Modifiera Laddomat 21 till steglös pumphastighet

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
apersson850
Pannrumstomte!

Modifiera Laddomat 21 till steglös pumphastighet

Inlägg av apersson850 »

När man laddar tankarna med hjälp av Laddomat 21 vill man köra så sakta som möjligt med pumpen, för att inte röra om i onödan i tankarna. Dessutom vill man ha hög (90°C) temperatur på laddvattnet, för att kunna utnyttja ackumuleringskapaciteten i tankarna så mycket som möjligt. Men då kan man råka ut för att pannan blir för varm under en del av drifttiden, för att pumpen inte hinner få undan värmen lika fort som vattnet värms upp i pannan.

Bättre vore att köra med exempelvis 40% av maxvarv på pumpen upp till 90°C, sen öka till 100% vid 95°C. Genom att ställa pumpen på fullfart och koppla in en effektstyrning (i princip en fjärrkontrollerad dimmer) före pumpen, samt mäta temperaturen ut från pannan och hantera detta i något passande styrsystem, skulle man kunna fixa detta.

Någon som har provat?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag har haft samma funderingar, men inte gjort något åt det. Än. Om man har temperaturbegränsare i form av kylslinga och SYR-ventil så vill man gärna kunna klämma ur de där siste graderna upp till ventilen börjar öppna.

En annan tanke jag har haft är någon form av spjällstängning när fläkten slår av för att pannan har blivit för varm. Det skulle kväva glöden snabbare än de små luckorna som ju inte sluter riktigt tätt.
Baxi Solo Innova 30kW
classelagare
Prima virke

Inlägg av classelagare »

När du laddar eldar släpper väll ladomaten endast vatten över termostattemperaturen till acktanken resten av vattnet låter den cirkulera i pannan vilket gör att du redan får en bra skiktning i tanken. Vill du höja öppningstemperaturen i ladomaten går det att byta termostat. Det blev en märklig första mening med en inte helt lysande beskrivning av ladomatfunktionen men jag kom inte på någon bättre formulering :?
/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Du har nog inte riktigt förstått hur jag menar, Classe. Jag ska försöka förklara bättre:

Ja, jag får en bra skiktning i tanken. Det är ju den jag vill behålla, liksom den höga laddtemperaturen. Men när jag kör i läge 2 idag, innebär det att med bra lövved kommer pannan att stanna några gånger, när den kommer till 95°C, för att inte dra igång SYR-ventilen med åtföljande hetvattenspolning på golvet i tvättstugan. Detta stannande är ju inte bra för förbränningsresultatet, varken med tanke på sotning eller utsläpp till luften.
När pannan ger som bäst kan jag öka takten på vattnet, det blir ändå varmt nog för att lägga sig i toppen av tanken ordentligt.

Det är alltså inte frågan om att jag vill ha ännu varmare vatten till tanken, eller kallare, eller att jag vill köra pumpen saktare eller fortare. Jag vill heller inte ha kallare vatten tillbaka till pannan än vad jag får idag. Jag vill ha samma temperatur till tanken som jag har nu, men jag vill köra pumpen saktare och fortare, beroende på vilken effekt som finns att tillgå för tillfället. Det gäller nämligen att överföra just denna effekt till tankarna, varken mer eller mindre. Så länge Laddomaten fixar det genom att förändra returtemperaturen föredrar jag det, men när det inte räcker längre, det är då jag vill höja farten på överföringen. Automatiskt.

Någon stängning av spjäll när pannan blir varm vill jag alls inte ha. Det strider mot alla föreställningar jag har om vedeldning. Vedpannor ska brinna för fulla muggar tills det är slut på veden. Anser jag, i alla fall.
Det gäller bara att flytta den värme man får till ett passande ställe.
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag var lite otydlig när jag skrev det där om att dra igen spjällen. Det jag menade var att jag vill stänga spjällen helt i de lägena då pannan ändå stänger av fläkten pga att brasan brunnit ut, eller att pannvattnet når maxtemp. På så sätt kan man spara mer av kolen som bara ligger och småpyr efter avslutad eldning.

De inbyggda små luckorna som stryper luften när fläkten stannat är långt ifrån täta och självdraget gör att det pyser in lite luft. Om man stänger spjällen också så spar man mer av kolen som ändå bara pyr ineffektivt vid för låg temp. De kol man spar är bättre att ha kvar när man tänder pannan nästa gång. Jag har provat det några gånger och det är rätt stor skillnad på hur fort restglöden slocknar.
Baxi Solo Innova 30kW
classelagare
Prima virke

Inlägg av classelagare »

Vad är det som hindrar att köra laddomaten på full fart hela tiden ? Jag har förnärvarande en trasig rökgassensor så jag sätter på och stänger av ladomaten manuellt när jag tänder brasan och när den har slocknat jag märker ingen försämrad skiktning när jag har Låg effekt i pannan däremot tror jag att vattnet den pumpar runt i pannan har högre hastighet men det är väll inget problem eller ?

Är jag ute och cyklar eller :?

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Skillnaden är väl att man kan få panntempen att ligga närmare maxtemp under hela eldningen. Det skulle i så fall vara bättre för pannan eftersom det blir mindre risk för kondensering av rökgaser. Det ska egentligen inte vara någon risk med en laddomat, men det är ju bättre med 20 graders marginal än 10 graders marginal till kondenspunkten (ungefär 60 grader) på returvattnet.

En annan skillnad är att vattnet som går in i tankarna är varmare och att flödet kanske blir lite lägre. Gränsskiktet i tanken kommer då att ha högre kontrast och röra sig långsammare nedåt.
Baxi Solo Innova 30kW
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Pannan klarar sig nog med pumpen på fullfart, men en stor del av laddningen kommer då att ske med vatten på ungefär 80°C. Kan jag ladda tankarna med 90°C har jag ökat kapaciteten med 25%, om vi antar att jag kan ladda ur ner till 40°C.

Med pumpen på fullfart måste tankarna annars fyllas helt med 80°C vatten, som sen ska runt en gång till, för att värmas det där sista, till 90°C, när Laddomaten inte längre kan shunta ner returvattnet till pannan så att temperaturen hålls ner till 80°C.

Sen blir det väl i och för sig lika mycket pumpande av vatten, för det är samma energi, som pannan producerar i samma tempo. Men risken för driftstopp i pannan borde vara större om hela tankvolymen ska fyllas från 80°C till 90°C, än om den fylls från 30°-40° till 90°C på en gång.
Skriv svar