Kallt och soligt

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
apersson850
Pannrumstomte!

Kallt och soligt

Inlägg av apersson850 »

Nu är det svinkallt på nätterna (under -20°C är KALLT här i södra änden av landet). Men på dagarna skiner solen.

Givetvis låg det mer än 20 centimeter snö på solfångarna, men det var pudersnö, så jag sopade av en del av den, för att få någon nytta av solen i alla fall. När jag nu jämför med när det var -18°C i januari (inget vidare solsken), ser jag att solen gör att jag sparar 15 - 20% ved, ungefär, när det är så kallt så här års. Det är alltså en bra bit kvar till självförsörjande från solvärmen, men det blir ändå en del färre vedträ att bära omkring.

Igår kväll hade jag glömt att öppna en dörr till ett ouppvärmt utrymme i källaren. Givetvis har det nu varit så kallt så länge, att ett vattenrör frös sönder. Skojigt... :cry:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
apersson850
Pannrumstomte!

Uppdatering

Inlägg av apersson850 »

Jag ser, nu när jag har kommit hem, att jag får redan anledning att uppdatera siffrorna. Dagsmejan har nu töat bort större delen av snön från solfångarna. Solvärmen reducerar därmed eldningsbehovet med ett av tre vedinlägg, eller minus 33%, om man så vill.

Inte så dåligt, i början av mars, tycker jag.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Känner igen det där.

Själv vågade jag inte gå upp på taket å sopa bort de närmare 25cm som lagt sig på solfångarna i slutet av förra veckan.

Gör ont å ramla ned ....

Helt klart gör dom nytta nu iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Så länge jag håller mig ovanför solfångarna ska det mycket till för att jag ska trilla ner. De fungerar som ett bra fallskydd. Jag har det så smidigt, att jag har en taklucka ovanför solfångarna, så jag behöver ingen stege för att komma dit.

Idag struntade jag i morgoneldandet. Ska bli intressant att se hur pass det håller över dagen. På morgonen var det värmbölja, jämfört med igår, bara -19°C ute.
Igår var det inte dags att elda förrän klockan 22 på kvällen, fast då hade jag ju kört ett inlägg ved på morgonen också, enligt samma rutin som jag använde i mörka januari, när det var lika kallt då.
v97per
Ungskog

Inlägg av v97per »

Vad har du för vädersträck & lutning på solfångarna?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Väderstreck 205°, lutning 33°.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Apersson hur höll värmen? Väntar nyfiket.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

När jag kom hem var det ungefär lika varmt i tankarna som det brukar vara när det är runt -5°C, utan sol.

Det gick åt två vedinlägg för att få upp värmen i tankarna igen. Det är också i linje med vad som brukar behövas varje dygn, när det är runt -5°C. Vid de temperaturer som nu gäller behövs tre vedinlägg, utan solsken.

Därav slutsatsen att solen nu står för 1/3 av värmebehovet.

Idag/natten till idag var det varmare, jämförelsevis, med -7°C/-14°C. Fortfarande solsken. Ska bli intressant att se om det märks att andelen solenergi ökar.
Gano
Gallringsobjekt

Inlägg av Gano »

Hej
Har kommit fram till följande ungefärliga riktvärden avseende täckningsgrad på min solfångare till varmvatten (har kWh-mätare på elpatronen).

januari: 20 %
februari: 40 %
mars: 70 %
april: inga siffror ännu
maj: - " -
juni: 100 %
juli: 100 %
aug: 95 %
sep: 80 %
okt: 65 %
nov: 35 %
dec: 20 %

Extrapolerar jag ut solhöjd på återstående månader så får jag cirka 65 % årstäckningsgrad. Solfångaren lutar 45 grader, väderstreck 215 grader.

Snön har rasat av med jämna mellanrum hela vintern. :D :D

Vädret påverkar mycket, men det jämnar väl ut sig på årsbasis ?

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
Skriv svar