Ja det är inga problem bra värmevärde,men du får aska minst en gång i veckan på vintern. Obs bör vara en framåtbringade brännare .Jag har satt flera stycken inga problem.
Jag har kört m VikingBio i min CTC1100 från maj-05 funkar bra, men lite mera jobb än en pelletspanna. Sotar en gång i veckan nu på vinter, suger ur askan, tar ca 40 min i veckan.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Att montera en brännare som ecotec med en uppåtbrinnande låga i denna panna är helt dumt . Du kommer att elda rätt upp i tuberna och bränna sönder ritardrarna samt locket uppe på pannan. Jag kan rekommendera brännare som ULMA, PX21, VikingBio som exempel på brännare som fungerar i denna panna. Men som sagt va, det är en panna som ej är konstruerad för pelletseldning på grund av den lilla eldstaden, men med en riktig installlation med ett rökgasinstrument så får man en bra förbränning i denna. Du kommer dock att få aska ur pannan varje vecka. Denna panna ger bra rökgaser, så man ska för att hålla god ekonomi inte ta ur ritardrarna till att börja med utan kapa dom istället tills du uppnår resultatet på rökgaserna. Se också till att när brännaren monteras i luckan att lågan inte tar i pannväggen. Se också till att montera dragbegränsare samt rökgastermometer som ger dig bättre kontroll och ekonomi. CTC- värme har tagit fram en pelletspanna av just denna modell, byggt om den så att den passar för pelletseldning. Dom har döpt den till Eco Flex. Elda med Norskpellets så får du mindre aska samt lägre förbrukning.
Att över huvudtaget en installatör monterar en brännare som A4 modellen i denna panna är otroligt. En som säljer brännare bara för att tjäna pengar igen verkar det som. Undrar vad sotaren ger för kommentar vid brandskyddsinspektionen.
400 kg tar det ca 10-12 vinterdagar för mig att elda upp, jag kör på minsta effekten på brännaren (ca 12 kw), och har motdragslucka och 5,5 meter skorsten arean vet jag inte, rökgastempen är hög ca: 200 grader men jag planerar att komplettera med ytterligare turbolatorer...sotaren har inga synpunkter och det funkar bra i övrigt så vad göra?
Ecotec A4, CTC1100 Miljö med 7 turbolatorer, Draglucka, 200-litersföråd, säckpellets från SBF, 200 kvm hus från 1959