en fundering angående luftsolfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
mackez
Entusiast!
Kontakt:

en fundering angående luftsolfångare

Inlägg av mackez »

Jag har idag ett hus med självdragsventilation och som
värms med pellets.
Jag funderar på att bygga mig en en solpanel typ Solarventi men utan fläkt. Tanken är att tillluften på huset skall passera igenom denna.
Borde inte detta kunna vara rätt effektift då jag får in förvärmd luft i huset istället för kall kylande luft utifrån??
Vad tror ni?
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
JPe
Frö

Luftsolvärme

Inlägg av JPe »

Var hade du tänkt att stoppa in den föruppvärmda luften? Ett hus med självdragsprincip kan du väl inte direkt styra var den uppvärmda luften skall komma in? Eller finns det även någon form av luftväxling involverat.

Hälsn. JPe
aromata
Gallringsobjekt

Inlägg av aromata »

Om din nuvarande självdragsventilation fungerar kan du väl bygga din solpanel och låta den hämta tilluften inifrån (istället för friskluft). I övrigt så som du beskriver.

Borde inte detta ge ett bättre värmetillskott soliga dagar?
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Re: Luftsolvärme

Inlägg av mackez »

JPe skrev:Var hade du tänkt att stoppa in den föruppvärmda luften? Ett hus med självdragsprincip kan du väl inte direkt styra var den uppvärmda luften skall komma in? Eller finns det även någon form av luftväxling involverat.

Hälsn. JPe
Jag har en del ventiler i källaren och från dem drar det bra..
Borde ju vara så att en stor del av tillluften kommer genom denna och resten genom otätheter.
MVH
Marcus
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

aromata skrev:Om din nuvarande självdragsventilation fungerar kan du väl bygga din solpanel och låta den hämta tilluften inifrån (istället för friskluft). I övrigt så som du beskriver.

Borde inte detta ge ett bättre värmetillskott soliga dagar?
Nu förstår jag inte hur du menar.. Om luft går ut genom skorstenen så måste ju ny luft tillföras för att inte bo i ett vakum. Det är denna luft jag vill förvärma.. Eller tänker jag galet?
/MA
aromata
Gallringsobjekt

Inlägg av aromata »

mackez

Har du självdrag är det ofta svårt att veta var tilluften kommer ifrån. Du bor förmodligen inte i ett hermetiskt tillslutet hus. Ventiler, fönster, dörrar, golvspringer - det finns många "läckor".
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mackez skrev: Eller tänker jag galet?
/MA
Nä du tänker rätt..

Jag har oxå haft funderingar på nå liknande..
Men det är klart om man tog ut luften från övervåningen genom luftsolfångaren o in i källaren igen där det i allmänhet är kallare men att det blandades in friskluft oxå.. Då borde den inkommande luften göra av sej mer då det kommer att cirkulera mer luft än om det bara är underskottet/tilluften som värms...
På sommaren skulle det kanske räcka med att förvärma tilluften för att värma källaren el att fläkten vore tempstyrd så den stannar vid 20-22 grader så det inte blir 30 grader inne..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Ventilation och kondens

Inlägg av Sfinx »

Var väldigt försiktig med att köra ev varm fuktig rumsluft ner i kalla grunder. Det blir kondens.
Att däremot ta uteluft och värma upp innan den körs ner i grunden torkar oftast upp om luften från grunden är varmare än omgivningsluften. Dvs torrare. Det sätter krav på effekt och flöde. För stort flöde och för liten effekt kan ge kondens.
En ökad ventilation kan öka fukten i en grund, speciellt sommartid.

Det bästa är att torka den befinliga luften i källaren, Det kan göras genom att värma den. Men öka inte ventilationen okontrollerat. Speciellt inte med varm fuktig luft, antingen den kommer innifrån eller utifrån.
Inomhus har man ofta ett ventilationskrav. Där gör en solarventi nytta, men flödet med bara ett tillopp blir ganska stort. Det kan upplevas som drag när solen inte förvärmer tilluften.
Det är däför man har många ventiler för att minska draget i varje ventil.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

men borde inte tillluften ta enklaste vägen in till huset?
Så om jag öpnnar för en solpanel så borde väll det komma in mindre luft genom läckage?
/MA
JPe
Frö

Inlägg av JPe »

Vad eller hur hade du tänkt dig använda till panel? Det är ju vara så att varm luft stiger, skall du sedan fläkta ned den till källaren för att få nyttan av värmen kommer du nog att "tappa" mycket av värmen på vägen. Om du dimensionerar den tillräckligt kan du ju i stället dra den genom en luft/ vatten vxl. på vinden och docka ihop den med din acc.tank ev. Och samtidigt då även leda dit andra luftkanaler som annars bara går rakt ut i luften.

JPe
Skriv svar