Har pratat med ett par installatörer och bägge har tyckt att jag ska ha brännaren i ved påfyllningsluckan, istället för där oljebrännaren sitter.
Har en Focus D2 kombi som sattes in -01. Är det nån fördel att göra så?
Brännare i vedluckan?
Vet inte hur din panna ser ut, den uppenbara fördelen är att i veddelen finns nästan alltid bättre askutrymme så du kommer inte att behöva aska ur pannan lika ofta, om du sedan har en panna där rökgaserna inte går rätt ut i rökröret när du eldar med ved så finns det definitivt möjlighet att sätta brännaren i veddelen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har en Focus D2 med pelletsbrännare i oljedelen. Jag måste aska ur en gång i veckan på vintern. En ganska krånglig procedur med min gamla brännare eftersom jag måste damsuga ut askan genom ett ganska litet hål.
Har funderat på att flytta brännaren till veddelen, vilket jag tror skulle fungera utmärkt. Pannan är relativt modern med underförbränning i veddelen och ganska långa rökgasvägar, tror därför att verkningsgraden kan bli god.
Anledningen till att jag inte flyttat brännaren är för att jag vill kunna kompletteringselda med ved ibland.
MVH Frippe
Har funderat på att flytta brännaren till veddelen, vilket jag tror skulle fungera utmärkt. Pannan är relativt modern med underförbränning i veddelen och ganska långa rökgasvägar, tror därför att verkningsgraden kan bli god.
Anledningen till att jag inte flyttat brännaren är för att jag vill kunna kompletteringselda med ved ibland.
MVH Frippe
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936