Är det någon som funderat på vindkraft?

Här diskuteras allt kring vindkraft
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Är det någon som funderat på vindkraft?

Inlägg av Wodda »

T ex för att driva en El patron.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Vindkraft till rätt pris?

Inlägg av Sfinx »

Kul info. http://www.breezex.ru/eng/

5 Kw för €5.000. :shock:

Och med info från
http://www.svenskenergi.se/energifakta/vindkraft.htm
"I bra vindlägen producerar ett vindkraftverk el upp till 6.000 av årets 8.760 timmar, med en effekt som varierar med vindstyrkan. Detta motsvarar att vindkraftverket ger full effekt under 2.100 av årets timmar"

Det borde bli ca minst 11.000 kwh per år.
Det går alltså att räkna hem på rimlig tid.
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Inlägg av pckenj »

JA, men bara på jobbet vid energibolaget :D

Hemma är det svårare att få det lönsamt. T.o.m värre än med sol värme
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

pckenj skrev:JA, men bara på jobbet vid energibolaget :D

Hemma är det svårare att få det lönsamt. T.o.m värre än med sol värme
Vad betalar du för elen? :D
Jag får betala nästan 1 kr med alla knepiga avgifter.
Då är €5000 + moms dvs ca 60.000 kr för min 11.000 kwh per år en riktig bra investering år 7 och framåt. Om inte elpriset höjs ännu mer.
Då blir det ännu bättre.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Problemet med vindkraften är närmast styrningen av produktionen. Nuförtiden har det dock blivit lättare, eftersom det finns invertrar, som kan tillverka vettig växelspänning från snart sagt vilken spänning och strömart som helst.

Annars har det traditionella enkla sättet att köra vindkraftverk för hemmabruk varit att producera likström, som fått värma en elpatron. Man har alltså inte kopplat in generatorn på det vanliga elnätet. Med likström spelar det ingen roll hur fort verket snurrar. Det ger det det ger, helt enkelt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Min tanke var just att ta bort en del av eldningen vintertid. Att ha ett verk som snurrar och så fort det blåser blir patronen röd. Behöver inte vara någon heltäckning av behov utan ett komplement. Har kollat runt lite och vissa snackar om hemmabygge men alla slutresultat jag hittat har inte varit kul. oftast har det blivit totalhaveri pga av att grejerna inte varit balanserade på rätt sätt mm. Jag tippar på att köpa färdigt är det som gäller.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

vindkraft

Inlägg av classelagare »

Han som jag köpte min acktank av körde med ett vindkraftverk till elpatroner och solfångare han värmde en tank på 20-30m2 men så hadde han ett stort hus. Fick en snabbgenomgång av anläggningen när jag var där. Tycker iofs att det är lite slöseri med el att använda det till värme men det fungerar. Är det bara värme man vill hakan man lika gärna leda upp vattnet till en friktionsbroms i kraftverket, om det är lättare vet jag inte men den lösningen skall tydligen användas på en vindsnurra här i granskapet.

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är åtminstone betydligt enklare att leda ner strömmen till elpatronen än att pumpa upp vattnet till verket.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det va ju nån artikel i vi i villa för nått år sen om en som va självförsörjande på el.. Det va både solfångare o solpaneler även en vindsnurra fanns.. Dom fick ut 4000 kWh/år (så de skulle man klara med marginal) vilket krävdes ved eldning stod de o investeringen va 150000:-..
Med batterierna fulla klarade dom sej i 3 veckor..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

En kusin till mig tror jag producerar mer än han gör av med. Men han klarar inte effekttopparna, så han är inte självförsörjande på det sättet.

Han säljer det som blir över till Sydkraft, f'låt, e-off heter det väl nu?

Glömde att skriva att han kör med vattenkraft.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det går ju bra med så lite förbrukning, och inga utrustningar som tar någon högre effekt under någon längre tid.

I min kusins fall driver han även en mekanisk verkstad på fastigheten ifråga, så därför räcker det inte med "hobbykraft" i hans fall. Men till en villa kan det ju gå utmärkt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Hej,

gjorde en sökning på Altavista och hittade mängder av vindkraftverk, bl a dessa:

http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... ft/whisper

Pris 27.500 kr, effektintag 193 kWh/månad vid 5,4 m/s vindstyrka.

http://hannevind.com/web/Produkter%20New.pdf

Pris 25.000 kr exkl mast, 2,2 kW effekt

Kolla det här: Lagom för sommarstugan?

http://web.comhem.se/~u54812077/vind/vind.htm

Kanske börjar bli intressant, pay-off tiden börjar krypa under 10 år, dock inget för tätbebyggda områden ?

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: Är det någon som funderat på vindkraft?

Inlägg av dalldall »

vinkraft e intressant, skall bygga så fort tiden räcker till! element i pannan e vettigast, ström till alla andra förbrukare e lite mer komplicerat o blir dyrt med all styrning. kan ju vara gött med billig el under vintern.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
kliostre
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 23:53
Kontakt:

Re: Är det någon som funderat på vindkraft?

Inlägg av kliostre »

Har fått erbjudande om att köpa andel i ett större vindkraftverk. Ska räkna lite på det och se om det är något intressant.
Skriv svar