Oljebrännaren ska ut! Vad ska in tycker ni?

snillet
Pannrumstomte!

Damm/Sot

Inlägg av snillet »

Problemet med att ha pannrum som tvättstuga kan ju vara att det blir lite hantering av sot, och kör man småsäck blir det en del pelletsdamm när man fyller förrådet också.

Torkar själv tvätt i rummet utanför pannrummet, å mitt pannrum är så litet så att jag måste ha dörren öppen för att komma åt att sota :lol: :lol: .

Det fungerar dock bra, försöker att inte ha tvätt hängande när jag sotar ur pannan dock ,för det vill gärna komma ut lite när man borstar ur rökgångarna.

Men du skall nog vara medveten om det iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
andstr
Frö

Inlägg av andstr »

Tack för alla svar! Det resulterade dock i nya frågor.
Hur vet man om skorstenspipan har rätt dimension och undertrycket är rätt? I samband med pannbyte för 5 år sedan sattes ett rostfritt insatsrör in i murstocken och en draglucka monterades på stosen vid pannans anslutning till röret. Det är bra drag när man kollar med rök trots att jag kör på el. Hur svårt är det att sätta in och justera brännaren själv? Accepterar installatörerna att man har gjort installationen själv och sedan bara köper injustering av dom? Gäller garantier då?
Det låter som om man kan ha tvättstugan kvar i samma rum som pannan ett tag om man är försiktig tills jag byggt pelletsförråd i angränsande rum.
En annan fråga är hur långt in på gården som leverantörerna kan lyfta in pelletsen? Har dom en kran på lastbilen som kan ställa lastpallarna med säckar ett tiotal meter in på garageuppfarten? /Anders
CTC 1100 Family från 2000
Roslagsbrännare för villa från 2006.
Skriv svar