Till- o frånslagstemperatur

JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

apersson850 skrev:Det ska jag fixa, så snart jag har kommit på hur man ritar begripliga elscheman för de som inte förstår elscheman.
lol, säg som Ingemar Stenmark: Det går int å förklar för den som int begrip.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

micke_932 skrev:När man trycker på knappen så sluts strömmen till reläet, reläet funkar på samma sätt som knappen, det vill säga kretsen sluts där också, så även om vi släpper knappen nu så har reläet slutit kretsen i alla fall så den uppför sig som om vi höll knappen inne.

När stoppknappen trycks in så bryts strömmen till reläet så det släpper och det blir samma sak som om vi släppt upp startknappen.

Det är samma sak som finns på de flesta elektriska maskiner typ hyvlar, borrmaskiner, svarvar mm, dom har två återfjädrande tryckknappar en start och en stopp som funkar på samma vis.
Det här visar bara hur svårt det är att förklara saker.
Egentligen vet jag hur ett relä med självhållning fungerar, men skissen blir jag inte klok på. Sedan handlar det ju om termostater här och inte knappar, bara för att komplicera det hela.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Tänk på en termostat som en termoknapp, så kanske det lättar?

Men jag vet hur det är att förklara saker för icke insatta. Senaste större maskinen vi byggde på jobbet hade utskrivna elritningar i två fyllda pärmar och närmare 20000 källkodsrader programvara.
Man blir skadad av att umgås med sånt på vardagarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Ja, jag ska inte be dig förklara vad 20.000 källkodsrader kan vara för något...
Nej, nu ska jag försöka göra en förklaring till det där elschemat med ord! Får nog använda Word, så jag kan redigera som jag vill!
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här kommer ett försök till att beskriva Tobbens elschema med ord:

Utrustningsbehov: 2 stycken termostater och ett relä med 2 kontaktpar. Lämplig drivspänning, bestäms av reläet.

"Start" är kontakten i tillslagstermostaten, som t.ex sätts på 60º. När den termostaten "slår till" matas reläets spole med ström och reläets båda kontaktpar "slår till". Den ena kontakten "slår till" brännaren (ej visad i schemat) och den andra parallell matar reläets spole.

Temperaturen stiger i pannan och tillslagstermostaten "slår ifrån" eftersom temperaturen blir högre än 60º men reläet är fortfarande "draget" dvs "på" tack vare att det får ström via den parallell kopplade kontakten.

När sedan panntempen når t.ex 80º så "bryter" "från" som är frånslagstermostaten, här ställd på 80º. Den bryter då strömen till reläspolen som då "släpper" sina kontaktpar och brännaren stannar.

När sedan temperaturen sjunker under 80º så "slår" frånslagstermostaten "till" igen, men det händer inget eftersom den ena kontakten i reläet och tillslagstermostaten fortfarande är brutna (öppna).

Först när temperaturen sjunkit till 60º så händer det något. Dvs allt börjar om från början av min beskrivning.

Denna koppling är en egen enhet som matas med lämplig spänning. Det är reläets krav som styr vad som behövs. Brännaren skall endast kopplas in på ett av reläets kontaktpar som då fungerar som en on/off kontakt till brännaren. Med de två termostaterna ("start" och "från" i schemat) så kan man själv bestämma vilka start- och frånslagstemperaturer man vill ha.

Detta var ett försök till att beskriva det ritade schemat med ord istället. Hoppas att någon blev lite klokare och inte ännu mera vilsen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gurra
Prima virke

Inlägg av gurra »

Perfekt! Nu fattar jag iaf.

Nu är det bara artikelnummer från t.ex Elfa som fattas så kan man ju inhandla prylarna ;)
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

Ville bara tipsa om snik varianten en bimetall termostat med ett bestämt tempområde 65-80˚ ifrån elfa Artikelnummer: 37-913-40
jag placerade termostaten på pannkroppen ganska nära inkommande kallvatten till beredaren för att få en snabbare start av brännaren när man duschar Fungerar förvånansvärt bra
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... emp_24.JPG
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Bra förklaring, Roli!
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Fint Roli!
:D

Jag vet ju hur det fungerar.. men jag är helt usel på att förklara :shock:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar