Hur många kör bulk respektive småsäck?
Ja, jag hade ju tänkt att Pelle eller Micke (moderatorerna) skulle fixa till en liten "omröstning" om detta! Om de vill förstås.
Jag gjorde deras namn litet större, så att de ser!
Vänta med att skriva, tills vi vet!
Jag gjorde deras namn litet större, så att de ser!

Vänta med att skriva, tills vi vet!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Jag kör med säckar än så länge eftersom småsäckar gör sig säkrare än bulk. Och det är bara 10 meter att bära från pall till miniförråd ox fylla i.
Det behöver man ha någon att motionera
Lat är väl inte bra
Man måste tänka till att göra bra ergonometriskt för att undervika ryggskott.
Det behöver man ha någon att motionera

Lat är väl inte bra

Man måste tänka till att göra bra ergonometriskt för att undervika ryggskott.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Bar fyra pallar pellets innan jag fick "tummen ur"...efter det ångrar jag att jag inte byggde direkt när det ändå skulle göras.
Fungerar perfekt å pengar spar man då jag får bättre pris på bulk 1500kr/ton. Har inga problem med mycket spån pga. av bulk.
Fungerar perfekt å pengar spar man då jag får bättre pris på bulk 1500kr/ton. Har inga problem med mycket spån pga. av bulk.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
1480:-/ton men det går ut i slutet på november -06 så man får se hur priserna ser ut då om man ska fylla fullt så man klarar sej i 2 år till..Micke skrev:Jag betalar oxå 1.500kr/ton har det i 2 år framåt till - 08![]()

Ibland är det bra med stort förråd..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vad motsvarar det?
13,5 kbm blir ca 7-8 ton eller? (Snabbt huvudöverslag...) Hur många kvm värmer du på det, om 13,5 kbm räcker i två år?
Stella - som hyr en villa med katastrofpelletsvärme
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Vad motsvarar det?
Förra chaffisen trodde på att det skulle gå få in 8,5 ton.. Om det inte blir fullt ända ut vid kanterna får vi väl stoppa in rör genom avluftningen så blir det helt fullt sa han o då borde de bli nästan 9 ton..Filippa skrev:13,5 kbm blir ca 7-8 ton eller? (Snabbt huvudöverslag...) Hur många kvm värmer du på det, om 13,5 kbm räcker i två år?
Tanken har slagit mej då det varit diskutioner om pelletskvalite o om brännaren bör justeras vid ny leverans av pellets då behövde de bara göras varannat år..

Det går ca 4,5 ton då jag värmer 110 m2 till 21 grader o källaren 80 m2 till 18,5 grader + 2 gästrum på 25m2 till 15 grader..
Men de ska bli mindre då källaren ska omdräneras o isoleras 100 mm även resten av huset ska tilläggsisolers 2X45mm + kryputrymmena (taket) så småningom..
Kör pellets hella året..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
varför inte bulk
Blev lite förvånad över svaret- Varför är det inte fler som kör bulk? Förutom att en del säger sig inte tjäna på investeringen- vari ligger problemen med bulk? Är det vanligt att pelletsen slås sönder? Är det större brandrisker?
idag olja, 3,5kubik/år. Byggår 1926/70, 1,5 plan 126kvm + källare 100kvm.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Re: varför inte bulk
Antar att det beror på platsbrist och/eller att arbetsinsatsen för att bygga förråd initialt är större än att smälla ihop några pallkragar.malmöbo skrev:Blev lite förvånad över svaret- Varför är det inte fler som kör bulk? Förutom att en del säger sig inte tjäna på investeringen- vari ligger problemen med bulk? Är det vanligt att pelletsen slås sönder? Är det större brandrisker?
Kan inte se att det skulle finnas några oöverstigliga nackdelar med bulk annars, förutom att det inte skiljer något i pris mot småsäck (konstigt?).
Rätta mig om jag har fel? // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
-
- Lärjunge!
Kör småsäck, men ska i vinter så smått börja på förrådsbygget. Dock måste jag först flytta på vattenavläsaren som sitter ivägen bland annat.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.