Ingen signal till externskruven A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
c_vette
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 05 apr, 2005 19:17
Ort: En bit norr om V-ås i Västmanland

Ingen signal till externskruven A4

Inlägg av c_vette »

Jag har en A4 installerad i min kombi panna och allt har gått klockrent sen den installerades i okt, men nu har jag fått problem.

Brännaren verkar inte signalera till externskruven att leverera pellets.
Internskruven i brännaren matar hela tiden och brännaren går, men när det är slut på pellets i brännaren så stannar den pga ett externskruven inte matar fram någon ny pellets och får felmeddelande "ingen låga".

Tar jag bort flex matningsslangen till brännaren och matar ner pellets manuellt så kan externskruven plötslig börja mata, men lämnar man den sen så matar den inget mer och brännaren slocknar.

Verkar som det är nå glapp eller dålig funktion på givarna i brännarens intern förråd, men vad gör man å detta?


Tacksam för tips.
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Du har fotoceller (sändare + mottagare) i internförrådet som skall känna av när det är dags att fylla på. Om någon av dessa är smutsig så fås ingen påfyllning av internförrådet trots att det är tomt. På min gamla A3-brännare brukar jag skruva av locket på internförrådet för att göra dem rena. Kanske det finns ngt enklare sätt på din A4??
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Grannen hade samma fel på sin A4 (som han fick installerad i okt),
det var glapp i ena nivåkännaren på internförrådet. Han lyckades spänna fast den igen och därefter var problemet löst.

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
c_vette
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 05 apr, 2005 19:17
Ort: En bit norr om V-ås i Västmanland

Inlägg av c_vette »

Tack för tipsen JO och jerjo.

Men på A4 finns inget lock på internförrådet man kan öppna och komma åt, ev om man tar bort alla slussvingarna kanske man kommer åt att göra rent fotocellerna ovanifrån.

Men LO, vadå spänt fast fotocellerna?
Det sitter på min typ RCA kontakter där kablarna är anslutna i varje fotocell och sen verkar själva cellerna vara gängade i internförrådet eller nåt....?? Är det bara gänga ut och göra rent dom eller sitter det nån mutter typ på insidan som försvinner om man gängar ur dom?
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Inlägg av vassarn »

c_vette skrev:Tack för tipsen JO och jerjo.

Men på A4 finns inget lock på internförrådet man kan öppna och komma åt, ev om man tar bort alla slussvingarna kanske man kommer åt att göra rent fotocellerna ovanifrån.

Men LO, vadå spänt fast fotocellerna?
Det sitter på min typ RCA kontakter där kablarna är anslutna i varje fotocell och sen verkar själva cellerna vara gängade i internförrådet eller nåt....?? Är det bara gänga ut och göra rent dom eller sitter det nån mutter typ på insidan som försvinner om man gängar ur dom?

På min A4a hade värdet på sändaren( vita sensorn) sjunkit till 74 :( ska ligga på ca 97 när den e bra, vid 78 kallar den på pellets, ju högre värde desto mer damm tål den!
Ring Åf och byt lycka till..

Vassarn. A4a Norah3000
v40 johan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 10:30
Ort: Tokholm

Inlägg av v40 johan »

vassarn skrev:
På min A4a hade värdet på sändaren( vita sensorn) sjunkit till 74 :( ska ligga på ca 97 när den e bra, vid 78 kallar den på pellets, ju högre värde desto mer damm tål den!
Ring Åf och byt lycka till..

Vassarn. A4a Norah3000
Hej!
Jag har också samma problem :( , jag väntar på att Åf skall dyka in med ett nytt par!
På sidan 12 i Återförsäljarmanualen för (Styrlåda 3006) står det hur man kontrollerar sin nivåvakter och även ändrar nivån för påfyllnad.(temporärt innan man får ett par nya :) .)

/Mvh Johan

A4 från 2005 feb.
c_vette
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 05 apr, 2005 19:17
Ort: En bit norr om V-ås i Västmanland

Inlägg av c_vette »

Nu är min brännare igång igen.
Skruvade ur sensorerna och gjorde rent dessa och nu funkar allt som det ska igen.

Men ringde min Åf och han menade på att det skulle komma en ny programvara också som skulle sänka antal impulser mellan givarna i internförrådet, då det idagsläget var så många att detta kunde förstöra dessa.
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Inlägg av vassarn »

Hej!
Stämmer! numera bara en impuls /sek.

Har fått programuppdateringen och ny sändare, än så länge inget felmeddelande :lol:

Vassarn
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

vassarn skrev:
c_vette skrev:Tack för tipsen JO och jerjo.

Men på A4 finns inget lock på internförrådet man kan öppna och komma åt, ev om man tar bort alla slussvingarna kanske man kommer åt att göra rent fotocellerna ovanifrån.

Men LO, vadå spänt fast fotocellerna?
Det sitter på min typ RCA kontakter där kablarna är anslutna i varje fotocell och sen verkar själva cellerna vara gängade i internförrådet eller nåt....?? Är det bara gänga ut och göra rent dom eller sitter det nån mutter typ på insidan som försvinner om man gängar ur dom?

På min A4a hade värdet på sändaren( vita sensorn) sjunkit till 74 :( ska ligga på ca 97 när den e bra, vid 78 kallar den på pellets, ju högre värde desto mer damm tål den!
Ring Åf och byt lycka till..

Vassarn. A4a Norah3000


Hei jeg lurer på hva slags värde dette er og hvordan kan den måles?
Er det mulig å få tak i Återforsäljar manulal for 3006? eller finnes den noe sted på nettet

Svein
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

http://www.ecotec.net/pdf/AF_Manual_for_3006v4.pdf
OBS! Denna gäller för den gamla och inte den nya uppdaterade programvaran.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Skriv svar