Var det bara Tronci som hade .....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Var det bara Tronci som hade .....

Inlägg av Micke »

problem med sprickor i dörren (keramiken) på den
nya janfire pannan :?: :?:
Skulle vara roligt och höra om fler har fått det :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Sist jag sotade tittade jag efter då hade jag 2 sprickor
6-8 cm långa jag tror inte detta är någon fara men börjar det
lossna bitar får man väll kontakta åf. 8)
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej alla glada!!!
... och mindre glada...

Jag har sprickor över hela pannans keramiska skikt, så många att det lönar sig inte att räkna dessa!!!
Längd ca. 2-7 cm., som uppkom redan efter ca. 1 v. drift.
Har skickat mail + foto till Vedsol i flera omgångar.
- i början, för 3 mån. sedan svarade dem precis som jag var idiot, typ " sprickor kan uppkomma p.g.a. värme, kallt - varmt du vet.... "
- för 1 mån sedan tyckte dem att "det var inte så stora sprickor..."
- för 1 v. sedan skickade jag nya bilder på STORA sprickor men dem ville inte höra av sig.... :(
Fick löfte från Åf i Skellefteå att dem skulle fixa detta.
Undrar om Vedsol tror att jag vill lura dem...

Have a nice day!
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Jeppe77
Frö

Finns det någon som inte fått sprickor....

Inlägg av Jeppe77 »

Hej!
Jodå, sprickor finns. Har kört 1 månad ca med nya pannan och har ganska mycket sprickor i keramiken. Tänkte att det kanske berodde på effekten när jag läste om problemet i detta forum men jag har bara använt 12 kW-läget (3:an på flex-a) hela tiden.

MVH Jeppe
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Jeppe77 och alla som kör Janfire NH panna + brännare!!

Undrar om även Du har dessa problem / "otur" med Janfire:

Brännare: - Oförbränd pellets "spottas" i pannan av brännaren. detta har gjort att pannan är nu helt nedsotat, pga rök från pelletsbitarna...
- brännaren klarar ej av underhålls läge Detta gör att spiralen kör igång var 25-35 minut, alltså ca. 40-50 omstarter per dag!
- " Problem - Flamvakt utlöst - väntar på pellets" eller bara
" Problem - Flamvakt utlöst".
- " Problem - sota pannan". Medföljer ofta driftstopp.

Pannan: - sprickor i pannans dörr - keramiken har massor med sprickor, 2-8 cm. långa
- kallt vatten för det mesta - flyttat temp givaren, OK

Detta är kortfattat vad jag fått dras med i ca. 2 månader...
Dem, Åf jobbar på med detta.... :cry:

HAR ANDRA SAMMA / LIKNANDE PROBLEM eller har bara jag maximalt otur???

Ha en bra dag!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tronci skrev:Hej Jeppe77 och alla som kör Janfire NH panna + brännare!!

HAR ANDRA SAMMA / LIKNANDE PROBLEM eller har bara jag maximalt otur???

Ha en bra dag!
Jeppe77 kör med en flex a som jag fattat de.. :?

Tronic funkade allt bra då du körde med flexen o va det då som de blev sprickor i keramiken el är det efter brännarbytet som problemen kommit??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

God morgon allihopa!!!

Jag körde Flex-A brännaren i 6 veckor och då fungerade bra.
Jar rensade/sotade den efter 7-9 dagar men annars inga problem!
Sprickorna i keramiken började synnas redan efter 1v. drift fast jag körde bara på 2-a effekt lägge. Ingen svart sot/lukt i pannan då...
Efter att ha fått nya brännaren så började dem stora problemmen!!!
- Indikationer av olika problem flera ggr. / dag
- Driftstopp pga olika fel: väntar pellets eller sotta pannan, fel på fläkten och automatiska skrapningen :x

och... det värsta enligt mig....
- oförbränt pellets "kastas ut i pannan" och detta medför starl lukt av sot/rök i käkkaren och pannan ser inne som H-vetet, svart stinkande sot överallt i brännar kammaren och hella väggen in i skorstennen. :evil:

Ha en bra dag! ... Ni som kan det.... :cry:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tronci skrev:God morgon allihopa!!!

Jag körde Flex-A brännaren i 6 veckor och då fungerade bra.

Efter att ha fått nya brännaren så började dem stora problemmen!!!
- Indikationer av olika problem flera ggr. / dag
- Driftstopp pga olika fel: väntar pellets eller sotta pannan, fel på fläkten och automatiska skrapningen :x

och... det värsta enligt mig....
- oförbränt pellets "kastas ut i pannan" och detta medför starl lukt av sot/rök i käkkaren och pannan ser inne som H-vetet, svart stinkande sot överallt i brännar kammaren och hella väggen in i skorstennen. :evil:

Ha en bra dag! ... Ni som kan det.... :cry:
Då kan man avskriva att det skulle beropå drag el annat som rör pannan el skorsten somgör att det inte funkar utan det är brännaren som inte funkar som den ska.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Och om han nu är inne på 3e brännaren dessutom så borde det vara nått med inställningarna på den. Har ingen tekniker kikat på dom ?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"- Driftstopp pga olika fel: väntar pellets eller sotta pannan, fel på fläkten och automatiska skrapningen".

"Sota pannan"-meddelanden leder INTE till driftstopp!

Men jag undrar...640g/L....är det en mycket lös pellets du kör? Den "standartvikt" är beräknat på den fuktprocent som anges från leverantören och jag tror inte att du har torkat den till den grad, då skulle du ha torkat bort 5% vikt från en redan mycket torr massa och det låter osannolikt i mina öron, speciellt eftersom en std. pellet innehåller ca: 8% vatten = 54 g/675g pellets, alltså skulle du vara nere i en fukthalt på 3% och det låter faktisk osannolikt lågt.

Har du ställd in brännaren till att pelletsen vägar 640g/L?

Men viktigst av allt: har du mätt mer än 1L? Det kan vara inexakt att mäta 1L enbart då pelletsen har så stora "korn" att det kan "lyfta" sig, det är bättre om du kan väga t.ex. 10L och såklart dela resultatet med 10.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Icecap!

Har vägt pellets 3-4 ggr. och fick värde 635 - 650g/l. Kan hända att jag har mätt fel... Borde ha mätt 5 ellet 10l...
MEN...
Jag tycker att när man köper en helhetslösning, som jag har tänkt mig, alltså: jag såg reklamen som Janfire har kört / kör ang. Janfire NH och har beställt Janfire Integral - NH panna, brännare, pelletsförådd, installation, pelltes leveranser DÅ borde jag inte behöva bekymra mig ang. allt annat än att betala fakturan... resten borde proffsen i Janfire organisationen fixa... installation, intrimning, väggning etc...
Jag förstår att det kan var inkörningsproblem MEN... hur länge / hur många brännare skall man prova innan allt fungerar bra?
Janfire reklamen är mycket bra/fin, No hands låtter mycket bra...

Låtter kanske lite bittert men det känns att man börjar få nog efter 2 mån. med problem och... efter att ha renoverat hela källaren, nymålat den i somras så har jag börjat få rökskada!!!

Eller, vad tycker Du?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Först: Att mäta x liter av pellet ÄR "besvärligt" för exakt vad är en (eller 10) liter? Får det sticka upp lite? ska det vara rågat mått? osv. men det verkar som om att du har ett skapligt stabilt värde.

Vad jag tycker om alla dina problem:
För jävla ledsamt!
Jag sitter i en sits där jag får veta lite av varje och då jag inte kan kommentera utan att välja sida avstår jag från att kommentera den delen.

Vad jag rent objektivt kan se är att det verkar inte som om att andra har de problem och felen med hoppande pellets har jag inte hört om andra ställen heller. Alltså kan jag konstatera att hos dig är det något speciellt som händer men VAD kan jag tyvärr inte säga, i så fall hade jag gjort det för lång tid sedan (såklart!).

Vilken hjälp du har fått av installatör osv har jag ingen koll på heller men jag hoppas verkligen att det kommer ordning på det snabbt och effektivt, mest för din skull.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar