För mig lutar det år en 750-liters tekniktank och en 1500-liters tom tank som jag kopplar in då jag eldar med ved. Kör enbart 750:an när jag kör med pellets.Enligt min rörläggare, som är intresserad av vedanläggningar och har hållt på i 25 år, är det viktigt att tankarna är identiska, om parallellkopplingen ska fungera bra. Olika stora tankar har olika motstånd mot vattenflödet, vilket tydligen gör att värmen lätt "kantrar", så att en tank inte alls hänger med de andra i temperatur.
Han var mycket noggrann med att ha rören rätt mellan tankarna, och grymtade irriterat när det visade sig att tillverkaren slarvat med placeringen av anslutningarna på tankarna. Det var inte lika långt mellan rörstosarna, så han kunde inte få rören rätt både upptill och nertill samtidigt, hur han än shimsade med plåtbitar under tankarna. Det skilde bara 2 mm (!), men det var tydligen en källa till avsevärd irritation hos fackmannen.
Fast det fungerar bra ändå.
Men han höll ju inte på så där bara för att få tiden att gå, så det är uppenbarligen viktigt. Själv hävdar han att det är det viktigaste i hela installationen, att få skiktningen att fungera bra, för gör den inte det, blir komforten usel. "Annars får du bo i pannrummet", sa han.
Parallellkoppling rekomenderar "alla".
Jag tänkte att jag tar upp frågan här så får ni spekulera vidare lite

Känns inte som de rörpulare jag kommer att få via Folksam har koll på detta. De installerar mest värmpumpar.
//Jocke