Drifttidsmätare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Ang. Drifttidmätaren kan jag nämna att om man glömmer fylla på sitt förråd, och skruven får stå och köra på tomme länge, så stämmer inte drifttidräknaren :)

Jag skall tydligen har gjort åt 85 kg pellets igår :)

/Eric
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det måste till att skruven går full annars stämmer de illa så drifttdsräcknaren bör nog sitta på internskruven...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
walter
Späd planta

Impulsäknare?

Inlägg av walter »

Jag är ganska ny här och har kanske missat någon diskussion, men har någon funderat på att använda en impulsmätare på externskruven i stället. Då skulle man kunna räkna antalet laddningar av internförrådet, vilken väl bör ge en bild av förbrukningen. Kanske laddas ungefär lika mycket varje gång. Jag vet dock inte vad som styr aktiveringen av externskruven (förutom att internförrådet ej är fullt), men det bör ju hänga ihop med hur mycket internskruven snurrar. Alltså skulle man kanske indirekt kunna mäta hur mycket internskruven snurrar utan att göra ingrepp i brännaren. Med lite tur...

Impulsäknare för 220V finns på t.ex. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 130795.htm men tyvärr är den lite dyr.

Bra eller dumt? ;-)
Janfire Flex-a, CTC 265B 1967
Kånkat småsäck sedan 2005.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tror faktisk att det är en bra idé. Om man sedan kompenserar matningstiden för den variation som pelletsenergiinnehåll ger kan man alltså räkna x,xxWh per matning. Denna kompensering görs automatisk på en NH bara man matar in volymvikten (g/L) & energivärdet (Wh/g) så det borde ju vara enkel match...

"Alla andra" justerar ju luften och därmed justeras effektuvecklingen likaväl så slutresultatet borde bli det samma fast det finns ett problem: vid underhållsbränning är matningspulserna kortare....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Klart exaktast blev de om man hade en liten vickvåg (som satt på kvarnar) som bara rymmde t.ex 1 kg.. Vågen sätts efter förrådsskruven innan slangen sen är det bara en räknare på vågen så vet man förbrukningen inom kg iaf.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Varför inte använda en gammal hederlig mekanisk räknare.
Borra ett hål i internskruvens drev och gänga dit en tex m5 bult.
För varje varv internskruven går låter man bulten påverka räknarens arm.
På det viset spelar det ingen roll om brännaren går i driftläge eller på underhåll, ett varv på skruven ger lika mycket oavsett driftläge.
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Skulle kunna funka. Dock har tycker jag att min internskruv matar in olika mycket pellets för varje tidsenhet el. varav. Fast den kanske ändå är mer exakt än externskruven. De felen kommer jag ju inte unden iofs, oavsett mätmetod.

Jag vill ändå koppla den till en dator så småningom, så jag vill ha ett relä av ngt slag som jag kan köra mot paralell porten på datorn.

/E
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Att mäta på internskruven är nog den metod som du får det mest rättvisa värdet på.
Väg upp vad skruven ger på ex 10 varv så har du ett bra snitt,det kan ju skilja på doseringspulserna beroende på i vilket läge skruven stannar men den bör ju alltid ge lika mycket per varv.
Vill man så går det ju utmärkt att göra ett diagramm i något dataprogramm och seda mata in de siffror man får.
Det finns säkert elektroniska varvräknare som man kan koppla till datorn det gäller bara att hitta någon som säljer dom, någon som vet var????
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
thias
Prima virke

Räknare i 1-Wire nät

Inlägg av thias »

Jag har beställt denna räknare(länk nedan) som skall kopplas till datorn tillsammans med temperaturgivare ute/inne. Tanken var att jag skall få information om åtgången vid olika temperaturer samlade. Fördelen med denna räknare är att man inte behöver att ha datorn på hela tiden utan det räcker att läsa av den med datorn ca varannan dag innan minnet blir fullt.

http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ucts_id=42

Allt blir sammankopplat i ett 1-Wire nät. mer info om temperaturmätning finns här.

http://www.servern.nu/knuts/temp.html

Jag återkommer med mer info om bygget när jag fått delarna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Dosan skrev:Varför inte använda en gammal hederlig mekanisk räknare.
Borra ett hål i internskruvens drev och gänga dit en tex m5 bult.
För varje varv internskruven går låter man bulten påverka räknarens arm.
På det viset spelar det ingen roll om brännaren går i driftläge eller på underhåll, ett varv på skruven ger lika mycket oavsett driftläge.
Vart finns en sån att köpa??

En kompis hade en sån som km räknare på cykeln då vi var små för si så där 30 år sedan.. :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett mekanisk påverkad räkneverk är svårt att hitta men ELFA har lite grejor som kan räkna elektriska pulser och med "den rätta" brytare på som "givare" skulle t.ex. denna duga. Det finns även drifttidsräknare som kan kopplas direkt på 230Vac, t.ex. denna men de vet ju vad det ska kosta :-(
Senast redigerad av Icecap den tor 02 feb, 2006 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hille
Prima virke

Inlägg av Hille »

Kolla på Tradera där brukar det vara en som säljer sådana Mekaniska räkneverk
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Skriv svar