Janfire eller Pellex (Gordic)??????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Henrik1972
Späd planta

Janfire eller Pellex (Gordic)??????

Inlägg av Henrik1972 »

Hej
Jag är en riktig rookie på pellets!
Jag har fått två bra erbjudanden (offerter), dels ang. Janfire flex-a brännaren och dels Pellx P21 (gordic), priset är hyfsat lika, men vilken ska jag välja.......???? Jag är förvirrad. Eller är det kanske en annan brännare som är bättre?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan

Berätta lite mer vad du har för panna ??
Vad var priset på brännaren ??
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Henrik1972
Späd planta

Inlägg av Henrik1972 »

Jag har en Egor kombipanna olja/el/ved från 1979.
Janfirebrännaren kostar 24000:- + service avtal (3 år service och 5 års förlängd garanti) 2500:- totalt 26500:-
Pellx´n kostar 26000:-, men då ingår ett MAFA miniförråd samt en pall (832kg) pellets.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan

Janfiren ska funka i din panna :wink:
Jag vet inte vars du bor men skellefteå kraft tar
runt 18000kr för en Flex-a och det är några tusen
billigare :D :D
Jag har kört i 4år och haft ett problem och det är
byte av elspiral annars mycket nöjd 8)
Skaffade deras förråd oxå och den verkar gå klockren
oxå , kört den sen sep.-05
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Henrik1972
Späd planta

Inlägg av Henrik1972 »

Jag bor i Blekinge...så det är nog lite väl långt söderut för ske-kraft :( Andra försäljare av janfire i närområdet tar annars drygt 30.000:- !! De här 18000:- som ske-kraft tar är den monterat och klart?
Det här "pappförrådet" som följer med, är det något att ha, eller är det kass? Kanske värt att investera i ett plåtförråd?
Är det värt att ta det här serviceavtalet? Det förlänger min garanti från 3 år till 5 år, samt att jag får 3 service besök inom 3 år.

Pratade precis med en vvs installatör i närområdet som tyckte Janfire´n var bättre, men som rekomenderade Pellex´n eftersom den var "tillräcklig" för min panna och att den var billigare. Nu tog han ca 4000:- mer för Janfire´n.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Henrik1972 skrev:Jag bor i Blekinge...så det är nog lite väl långt söderut för ske-kraft :( Andra försäljare av janfire i närområdet tar annars drygt 30.000:- !! De här 18000:- som ske-kraft tar är den monterat och klart?
Det här "pappförrådet" som följer med, är det något att ha, eller är det kass? Kanske värt att investera i ett plåtförråd?
Är det värt att ta det här serviceavtalet? Det förlänger min garanti från 3 år till 5 år, samt att jag får 3 service besök inom 3 år.

Pratade precis med en vvs installatör i närområdet som tyckte Janfire´n var bättre, men som rekomenderade Pellex´n eftersom den var "tillräcklig" för min panna och att den var billigare. Nu tog han ca 4000:- mer för Janfire´n.
Japp monterat och klart :wink:
Pappförrådet funkar bra men helt klart den håller inte i längden :roll:
Jag tog inte förlängt avtal :wink: tyckte det inte var värt dom pengarna..
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Nu tänker jag vara partisk så misstolka mig rätt.
Janfire är en maskin - Pellx är en hushållsapparat.
Jag har installerat ett par brännare åt vänner och bekanta och vägrar hantera något annan än Janfire.
Anledning: Janfire är välkonstruerad och väl dimensionerad i material, och framförallt - den fungerar.
Finns det någon annan tillverkare som ens vågar lämna 5 års garanti ?
Flex-a är utan tvekan den bästa brännaren på marknaden.

MEN den saknar all form av finesser. Ingen ställbar hysteres eller startfördröjning, ingen reaktion på snabbt sjunkande panntemp, inga snygga displayer med massa information i, inga övervakningsfunktioner via PC eller utgående larm.

Klarar du dig utan detta och nöjer dig med en brännare som väger ca 20 stål och har en överdimensionerad matarskruv som tuggar i sig flanellskjortor och armar om du så önskar ?
Ja grattis till din nya Janfire och ett liv utan sönderbrända brännarrör och torkande av optiska flamvakter, utslitna slussvingar, igensatta optiska pelletssensorer och annat dinky-toys.

Jag är fascinerad av att det finns så mycket "skitbrännare" på marknaden som det trots allt finns. Det är synd att det inte görs riktiga opartiska tester med ärliga utlåtanden på vilka brännare som är bra och mindre bra.

Det finns fler brännare än Janfire som är bra, och jag tror att Pellx är en av de bättre men det säger egentligen inte så mycket för det är långt, långt, långt kvar till de blir lika bra som andra produkter vi har omkring oss dagligen.
De kostar trots allt som 1/3 koreansk småbil. :?
Man skulle vilja säga att pelletsbrännarmarknaden består av 5-6 märken, resten är inte ens aktuella att diskutera. Alla dessa har för och nackdelar men vissa har nackdelar som jag aldrig skulle tolerera och andra har fördelar som du kanske själv inte kan klara dig utan.

Lycka till i ditt val[/u]
Henrik1972
Späd planta

Janfire!

Inlägg av Henrik1972 »

Tack för era svar!

Valet föll på Janfire! Jag känner mig nöjd! :P
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Härligt :D du blir inte besviken :wink:
Är det en Flex eller NH-brännare :?:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

elvis skrev:Hej,

Nu tänker jag vara partisk så misstolka mig rätt.
Janfire är en maskin - Pellx är en hushållsapparat.
Jag har installerat ett par brännare åt vänner och bekanta och vägrar hantera något annan än Janfire.
Anledning: Janfire är välkonstruerad och väl dimensionerad i material, och framförallt - den fungerar.
Finns det någon annan tillverkare som ens vågar lämna 5 års garanti ?
Flex-a är utan tvekan den bästa brännaren på marknaden.

MEN den saknar all form av finesser. Ingen ställbar hysteres eller startfördröjning, ingen reaktion på snabbt sjunkande panntemp, inga snygga displayer med massa information i, inga övervakningsfunktioner via PC eller utgående larm.

Klarar du dig utan detta och nöjer dig med en brännare som väger ca 20 stål och har en överdimensionerad matarskruv som tuggar i sig flanellskjortor och armar om du så önskar ?
Ja grattis till din nya Janfire och ett liv utan sönderbrända brännarrör och torkande av optiska flamvakter, utslitna slussvingar, igensatta optiska pelletssensorer och annat dinky-toys.

Jag är fascinerad av att det finns så mycket "skitbrännare" på marknaden som det trots allt finns. Det är synd att det inte görs riktiga opartiska tester med ärliga utlåtanden på vilka brännare som är bra och mindre bra.

Det finns fler brännare än Janfire som är bra, och jag tror att Pellx är en av de bättre men det säger egentligen inte så mycket för det är långt, långt, långt kvar till de blir lika bra som andra produkter vi har omkring oss dagligen.
De kostar trots allt som 1/3 koreansk småbil. :?
Man skulle vilja säga att pelletsbrännarmarknaden består av 5-6 märken, resten är inte ens aktuella att diskutera. Alla dessa har för och nackdelar men vissa har nackdelar som jag aldrig skulle tolerera och andra har fördelar som du kanske själv inte kan klara dig utan.

Lycka till i ditt val[/u]
Elvis har du inte läst trådarna om NH??
Det är ju inte direkt något överbetyg!!!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jodå, jag har läst trådarna om NH.
Just därför skrev jag:
Menar således Flex-A.

Nu har jag ingen som helst erfarenhet NH, men av inläggen att döma så verkar det finnas problem hos vissa användare samtidigt som andra är problemfria. Man kan ha åtanke att detta är en nylanserad brännare som är marknadens tveklöst mest avancerade. Det finns således fler variabler än hos en brännare som består av roster, matarskruv, plc och fläkt.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Ja ja jag förstod nog det redan vid mitt inlägg.
Men jag reagerade på att du var så kategorisk, och sågade alla andra märken som undermånliga, och tekniska finesser som helt onödiga.

Då borde du i rimlighetens namn även sågat NH tills den blivit stabil om så där 2-3 år och föraktat dess komplexitet.
Utan lite enögt skriver du då att den är marknadens tveklöst mest avancerade.

Vilket inte jag tycker, det har funnits askskrapa på vissa brännare länge.

IWABO borde ju var en brännare i din smak, inga finesser bara tjock plåt och går o går utan att man behöver göra annat än aska ut.

Tja du får se det som att jag försökte vara lite ironisk.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har lite svårt att förstå storheten i NH, att sätta en lucka som askar ur brännaren ibland är ju en baggis, men vad händer med den här anordning (som sitter mitt i eldhärden) efter några år ? detta kanske funkar hur bra som helst, vad vet jag, men personligen så föredrar jag definivt enkla konstruktioner, om det sedan medför att jag måste offra en kvart i veckan så kan jag leva med det.

När man sen plockar in så mycket mjukvara och som är så avancerad att de flesta användare "inte vet vad brännaren håller på med" då tycker i alla fall jag att det har gått för långt.

Största problemet är dock dokumentation, vad jag tycker att i stort sett alla tillverkare borde göra är att ta fram manualer till sina brännare, den lilla högen med skräp som medföljer de flesta brännare idag duger möjligtvis till inledningskapitel till en manual (det finns några bättre undantag).

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har lite svårt att förstå storheten i NH

Det är väl just detta som är pelletsbrännarnas problematik.
Automatisk uraskning av brännkoppen är inget avancerat i sig, ändå är det ingen annan som har det.
Produkterna är på väldigt låg teknisknivå i förhållande allt annat vi omger oss med.
En del brännare har ju till och med problem med basfunktionen, dvs förbränna likformiga standardiserade träpellets.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

elvis skrev:

Automatisk uraskning av brännkoppen är inget avancerat i sig, ändå är det ingen annan som har det.
.
Jag har sett att brännaren Green Energy har askskrapa, det har de haft i sin reklam ett par år nu.
Skriv svar