Hjälp !! Nybörjare Janfire Flex A Driftstopp...!!?
Hjälp !! Nybörjare Janfire Flex A Driftstopp...!!?
Hej alla pelletsbrännarproffs!
Jag har problem med min nyinstallerade janfire flex A brännare. Förresten så heter jag Niclas och bor i Höör. Fick min brännare installerad 9 mars. Efter installationen gick den 3 dagar ,därefter cirka 2 dagar mellan varje driftstopp. När min leverantör/installatör gjorde ett återbesök för att få rätt på den så sa han att det var 99 % att pelletsen var dålig. Jag använder statoils pellets. Min kompis fick 10 säckar efter detta och han hade inga problem. Min vattensäkring har också löst ut en gång men det var förmodlingen spjället som var snålt ställt, nu är det öppet max. Fel indikeringen är att termok/elspiral blinkar växelvis. Jag har frågat installatören flera gånger om jag behöver en motdragslucka men det tror han inte behövs.
Vad tror ni? Motdragslucka?
En annan fråga är vad man ska förvänta sig vis en installation. De fyller ju i ett häfte "GARANTI & Servicebok" med en checklista där de ska mäta rökgastemp, co2, co/sottal, undertryck och verkningsgrad. Vilket de inte gjorde. Men de lyckades ändå att fylla i alla värden. (?)
De ända de mätte var styrspänningen till fläkten.
Jag ifrågasatte detta då sa de att det är bara riktvärden de riktiga värdena får vi fram vid första servicetillfället. Då elektroniken satt sig.
Har han rätt ???
En kollega köpte en likadan förra året av samma leverantör. Då mättes det noga och fylldes i på alla ställen.
Mitt senaste stopp hade jag i natt. Satte på elpatronen och åkte till jobbet. När jag kom hem och skulle fixa till brännaren så var brännkoppen sprängfylld med pellets ända upp till locket som smältsäkringen sitter på. Det var så packat att doseringskruven inte kunde snurra runt. Ficka peta loss pelletsen tills skruven orkade rotera igen. Sedan var det bara att starta igen......skit...
Vad tror ni?
Jag har säkert flera frågor men är tom i huvudet just nu....och arg...
Sist men inte minst Detta var mycket trevlig och lärorik sajt.
Fan va ni är bra! Har läst och lärt mig massor.
Mvh, Niclas
Jag har problem med min nyinstallerade janfire flex A brännare. Förresten så heter jag Niclas och bor i Höör. Fick min brännare installerad 9 mars. Efter installationen gick den 3 dagar ,därefter cirka 2 dagar mellan varje driftstopp. När min leverantör/installatör gjorde ett återbesök för att få rätt på den så sa han att det var 99 % att pelletsen var dålig. Jag använder statoils pellets. Min kompis fick 10 säckar efter detta och han hade inga problem. Min vattensäkring har också löst ut en gång men det var förmodlingen spjället som var snålt ställt, nu är det öppet max. Fel indikeringen är att termok/elspiral blinkar växelvis. Jag har frågat installatören flera gånger om jag behöver en motdragslucka men det tror han inte behövs.
Vad tror ni? Motdragslucka?
En annan fråga är vad man ska förvänta sig vis en installation. De fyller ju i ett häfte "GARANTI & Servicebok" med en checklista där de ska mäta rökgastemp, co2, co/sottal, undertryck och verkningsgrad. Vilket de inte gjorde. Men de lyckades ändå att fylla i alla värden. (?)
De ända de mätte var styrspänningen till fläkten.
Jag ifrågasatte detta då sa de att det är bara riktvärden de riktiga värdena får vi fram vid första servicetillfället. Då elektroniken satt sig.
Har han rätt ???
En kollega köpte en likadan förra året av samma leverantör. Då mättes det noga och fylldes i på alla ställen.
Mitt senaste stopp hade jag i natt. Satte på elpatronen och åkte till jobbet. När jag kom hem och skulle fixa till brännaren så var brännkoppen sprängfylld med pellets ända upp till locket som smältsäkringen sitter på. Det var så packat att doseringskruven inte kunde snurra runt. Ficka peta loss pelletsen tills skruven orkade rotera igen. Sedan var det bara att starta igen......skit...
Vad tror ni?
Jag har säkert flera frågor men är tom i huvudet just nu....och arg...
Sist men inte minst Detta var mycket trevlig och lärorik sajt.
Fan va ni är bra! Har läst och lärt mig massor.
Mvh, Niclas
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Det ska inte kunna hända på en ny Janfire. Det kunde hända på de gamla utan flamvakt, men du kan eftermontera flamvakt och ny elektronik för ca 900 kr i material. Ny brännare ska dock ha detta.När jag kom hem och skulle fixa till brännaren så var brännkoppen sprängfylld med pellets ända upp till locket som smältsäkringen sitter på. Det var så packat att doseringskruven inte kunde snurra runt. Ficka peta loss pelletsen tills skruven orkade rotera igen.
Jag eftermonterade på min.
Om brännaren inte tänder så beror det ofta på att fläkten är feljusterad.
Men Det kan kan också hända av oidentierade orsaker. Mig händer det ca varannan gång jag tömt brännarekoppen på aska. Uppstarten misslyckas och jag får tömma koppen och köra om och då går det oftast eller så får man ta en manuell start, och därefter så tänder den på eltändningen klockrent i en vecka. Grymt märkligt men har varit så sen i September då jag installerde den. Det är en begagnad Flex-A årsm 01 med ny elektronik och flamvakt.
Jag upplever eltändningen som stabilast vid 85-87 Volt, inte Högre.
Draglucka bör du ha för att få jämn förbränning och säker uppstart.
Mvh
Jag har för mig att han också sa att flamvakten borde löst ut.
Han skulle fundera tills imorgon då vi ska höras igen.
Hur mäter jag volten? Jag har en multimeter men var ska jag mäta? Gissar på en kontakt under brännaren men på vilka stift?
Eftersom den är sprillans ny så får de pilla med den tills den fungerar tycker jag.
Tack för ditt snabba svar elvis.
Han skulle fundera tills imorgon då vi ska höras igen.
Hur mäter jag volten? Jag har en multimeter men var ska jag mäta? Gissar på en kontakt under brännaren men på vilka stift?
Eftersom den är sprillans ny så får de pilla med den tills den fungerar tycker jag.
Tack för ditt snabba svar elvis.
Re: Hjälp !! Nybörjare Janfire Flex A Driftstopp...!!?
Niclas skrev: Då elektroniken satt sig.



Thermia Biomatic 20+
Detta är faktisk rätt!
Jag jobbar åt dom som tillverkar styrelektroniken till Flex-A och såhär är det:
För att fläkten ska gå stabilt oberoende av olika hus' spänning sitter det ett speciellt kretslopp som mätar strömmen till fläkten noga. Sedan regleras fläkten enligt detta.
Detta gör att fläkten kommer att köra lika fort i ett hus som sitter nära transformatorn (235-240V) som i ett som ligger i slutet av ledningen (210-215V).
Det har visat sig att själva komponenten som medger att man kan mäta strömmen noga "stabilisera" sitt värde i början, varefter den är stabil. Denna "inbränning" företas på fabriken vet jag (har sett rummet...) så "det värsta" är klart från fabriken men jag skulle tro att ytterligare en vecka förvisso är i lite i överkant men då är den definitivt stabil.
Denna inbränning utförs som sagt redan och det skulle nog inte vara nödvändigt att vänta en vecka men historisk sett är det vettigt.
Jag jobbar åt dom som tillverkar styrelektroniken till Flex-A och såhär är det:
För att fläkten ska gå stabilt oberoende av olika hus' spänning sitter det ett speciellt kretslopp som mätar strömmen till fläkten noga. Sedan regleras fläkten enligt detta.
Detta gör att fläkten kommer att köra lika fort i ett hus som sitter nära transformatorn (235-240V) som i ett som ligger i slutet av ledningen (210-215V).
Det har visat sig att själva komponenten som medger att man kan mäta strömmen noga "stabilisera" sitt värde i början, varefter den är stabil. Denna "inbränning" företas på fabriken vet jag (har sett rummet...) så "det värsta" är klart från fabriken men jag skulle tro att ytterligare en vecka förvisso är i lite i överkant men då är den definitivt stabil.
Denna inbränning utförs som sagt redan och det skulle nog inte vara nödvändigt att vänta en vecka men historisk sett är det vettigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Den är inte vidare duktig på att hålla spänningen jämn i alla fall.För att fläkten ska gå stabilt oberoende av olika hus' spänning sitter det ett speciellt kretslopp som mätar strömmen till fläkten noga. Sedan regleras fläkten enligt detta.
Jag har loggat över 5% överspänning respektive underspänning. Detta ger totalt 10% skillnad i fläktspänning. Grymt svårt att få jämn förbränning som är optimal med en sådan variabel.
Har gjort loggningen på 3 olika styrenheter i samma brännare.
Ligger man nära 90 volt i uppstartsfläkt så kan fläkten blåsa ut lågan och uppstarten misslyckas. Samma om man ligger nära 90 volt på effektläge 1.
Synd på en annars mycket bra produkt.
De variationer som finns på nätet på olika tider på dygnet kan vara en del större än ±5%, beroende på belastning och el-nätets beskaffenhet så jag vill påstå att det fungerar ganska bra, jag påstår inte att det är hyper-exakt men ganska bra.
Sen är jag faktisk ganska skeptisk till måtningen: Vilket mätinstrument används? Jag har ett "lite bättre" som kostar en del pengar men jag har å andra sidan en del funktioner som kompenserar för vågform osv (TRMS) och som är essentiella för att få en säker mätning.
Ett "billigare" mätinstrument har inte alls samma exakthet och mätsätt men det kan fungera ganska bra ändå om man bara kommer ihåg att värdet man ser inte är sanningen.
Det betyder helt enkelt att om en "riktig" mätning ger 80V kan man ofta på ett billigare lästa ett avvikande värde, samtidig kan en belastning som inte följer fasen korrekt och alltså ger övertoner (PC, TV och en massa andra grejor) "förvanska" svängningerna och få ett "billigt" mätinstrument att visa än större avvikelse men har man på ett TRM-mätande instrument kommer avvikelsen att vara mycket mindre.
Nu är det inte för att vara negativ till att det finns mindre dyra instrumenter men att mäta är inte alltid bara att trycka dit sladderna och läsa värdet, man måste ofta veta VAD man mätar och varför det blir som det blir. Dock fungerar dessa icke-TRMS instrumenter ganska bra lokalt, alltså om man mätar och skrivar ner om man t.ex. ska trimma om för Vestmarka eller sånt, då passar talen ganska bra för din brännare och det instrument, använder man däremot grannens instrument när man ska ställa tillbaka blir det helt fel om inte instrumentet är likadan.
Det billigaste TRMS instrument jag hittar i ELFA katalogen är 76-084-17 UNI-T UT60E till 962:- inkl moms, mitt kostar ca: 2.600:- så det är inte så små potatisar och det är frågan för om det är lönt för "vanligt dödliga" att inhandla såna.
Sen att fläkten kan blåsa ut elden kan jag förstå men det är en följd av det design som var möjligt då brännaren blev byggd, det har skedd en utveckling och detta med 4 lägen på fläkten är inte optimalt längre, på t.ex. NH'n kan fläkten ställas mellan 5% och 100% i steg om 1%.
Sen är jag faktisk ganska skeptisk till måtningen: Vilket mätinstrument används? Jag har ett "lite bättre" som kostar en del pengar men jag har å andra sidan en del funktioner som kompenserar för vågform osv (TRMS) och som är essentiella för att få en säker mätning.
Ett "billigare" mätinstrument har inte alls samma exakthet och mätsätt men det kan fungera ganska bra ändå om man bara kommer ihåg att värdet man ser inte är sanningen.
Det betyder helt enkelt att om en "riktig" mätning ger 80V kan man ofta på ett billigare lästa ett avvikande värde, samtidig kan en belastning som inte följer fasen korrekt och alltså ger övertoner (PC, TV och en massa andra grejor) "förvanska" svängningerna och få ett "billigt" mätinstrument att visa än större avvikelse men har man på ett TRM-mätande instrument kommer avvikelsen att vara mycket mindre.
Nu är det inte för att vara negativ till att det finns mindre dyra instrumenter men att mäta är inte alltid bara att trycka dit sladderna och läsa värdet, man måste ofta veta VAD man mätar och varför det blir som det blir. Dock fungerar dessa icke-TRMS instrumenter ganska bra lokalt, alltså om man mätar och skrivar ner om man t.ex. ska trimma om för Vestmarka eller sånt, då passar talen ganska bra för din brännare och det instrument, använder man däremot grannens instrument när man ska ställa tillbaka blir det helt fel om inte instrumentet är likadan.
Det billigaste TRMS instrument jag hittar i ELFA katalogen är 76-084-17 UNI-T UT60E till 962:- inkl moms, mitt kostar ca: 2.600:- så det är inte så små potatisar och det är frågan för om det är lönt för "vanligt dödliga" att inhandla såna.
Sen att fläkten kan blåsa ut elden kan jag förstå men det är en följd av det design som var möjligt då brännaren blev byggd, det har skedd en utveckling och detta med 4 lägen på fläkten är inte optimalt längre, på t.ex. NH'n kan fläkten ställas mellan 5% och 100% i steg om 1%.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
En Fluke modell 110, med True RMS är det loggat med.
Men när jag mäter fläkt vid uppstart så kör jag med en vanlig serie 70, old school.
Vad jag önskar vore att den jagade ett värde i högre utsträckning, alltså ett stabilt utvärde då det är detta som styr fläkthastighet och därmed förbränningens effektivitet.
Idag är utvärde "direkt" kopplad till invärde i hög utsträckning.
Men blir kanske för dyrt i en sådan applikation.
Men när jag mäter fläkt vid uppstart så kör jag med en vanlig serie 70, old school.
Vad jag önskar vore att den jagade ett värde i högre utsträckning, alltså ett stabilt utvärde då det är detta som styr fläkthastighet och därmed förbränningens effektivitet.
Idag är utvärde "direkt" kopplad till invärde i hög utsträckning.
Men blir kanske för dyrt i en sådan applikation.
En "full" kompensation för avvikande nätspänning är inte billig och inte lätt att få till, vad jag har förstådd är det en del som tycker att Janfire är dyra så det är väl inte läge att öka priset heller.
Jan använder i övrigt också en Fluke: Fluke 79 III, min gamla Fluke 77 från slutet på 80'-talet har tyvärr inte TRMS så den står på hyllan.
Jan använder i övrigt också en Fluke: Fluke 79 III, min gamla Fluke 77 från slutet på 80'-talet har tyvärr inte TRMS så den står på hyllan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Jo, den kostar ju mer än många andra brännare. men det är ju skillnad i kvalitet och funktion också.
Skruv modell lantbruk och interndosering ger jämn drift.
Kollar man på ex framåtbrinnande varianter med "rör" som brännkammare så läser hör man ju av var och varannan att det doserar ojämnt beter sig lömskt. Roster i dimension fartygsplåt brinner inte upp i första taget heller. Men visst, förstår man inte skillnaderna så kan man inte värdesätta prisskillnaden heller och då kan det högre priset upplevas som "dyrt".
Skruv modell lantbruk och interndosering ger jämn drift.
Kollar man på ex framåtbrinnande varianter med "rör" som brännkammare så läser hör man ju av var och varannan att det doserar ojämnt beter sig lömskt. Roster i dimension fartygsplåt brinner inte upp i första taget heller. Men visst, förstår man inte skillnaderna så kan man inte värdesätta prisskillnaden heller och då kan det högre priset upplevas som "dyrt".
Så sant så!
Jag lärte mig för många år sedan att är man snål och lat köper man bra grejor och gör jobbet ordentligt första gången, då sparar man massor av pengar och tid senare.
Jag har undrat mig över de folk som i andra delar av forumet klagar över att deras brännare går ojämt, samtidig har de vald en brännare med dosering via externskriven på x meter!
För mig låter det konstigt att det alls går något så nära bra men det skruvas/justeras ju också ganska friskt efter vad jag har förstådd.
Jag lärte mig för många år sedan att är man snål och lat köper man bra grejor och gör jobbet ordentligt första gången, då sparar man massor av pengar och tid senare.
Jag har undrat mig över de folk som i andra delar av forumet klagar över att deras brännare går ojämt, samtidig har de vald en brännare med dosering via externskriven på x meter!
För mig låter det konstigt att det alls går något så nära bra men det skruvas/justeras ju också ganska friskt efter vad jag har förstådd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grundvärden som inte är mätta är inget att lita på. Nu beror det ju på vilka värden det rör sig om, jag menar: du har väl 230V in eller hur? Då kan man jo nog skriva detta utan att mäta sådär jättemycket.
Men rökgasvärden osv. _ska_ mätas, inte skrivas i "på måfå"!
Men om man anger ett spänningsvärde för fläkten t.ex. kommer vi till det intressanta: har kunden ett voltmeter av samma typ? Om jag mätar med mitt Fluke med TRMS och du mätar med ett BilTema utan TRMS kommer vi att få helt olika värden... och vilket ska vi skriva?
Men resultatet av förbränningen _ska_ mätas, annars ville jag "överklaga" ett steg uppåt.
Men rökgasvärden osv. _ska_ mätas, inte skrivas i "på måfå"!
Men om man anger ett spänningsvärde för fläkten t.ex. kommer vi till det intressanta: har kunden ett voltmeter av samma typ? Om jag mätar med mitt Fluke med TRMS och du mätar med ett BilTema utan TRMS kommer vi att få helt olika värden... och vilket ska vi skriva?
Men resultatet av förbränningen _ska_ mätas, annars ville jag "överklaga" ett steg uppåt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!