Ett Drivpacket Till 2 Värmekällor

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
uffux
Ungskog

Ett Drivpacket Till 2 Värmekällor

Inlägg av uffux »

jag tänkte installera en acktank med 2 solslingor i som styrs via ett drivpacket och en termisk ventil som laddar på rätt höjd. Jag undrar om man kan koppla på tex en vatten mantlad vedkammin på samma drivpacket. om man med en vxl ventil välger vilken värmekälla
som skall cirkullera "då endast på den ena röret så expansion kärlet alltid funkar "på sommaren kommer man inte att elda och solen ger inte så mycket på vintern..

är det någon som kör så eller skall man ha två drivpaket??..
//uffe
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Du ska ha två separata drivpaket, av flera anledningar:

Solslingan behöver glykol i vattnet. Det vill du inte ha i allt vatten, för kostnadens skull.

Solslingan laddar så snart det finns något att hämta. Från vedpannor laddar du med exempelvis en Laddomat 21, eller motsvarande, där inget vatten matas ut förrän pannan nått 80°C och returen till pannan inte går under 60°C. Då får du bra laddning i tanktoppen och lång livslängd på pannan.

Är det en dålig sommar vill du kunna elda lite ibland.

Är det en solig vinter får du lite hjälp till eldandet, speciellt om du använder vakuumrör.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
uffux
Ungskog

Inlägg av uffux »

hej o tack apersson850

om man bortser från glykolen ,

du säger att "där inget vatten matas ut förrän pannan nått 80°C och returen till pannan inte går under 60°C. Då får du bra laddning i tanktoppen och lång livslängd på pannan"

hur blir min livslängd på pannan "vattenmantladkammin"
påverkad av detta. jag hadde tänkt att använda dom koppar rörs slingor som finns i tanken för solepannelen.

//ffe
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Utmatningen av vatten som är minst 80°C behövs för att man ska få en bra skiktning i tanken.
Att inte mata in vatten som är kallare än 60°C till pannan är för att undvika kondens och därav följande rost. Om din kamin är känslig för det vet jag inte. Normala svetsade plåtpannor är vanligtvis känsliga för detta. Den panna jag har lämnar tillverkaren ingen garanti på alls, om man inte installerat enligt deras anvisningar, dvs. med Laddomat eller motsvarande.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar