El av pellets

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Så summan av kardemumman är alltså:
Bygg en egen "panncentral" som tillverkar el & värme till det egna hushåll, säg upp "mätaren in" och spar alltså fasta nätavgiften osv.

Om man inreder huset rätt (väljer bra el-lösningar) och har en batteribank till att jämna ut topparna i förbruket kan man alltså tjäna en del.....eller rättare: låta bli att betala en hel del.

Tål att funderas på :shock:
Jepp för blir det som jag läste igår med ett elpris på 2-3:-/kWh om ett par år blir de rätt ofränt.. Läste även på text tv nu om elpris mot nya rekord nivåer o elbolagen gör nya miljardvinster.. :(

De blir nog att byta ut alla lampor i kåken till 1,2W led lampor o in med alpha pro cirkulationspumpar på 6W o kolla elförbrukningen på allt nytt man ska köpa..

Kanske skulle sätta in ett batteripaket i jobbbilen som sambon får ladda på jobbet då dom har el där året om.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

De verkar ha kommit lite längre i England...iofs gasdrivet men det skulle ju inte vara något större problem att konvertera om för pellets i stället :-)
http://www.whispergen.com/main/acwhispergen/

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det enda som är jäkligt i det hela är egentligen om man ska kunna säga upp elen är väl att generatorn som man ska ha själv då måste ha jämn spänning, jämna 50 Hz och en fin sinusform för att elektroniken i huset inte ska ta stryk. Det finns ju en och annan som har förstört datorer och TV på att koppla in en generator som inte ger en jämn och fin spänning.

Jag lekte med ett oljeeldat kraftverk en gång och då sa lab-ledaren att man är tvungen att sälja all el som produceras. Exakt hur det var komer inte jag ihåg för det var tio år sedan, men det gick ut på att man var tvungen att fasa in generatorn på nätet och sälja strömmen som alstrades. Det är möjligt att det bara gäller/gällde anläggningar över en viss effekt...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Själv skulle jag inte haft något emot en liten (nåja, inte så liten) vindsnurra på tomten, men grannarna skulle nog inte gilla det! Och så är de ju så förfärligt dyra också. Jag trodde att det stora problemet var att man inte fick koppla upp sig mot nätet, men så är det tydligen inte.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

André skrev:[Kanske skulle sätta in ett batteripaket i jobbbilen som sambon får ladda på jobbet då dom har el där året om.. :lol:
Kanske dags att gå över till ett elfordon, som man kan ladda på jobbet?
Har läst om en indisk liten sak, som säljs i England bl.a.. Kommer inte ihåg vad den heter. 2+2-sitsig, gör max 65 km/tim. (Finns ej med pelletsdrift än.)
Jo, nu hittade jag den!
http://www.revaindia.com/

Ursäkta trådbrottet.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ökofen en panntilverkare från österike tror sej komma med en panna som produserar både el o värme innom 5-6 år.. :D
Vid 20 kW hoppas dom att den ger 2,5 kW el..

Dom har redan nu en panna med rökgaskylare med över 103% verkningsgrad o rökgastempen ligger på 30-40 grader.. :D

Här finns länk till den som är sugen.. :wink:
http://www.pelletsheizung.at/index_en.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

inkognito skrev:Jag har haft funderingar på att göra en specialsladd för att koppla direkt från huvudsäkringarna på huset och till bilens motorvärmaruttag, så kan man spara in en hel del. Dem som bor i gammhus på landet och som har kvar gammal blankledning kan ju bluffa till sig lite gratis, men jag undrar om elbolagen har nån mätare före min mätare typ i nån transformator, som dom jämför med det som står att det har gått åt på min ?
Annars äre ju löjligt lätt att fuska.
Jag vet att dom här hemma kollar min förbrukning från högkvarteret ..den uppgraderingen på högkvarteret gjorde dom för 3-4 år sedan när min polare jobbade där .. så jag skulle tippa på att många fler leverantörer har samma kontroll ..så fuska går EJ mer här i alla fall.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev:
Jag vet att dom här hemma kollar min förbrukning från högkvarteret ..den uppgraderingen på högkvarteret gjorde dom för 3-4 år sedan när min polare jobbade där .. så jag skulle tippa på att många fler leverantörer har samma kontroll ..så fuska går EJ mer här i alla fall.
De är inte helt omöjligt att det dubbel kollas..
De va väl utanför Umeå en åkte dit för nån månad sen o de va bara nån dag de varit förbikopplat innan han åkte dit.. Men de stod inget hur han blev på kommen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hakke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 01:12
Ort: Linköping

Inlägg av Hakke »

Det finns nog olika sätt för dom att hitta eltjyvarna.

Beroende på om nätbolaget har hunnit installera fjärrinsamlande mätare eller ej (vilket de enligt lag måste göra innan 2009) går det olika fort för dem att bli uppmärksam på svinnet.

All förbrukning mäts i olika knutpunkter, t.ex transformatorstationer men det sker inte dubbelmätning av varje anläggning. Genom att jämföra den uppmätta förbrukningen i knutpunkten mot den hos abbonnenterna kan de se hur stort svinnet är. Det finns hela tiden en normal nätförlust men blir den högre än förväntat finns det anledning att titta på de anläggningarna som finns i "gruppen". Är anläggningarna fjärrinsamlade kan de från centralsystemet se om någon anläggning förändrat sin förbrukningsprofil och kan välja ut lämpliga stickprov.
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

André skrev:Vet du vad din kusins anläggning kostade??
Nä, det vet jag inte. Han rev det dåliga huset, som varit en vattendriven såg, och byggde ett nytt likadant. Där sitter generatorn.
Han grävde ur ån nedströms, köpte en lastkaj från en nerlagd järnvägsstation och la den i ån som "fodring", där vattnet virvlar runt nedströms turbinen.
Han stod i verkstaden i ett antal timmar och svetsade turbinen tät, spacklade och slipade.
Han köpte en traktorgrävare som stod nedsjunken i ett surhål bakom en lada, fixade så att den fungerade och använde den när han grävde i ån.
Jag gjorde konstruktionsritningarna mot att jag fick en del golvplank, som blev över när han byggde hus.
Jag använde mina kontakter och fick loss en PLC, som använts som demo på en mässa, till honom.
Generatorn köpte hans svärfar på en auktion.
I släkten förekommande kranbilar har också varit inblandade, när det behövts.

Som du förstår är det mycket eget arbete nedlagt i detta projekt. En damm ville han ha ändå. Jag tror dessutom att det var ett villkor från kommunens sida. De ville att den gamla kvarnen/sågen skulle se ungefär likadan ut som den en gång gjorde. Det spelade ingen roll att han har en mekanisk verkstad i byggnaderna, bara de var snarlika att titta på.
Mycket av de kostnader som uppstått är praktiskt taget omöjliga att fördela på ett riktigt sätt. Det blir rent subjektivt, hur mycket som ska belasta kraftgenereringen och vad som ska anses vara något annat.

Men i princip har han bara anslutningsavgiften i kostnad för sitt elabonnemang.

Som juggernaut skriver ovan, är problemet om man kör helt fristående att man måste se till att hålla frekvensen och spänningen rätt. Med den anläggning som min kusin har, kör han med asynkrongenerator och får alltså frekvensen från nätet. Därför måste han ha ett vanligt abonnemang, då hans utrustning inte klarar sig utan nätet. Det innebär också att han inte kan leverera ström till sig själv om det är avbrott på nätet.
Överhuvudtaget ställs det ju mycket större krav, om du ska klara din elförsörjning helt själv. Förmodligen måste du ha ett dieselverk också, som du kan köra med, när du inte kan producera. Oavsett vilken sorts anläggning du har, om du nu har vatten-, vind- eller pelletseldad ångmaskin, så måste du ju stanna för service ibland. Byta lager i generatorn, eller vad som helst. Ska det inte bli för dyrt att hålla igång anläggningen, får man anta att du får göra sånt underhåll på egen hand. Då kanske det tar en stund, och du måste ju köra med något annat under tiden.

Idag finns det bra invertrar, som kan tillverka stabiliserad växelspänning, med rätt frekvens, från likström. Men det blir ganska dyrt, för man måste ha rätt spänning in, och dessutom klara av husets toppeffektbehov.

Enligt de anvisningar från Svenska Elverksföreningen, som jag fortfarande har kvar, sen vattenkraftverksbygget, anser de att anläggningar på över 50 kW bör leverera högspänning till nätet. Endast i undantagsfall, där lågspänningsnäten har hög kortslutningseffekt, anses det lämpligt med högre effekt anslutna till lågspänningsnäten (alltså 400 V). Det var kanske därför som den åberopade labhandledaren menade att man måste sälja allt som produceras, som högspänning, då?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Kan ju vara så ja...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar