Synpunkter på pannor

Skriv svar
Ulf 35
Frö

Synpunkter på pannor

Inlägg av Ulf 35 »

Hejsan
Skall byta från oljepanna till pelletspanna och står och väljer mellan KMP Uno, Biomatic 20+ eller Janfire Integral.
Finns det några här som använder någon av dessa pannor och som vill dela sina åsikter vad som är bra och dåligt med resp panna, hur mycket "jobb" det är med pannorna osv

M.V.H

Ulf
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Också mycket intresserad av att höra erfarenheter. Hade bestämt mig för KMP Uno men har blivit väldigt intresserad av Janfire Integral på sista tiden.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

har ju en Biomatic 20+..
- Dålig dokumentation dvs manualen o sånt du får samma som finns på internet.
- Den inbyggda rökgas givaren är inte att lita på, sitter lite dumt så den måste rengöras för att visa rätt.
- Sotning sker på ovansidan & längst in av pannan, jag är 174cm lång o måste använda en pall för att kunna sota ordentligt. Du måste kunna stå vid sidan av pannan för att sota den, går ej framifrån då det är en massa rör som kommer upp där. Detta är ju igentligen inget problem men man bör veta om det iallfall..

+Meny sytemet, talar om det mästa, hur många dagar det är kvar innan bulkförrådet är slut (larmar även när det börjar ta slut). Dygnsförbrukning, hur många Ton/kilo det är kvar i förrådet, ute temp, temp ut mot elementen osv osv osv.....
+ Stor Asklåda Tömmer var 6-7 vecka nu på vintern.. eller 3 gånger hittils sedan i september
+Sotning gör jag samtidigt som jag tömmer aska.
+Tömma Aska & sotapannan & rengöra brännaren tar ca 20-25 minuter (gjorde det för mig 2:a gången)
+Brännaren är lätt att göra rent och att komma åt. Sitter på en skena som man drar rakt ut och kan sedan svänga den 360 grader.
+Pannan är ju ganska snygg måste jag sägga.. 8)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
karlskrona
Gallringsobjekt

Inlägg av karlskrona »

Vilken panna valde ulf och varför. har själv tittat på kmp Uno och Biotec 20+, och lutar och Uno
Ny pelletsanvändare
Ulf 35
Frö

Inlägg av Ulf 35 »

Har inte valt ännu, väntar på offerter
Har du bestämt dig?
karlskrona
Gallringsobjekt

Inlägg av karlskrona »

jag luta åt Uno eftersom den tycks innebära minst arbete och skötsel
Ny pelletsanvändare
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Hör med Adolfssons värmeteknik i Karlskrona, dom verkar ha pejl.
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
Skriv svar