patron, eftersom som pannan har separata termostater för el resp brännare är el-patronen en utmärkt back-up ifall brännarn stannar. Jag brukar även dra på el-patronen när jag ska fylla badet och då går det utan problems.
Värt att veta: CTC1100 finns i två varianter 25kW och 40kW (jag har 25an).
Sen kör jag ju Janfire Flex-A förståss
Värt att veta: CTC1100 finns i två varianter 25kW och 40kW (jag har 25an).
Sen kör jag ju Janfire Flex-A förståss
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
-
- Energiprofet!
Jepp, elpatronen har en egen termostat som brukar stå på 40grader (så den slår till ifall brännarn stannat), men vid bad brukar jag dra upp den till 70. Så då går ju både el-patronen och brännaren samtidigt och det är inga problem att tappa upp badvattnet. Sen gäller det ju att komma ihåg att dra ner termostaten igen...
Har haft alvarliga funderingar på nån typ av automatisk lösning. Helst skulla man ha en strömbrytare i badrummet som aktiverar el-patronen under 15-minuter. Det är ju fullt möjligt om man bara vill slå av den sen, kruxet är att komma på nån smart lösning som drar upp termostaten till 70 grader under 15min för att sen dra ner den till 40grader. Den som kan hitta på en fungerande lösning får gärna maila mig!!
Första fungerande lösning får en säck pellets (vinnaren står för ev fraktkostnader
)
Har haft alvarliga funderingar på nån typ av automatisk lösning. Helst skulla man ha en strömbrytare i badrummet som aktiverar el-patronen under 15-minuter. Det är ju fullt möjligt om man bara vill slå av den sen, kruxet är att komma på nån smart lösning som drar upp termostaten till 70 grader under 15min för att sen dra ner den till 40grader. Den som kan hitta på en fungerande lösning får gärna maila mig!!
Första fungerande lösning får en säck pellets (vinnaren står för ev fraktkostnader

Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25