Gärna längd, bredd och givetvis tjocklek.
I väntan på den nya pannan så tänkte jag roa mig med att räkna ut hur många säckar jag kommer å få plats med i mitt pannrum där oljetanken stod tidigare....därav frågan...

Med dessa mått får jag en volym på 36 liter per säck. Men säcken är ju inte helt rak längs hela längden och bredden, och det är väl därför jag får 27,6 liter per säck i min stapel med 80 säckar... då har jag räknat med måtten (LBH) 1300x850x2000 mm på hela stapeln där det är 5 säckar x 16 lager = 80 st (har ingen pall under).thomasx skrev:En höftning på säckmått är 800x300x150 (En säck är nämligen lika lång som en pall är bred, och en säckbredd + en säcklängd = längden på en pall. En pall med 13 lager säckar är ca 2m hög.)
Viktigt att notera några saker. Säcken har ju inte formen av en låda, så några 36 liter innehåller den inte. Mina mått var dessutom teoretiska så till vida att jag räknade ut dem vid skrivbordet baserade på storleken av en EU-pall. Det går att packa tätare än 4/lager på en EU-pall, vilket även kan noteras av dina uppgifter. Jag lägger också 5/lager och har en EU-pall i botten, men då sticker det ut lite på sidorna.Tolvan skrev: Med dessa mått får jag en volym på 36 liter per säck. Men säcken är ju inte helt rak längs hela längden och bredden, och det är väl därför jag får 27,6 liter per säck i min stapel med 80 säckar... då har jag räknat med måtten (LBH) 1300x850x2000 mm på hela stapeln där det är 5 säckar x 16 lager = 80 st (har ingen pall under).
EDIT: OJ! Det blir alltså 30% mer volym att räkna med enbart måtten på en säck som Thomasx gjorde mot min stapel med 80 säckar....