Pelletsförråd i takstolarna på garaget!!??

Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Pelletsförråd i takstolarna på garaget!!??

Inlägg av Rwerling »

Jag skall bygga ett garage för att förvara bilar, mc, gräsklippare och övriga bra och ha saker. Hade även tänkt att där skulle finnas plats för ett pelletsförråd. Har funderat på att bygga in förrådet i takstolarna genom att utforma och dimensionera dessa för att rymma 8-10 m3 och motsvarande vikt.
Jag ser följande fördelar.
• Stor volym
• Endast horisontell transport
• Sparar yta i garaget så jag kan få in fler leksaker ;-)


Nackdelar/svårigheter
• Svåråtkomligt? Lucka genom taket?
• Låg höjd på förrådet kräver någon form av transportör inne i förrådet.
• Svårfyllt? Kan bilen blåsa till en höjd på ca 4 meter?
• Fördelning av pellets vid fyllning?

Kommentarer och synpunkter mottaget tacksamt
Robert
Termia Biomatic 20
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Får du inte överdimensionera takstolar och allt annat väldigt kraftigt för att klara tyngderna, och trycken som uppstår..?
Har du funderat över problem med kondens, eller hur har du tänkt det?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsförråd i takstolarna på garaget!!??

Inlägg av André »

Rwerling skrev: Har funderat på att bygga in förrådet i takstolarna genom att utforma och dimensionera dessa för att rymma 8-10 m3 och motsvarande vikt.
Jag ser följande fördelar.
• Stor volym
• Endast horisontell transport
• Sparar yta i garaget så jag kan få in fler leksaker ;-)


Nackdelar/svårigheter
• Svåråtkomligt? Lucka genom taket?
• Låg höjd på förrådet kräver någon form av transportör inne i förrådet.
• Svårfyllt? Kan bilen blåsa till en höjd på ca 4 meter?
• Fördelning av pellets vid fyllning?

Kommentarer och synpunkter mottaget tacksamt
Robert
En kompis ska bygga på detta sett o det är inga problem bara taket klarar vikten..
Han ska ha pannrum, garage o gäststuga så där kommer mellanvägarna att vara bärande men det går dimensionera så det är fribärande oxå..

1. Lättaste är om du gör en inspektionslucka på inblåsningssidan från utsidan så du får ta dej upp via stege..

2. Kompisen ska köra med en u-skruv i botten på förrådet..

3. Jodå 4 meter är inget problem 15 meter går då fint har jag sett vid värmecentrals silo..

4. Sätt en hängränna genom förrådet som pelletsen åker på o avsluta rännan knappt 1 meter före väggen med en dämpmatta..

Kondens är inget problem då du ändå sätter kondensplast under taket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Pelletsförråd i takstolarna på garaget!!??

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Kondens är inget problem då du ändå sätter kondensplast under taket..
Bör man skydda denna med skivor så att plasten inte rivs sönder vid påfyllning? Pelletsen kan väl riva lite när de kommer i hög hastighet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

undrar lite hur du ska lösa det hela med botten skruven.. vilket normalt har 3 öppningar eller mindre... brukar vara gjorda för ett föråd som är 3 meter långa..

fylla förrådet är nog inga problem.. men att få ut det sedan o ner i pannan.. :?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:undrar lite hur du ska lösa det hela med botten skruven.. vilket normalt har 3 öppningar eller mindre... brukar vara gjorda för ett föråd som är 3 meter långa..

fylla förrådet är nog inga problem.. men att få ut det sedan o ner i pannan.. :?
Min kompis ska köra med u-skruv (nerväxlad foderskruv) som är öppen hela vägen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsförråd i takstolarna på garaget!!??

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Bör man skydda denna med skivor så att plasten inte rivs sönder vid påfyllning? Pelletsen kan väl riva lite när de kommer i hög hastighet.
Ja det måste vara tak på förrådet oxå annars far nog kondens plasten efter första fyllningen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Pelletsförråd

Inlägg av Pellets nyfiken »

Du borde nog koll med sotarn om hur pelletsförrådet bör byggas, då det inte står i pannrummet. Tror du kan åka på en mina annars :roll:
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

hm sotaren borde väl inte behöva bry sig om pelletsförådet ligger utanför pannrummet , det borde dom ju gilla när det inte finns större mängd bränsle i närheten av pannan
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

ingemar_o skrev:hm sotaren borde väl inte behöva bry sig om pelletsförådet ligger utanför pannrummet , det borde dom ju gilla när det inte finns större mängd bränsle i närheten av pannan
Kan du garantera det o stå för extra kostnaderna om de skulle vara krav på pelletsförrådet så ok
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag kan inte garantera det tyvärr
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pellets nyfiken skrev:
ingemar_o skrev:hm sotaren borde väl inte behöva bry sig om pelletsförådet ligger utanför pannrummet , det borde dom ju gilla när det inte finns större mängd bränsle i närheten av pannan
Kan du garantera det o stå för extra kostnaderna om de skulle vara krav på pelletsförrådet så ok
Det kan jag garantera.. 8)

Annars kanske sotarn kommer o klagar på om man har småsäck ute under pressening oxå.. :wink:

Sotarn kan endast klaga på förrådet om det är under 1 meter framför pannan..
Jag har förrådet av golvspånskiva med endast 80 cm framför pannan o det sa han inget om då det va brandskyddskontroll..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

Det kan jag garantera.. 8)

Annars kanske sotarn kommer o klagar på om man har småsäck ute under pressening oxå.. :wink:

Sotarn kan endast klaga på förrådet om det är under 1 meter framför pannan..
Jag har förrådet av golvspånskiva med endast 80 cm framför pannan o det sa han inget om då det va brandskyddskontroll..[/quote]

Då bör du nog ta ett stort banklån! För har du ett pelletsförråd i annat utrymme än pannrummet med skruv till brännaren så bör pelletförrådet vara i samma brandklass som pannrummet .Det kan ju oxå vara så att pelletsskruven saknar brandklass? Det är vad jag hört men du kanske har den kunskapen, vore kul om du kunde citera vart det står oxå.
Pannrummets klass kan ju även bero på byggår.
Det är vad brandförsvaret talat om för mig vid nybyggnad.
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

André skrev:
Pellets nyfiken skrev:
ingemar_o skrev:hm sotaren borde väl inte behöva bry sig om pelletsförådet ligger utanför pannrummet , det borde dom ju gilla när det inte finns större mängd bränsle i närheten av pannan
Kan du garantera det o stå för extra kostnaderna om de skulle vara krav på pelletsförrådet så ok
Det kan jag garantera.. 8)

Annars kanske sotarn kommer o klagar på om man har småsäck ute under pressening oxå.. :wink:

Sotarn kan endast klaga på förrådet om det är under 1 meter framför pannan..
Jag har förrådet av golvspånskiva med endast 80 cm framför pannan o det sa han inget om då det va brandskyddskontroll..
Väntar på svar
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Pannrum i villor byggda efter 1980 ska kunna stå emot en brand i 30 minuter och ha tak och väggar klädda med tändskyddande beklädnad t ex gipsskivor. Dörren ska vara av godkänd typ och är då försedd med en liten skylt där det står B 30 eller EI 30.
För pannrum byggda före 1980 är kravet att pannrummet ska kunna stå emot en brand i 15 minuter och då står det B 15 på pannrumsdörren. Tak och väggar ska vara tändskyddande beklädda med t ex 13 mm gipsskiva.

http://www.vvsi.se/download/242/panna.pdf

Läs om pannrum, intressant läsning.
Där står att "pannrum ska vara en egen brandcell"
Längst ner står det också "Eldstäder under 60kW behöver ej ställas upp i ett pannrum"

Innebär det att vi "vanliga" villaägare med olja/pellets under 60kW inte
behöver ett pannrum som skall vara egen brandcell ??

Någon som kan klargöra detta ?
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Skriv svar