varmvattenproblem när jag kör på pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

varmvattenproblem när jag kör på pellets

Inlägg av Grimscar »

Hej!

Jag har kört min nya Biomatic 20+ ett par veckor nu och märkt att jag har problem med varmvattnet när jag kör i pelletsläget. (egentligen pellets+el men det borde ju kvitta)

När jag kör på el så är det inga som helst problem, man kan duscha hur länge som helst känns det som.

När frugan duschade idag, ganska länge, så tog varmvattnet bara slut helt plötsligt. Jag sprang ner till pannan och kollade. Panntemperaturen stod på 75 grader (börvärde 80 grader). Hmmmmm. Vad kan detta bero på?
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
speedie
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 03 sep, 2005 09:51

Inlägg av speedie »

Kan det vara något lurt med den interna pumpen för cirkulation i värmeväxlaren.... eller att den inte är påslagen?

vid 75 grader i pannan ska det inte märkas nån skillnad på varmvattenproduktionen mot 80 grader...
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Det låter skumt vi kan duscha & bada i stort sett hur som helst. Det har inte hänt nån gång än att varmvattnet tagit slut helt, det som hänt är att det blivit svalare men ändå fullt användbart till dusch. Jag funderar på om givaren som känner av flödet kanske inte är inkopplad rätt/trasig hur som helst så är det bara att dra dit installatören för så ska det inte vara :!:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Luft kanske.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

Eeeeh....

Interna pumpen? Det är den vänstra brytaren med kranen på va?

Ska den vara på?? :shock: :oops:

Ska testa......
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

speedie skrev:Kan det vara något lurt med den interna pumpen för cirkulation i värmeväxlaren.... eller att den inte är påslagen?
Den slås på med automatik, när vattnet flödar. Om det inte är sönder vill säga.

På tal om varmvatten i Thermia, hur funkar det om man BARA kör på pellets och pannan är på väg till MIN-läget, alltså precis innan den tänder upp igen, och man i det läget börjar duscha utan bara fanken. Hänger det med i svängarna då eller känner man av det? Samma fråga har jag också i fallet On/Off-styrning på sommaren.

Jag lutar åt att köra på el för vattnet, men vem vet vad elen kostar i framtiden, då kanske man tänker om.

Peter
Biomatic 20+
speedie
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 03 sep, 2005 09:51

Inlägg av speedie »

Asterix skrev:
speedie skrev:Kan det vara något lurt med den interna pumpen för cirkulation i värmeväxlaren.... eller att den inte är påslagen?
Den slås på med automatik, när vattnet flödar. Om det inte är sönder vill säga.
Jo jag vet att den går på automatik om man inte knäppt på den... Att den inte var inkopplad ordentligt var ett bättre ord som någon redan sagt...

Ett tips kan vara att köra den manuellt och prova om det blir bättre, om det funkar då kan det vara automatiken som spökar....
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

Provade att duscha i morse med interna cirkulationspumpen manuellt påslagen men det gjorde ingen skillnad. Den fungerar i alla fall för jag kunde höra den gå igång när jag tryckte på brytaren.

Ska prova att köra på elläget nästa gång och se om det fortfarande funkar.

Andre': Tror du att det kan vara luft som är problemet?
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
2tonpellets
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 09 okt, 2005 17:49
Ort: Kristianstad

Inlägg av 2tonpellets »

Jag hade luft i min => inget varmvatten .. luftade och allt blev bra igen :)
Thermia Biomatic 20+, Mafa midi.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Grimscar skrev: Andre': Tror du att det kan vara luft som är problemet?
Om det fungerar när du kör på El lär ju inte luft i pumpen vara problemet.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Med 99% sannolikhet så har du luft i pannan och/eller pumpen. Eftersom insuget till plattvärmeväxlaren sitter längst upp i pannan (vattnet är ju varmast där) så funkar det inte så bra om du har en "luftbubbla". Lufta pannan genom att öppna på lämpligt ställe upptill. Pumpen luftar du genom att öppna frontpanelen och lossa den stora skruven på pumpen ett halvt varv och vänta tills det börjar rinna ut vatten. Det går bättre om du startar pumpen med strömbrytaren.
Tänk på att det finns högspänning på en del ställen (elpatronerna t.ex.) och akta var du sätter fingrarna! :!:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

Tack för alla råd!

Det är mycket möjligt att det är luft. När jag kör pumpen manuellt så hörs ett svagt porlande ljud inifrån pannan. Låter lite misstänkt va?

Jag ska lufta allt som bara går att lufta när jag kommer hem.

/Per
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

I ett system med "nytt" vatten, så sammlas det luft i toppen av pannan! Luftas t.ex. igenom expansionskärlet. Detta får man göra i flera månader...
Lycka till!
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

Nu är det luftat och klart. Det var en del luft i pannan.

Har bara hunnit prova en dusch men det gick hur bra som helst! Tror att problemet är löst.

Jag hör fortfarande att den interna cirk. pumpen blåser en del luft ibland.

Tror ni att jag måste lufta den eller tror ni att luften kommer att flytta sig så att jag kan tömma ut den som vanligt? Tycker att den borde blåsa ut luften nu när pannan är full igen.

Tack för all hjälp!
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Min erfarenhet är att det är svårt för pumpen att få ut luften. Det är skitenkelt att lufta så varför låta bli?
Frontpanelen sitter fast med två skruvar. En på var sida längst upp i springorna på sidan mellan plasten och plåtprofilen "på hörnet". När du har lossat dom så går det att fälla ner den på gångjärnen nedtill. Pumpen är en vanlig Grundfos cirkulationspump. Du har troligen en väldigt snarlik för dina värmeelement.
Det finns till och med en tratt under luftskruven så att vattnet leds ner i en slang som mynnar längst ner på pannan. thermia har tänkt till för en gångs skull. :)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Skriv svar