Är allt bara skit prat..

snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
Stugsittaren skrev:
André skrev:Då är det bara att köpa en mätare för 3600:- omg..

Ska då höra med kompisen som köpt biomaticen om vi ska gå ihop om en mätare då han gör avdrag o lyfter momsen så blir det bara 1800:-/skalle..
Det är väl bara att slå till. Men vad kan en mätare som är så billig?
Samma som ett dyrare antar jag.. :roll:
Det är ett sånt instrumet som brännaren är justerad med av installatören men han bytte vätska innan o det är det som är kalibireringen..

Sen hörde jag att dom dyra elektroniska mätarna inte bara ska kalibireras utan även bytas nån sensor el va det va efter nått år o det kostar tydligen ca 3500:- + att det kostar 1000:-/år med kalibireringen..
Frågan är ju hur seriösa/noga installatörerna är när det gäller instrumenten det vet ju ingen.. Det kan ju lika gärna va ett instrument som är 4 år utan kalibirering dom har för vad vet kunden.. :roll:
Frågar man är det säkert nyss gjort.. :?
Är dom inlämnade och kalibrerade skall det sitta en "kalibrerings försegling" någonstans på instrumentet eller en lapp där det framgår vilken firma som kalibrerat dem och när.

Be att få titta på instrumentet :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ctctotal
Entusiast!

Kalibrering

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
Stugsittaren skrev:
André skrev:Då är det bara att köpa en mätare för 3600:- omg..

Ska då höra med kompisen som köpt biomaticen om vi ska gå ihop om en mätare då han gör avdrag o lyfter momsen så blir det bara 1800:-/skalle..
Det är väl bara att slå till. Men vad kan en mätare som är så billig?
Samma som ett dyrare antar jag.. :roll:
Det är ett sånt instrumet som brännaren är justerad med av installatören men han bytte vätska innan o det är det som är kalibireringen..

Sen hörde jag att dom dyra elektroniska mätarna inte bara ska kalibireras utan även bytas nån sensor el va det va efter nått år o det kostar tydligen ca 3500:- + att det kostar 1000:-/år med kalibireringen..
Frågan är ju hur seriösa/noga installatörerna är när det gäller instrumenten det vet ju ingen.. Det kan ju lika gärna va ett instrument som är 4 år utan kalibirering dom har för vad vet kunden.. :roll:
Frågar man är det säkert nyss gjort.. :?
Det är ju bara att begära se kalibreringsprotokollet, det skall ju vara
en auktoriserad kontrollinstans typ SP, med riktiga normaler så att mätningarna blir spårbara.

Lite kan man faktiskt begära då mätning/kalibrering av brännaren nog kostar en hel del. Min installation av min brännare, de körde igång den
fabriksinställning, rökgas 250grader, sotpartiklar skyhögt, CO, O2 var däremot bra. Detta kostade många sköna slantar.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
Är dom inlämnade och kalibrerade skall det sitta en "kalibrerings försegling" någonstans på instrumentet eller en lapp där det framgår vilken firma som kalibrerat dem och när.

Be att få titta på instrumentet :wink:
Ok!

Då undrar jag hur många som kollat detta.. :wink:

Verkar ju som att många är borta o bara frugan är hemma då brännaren justeras.. Hon lär nog inte komma på att kolla.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Låter rimligt. Var tänkte ni köpa ifrån?
Här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:
Stugsittaren skrev:Låter rimligt. Var tänkte ni köpa ifrån?
Här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Verkar vettig för oss som bor en bit från centralorten. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar