Lamdan?

Skriv svar
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Efter viss konsultation och en hel del tjuvlufts sökning i bafflar o spjäll rökgas termometer o dyl så har jag fått fram nya värden från sonden.

Full gas så ~15mv (högt pga högre fläkthastighet i % mot dellast)
Dellast ~12mv

Det gör en hel del o jaga småspringor..... tilläggas bör att Motdragsluckan var stängd (ska prova tejpa den rackarn nästa vända)
Rökgastempen på ~85 (vet att de e lite men va gör man) som sjönk i takt med dellast.

Ha :!: Jag har hittat ~ knappen :lol: :lol:

Guldstjärna till mej 8) :lol:
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

åldrande

Inlägg av snillet »

Smalbandslambdasonder är MYCKET opålitliga utanför sitt mätfönster, som ligger mycket snävt runt lambda 1 för bilmotorer. Men en enskild anläggning kan säkert trimmas in efter just DEN lambdasonden ,så långt utanför det kalibrerade mätområdet.

Det mest rimliga borde vara en bredbandslambdasond men då pratar vi kostnad på minst 2000:-(vilket är snuskigt billigt) för sond och styrning. En bradbandssond har ett element som har en mjuk ändring av spänningen över ett brett register. Sitter i många modernare bilar , har 5 anslutningsledningar. Man måste ha "styrbox" till den som omvandlar signalen till 2 ledningar för signalen.

Jag är "mjukt" skeptisk till smalbands sond i en panna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Kikade förresten in på biltemas web-shop.

En lambda (4 sladdar) som passar till V70 kostar 398kr.

Är detta en bredbandslambda tror ni. Det låter isf tillräckligt billigt för att man skall bli sugen på en.

/Eric
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Eric Hjalmarsson skrev:Kikade förresten in på biltemas web-shop.

En lambda (4 sladdar) som passar till V70 kostar 398kr.

Är detta en bredbandslambda tror ni. Det låter isf tillräckligt billigt för att man skall bli sugen på en.

/Eric
Om det inte har skett en massa på dom sista 6 åren så är det en bredbandslambda.
Som någon skrev 5 kablar, är jag lite tveksam till men man vet ju aldrig.
Att dom är relativt billiga kan ju vara att dom finns på alla nya bilar idag (tror jag i all fall).
Jag kan ju kolla med gamla arbetskamrater hur det ser ut och då ett bilmärke som brukar var i fronten när det gäller sista skriket när det gäller teknik.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

bearZ skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:Kikade förresten in på biltemas web-shop.

En lambda (4 sladdar) som passar till V70 kostar 398kr.

Är detta en bredbandslambda tror ni. Det låter isf tillräckligt billigt för att man skall bli sugen på en.

/Eric
Om det inte har skett en massa på dom sista 6 åren så är det en bredbandslambda.
Som någon skrev 5 kablar, är jag lite tveksam till men man vet ju aldrig.
Att dom är relativt billiga kan ju vara att dom finns på alla nya bilar idag (tror jag i all fall).
Jag kan ju kolla med gamla arbetskamrater hur det ser ut och då ett bilmärke som brukar var i fronten när det gäller sista skriket när det gäller teknik.
En med 4 trådar är vanligtvis smalbandare.....
5 trådar har en bredbandare, pratar vi volvo så sitter dom på bl:a vissa 2.4 turbo och 2.5 turbo snurror. Övriga har smalbandare... vissa VW 1.8T , VR6 och en del honda har också bredbandslambdasonder.

Jag fuskar lite med insprutningssystem på bilar ....och dessa sonder är överkomliga begagnade ,dock måste det som sagt till en styrning för att få ut en användbar signal.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Ville bara "varna" lite för Biltemas lambdasonder.

Enligt Mikael Svensson som skrivit rapporten "Lambdabaserad reglering" duger inte deras sonder. Den skiftar för mycket i värde tydligen.

http://rapporter.varmeforsk.se/publish/ ... ml?id=4403

Ladda ner pdf-filen och titta på sid 17, där står att läsa:
(sensor s2 är biltemas och s1 är en från bosch)

"Sensor s2 verkar ha problem med drift och har relativt ofta svårt att nå en stabil nivå. Vid
uppvärmning och pålägg av steg i mätningen svarar sonden långsamt jämfört med s1.
Sond s1 har visat mycket små tendenser till drift ibland men oftast i samband med
förflyttning eller annan yttre påverkan och då inte alls i samma utsträckning som sond s2.
Vad gäller beläggning och nedsmutsning så gör utformningen på sonden s2 att den är mer
känslig för aska och partiklar, eftersom den har öppningar som är vända mot rökgasens
strömningsfält. Skillnaden med sond s1 är att den har en öppning som är vinkelrätt mot
aska och partiklars rörelse. Efter ca två månaders drift var sond s2 i princip ur funktion
på grund av att utformningen gjorde att sondens känsligaste delar exponerats för
partiklar och aska."

Den borde ju inte duga för det vi försöker med heller, tycker jag det låter som.

Nån som har en annan åsikt?
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

snillet skrev:
bearZ skrev:
Eric Hjalmarsson skrev:Kikade förresten in på biltemas web-shop.

En lambda (4 sladdar) som passar till V70 kostar 398kr.

Är detta en bredbandslambda tror ni. Det låter isf tillräckligt billigt för att man skall bli sugen på en.

/Eric
Om det inte har skett en massa på dom sista 6 åren så är det en bredbandslambda.
Som någon skrev 5 kablar, är jag lite tveksam till men man vet ju aldrig.
Att dom är relativt billiga kan ju vara att dom finns på alla nya bilar idag (tror jag i all fall).
Jag kan ju kolla med gamla arbetskamrater hur det ser ut och då ett bilmärke som brukar var i fronten när det gäller sista skriket när det gäller teknik.
En med 4 trådar är vanligtvis smalbandare.....
5 trådar har en bredbandare, pratar vi volvo så sitter dom på bl:a vissa 2.4 turbo och 2.5 turbo snurror. Övriga har smalbandare... vissa VW 1.8T , VR6 och en del honda har också bredbandslambdasonder.

Jag fuskar lite med insprutningssystem på bilar ....och dessa sonder är överkomliga begagnade ,dock måste det som sagt till en styrning för att få ut en användbar signal.
Hmm
Vad skall vi kalla sonderna med mindre än 4 trådar då?
Senast redigerad av bearZ den ons 01 feb, 2006 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

De med färre anslutningar saknar kanske förvärmning?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

apersson850 skrev:De med färre anslutningar saknar kanske förvärmning?
Nej, det är bara 1-tråds sonden som gör.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

bearZ skrev:
Hmm
Vad skall vi kalla sonderna med mindre än 4 trådar då?
De e också smalbandare.

1 till 4 tåtar är smalbandare allihop, skillnaden ligger i följande:

1 och 2 trådar har ingen förvärmning, den extra tråden på den med 2 trådar är en extra jordanslutning.

3 och 4 trådar har förvärmning, 2 av dom till värmeelementet och de andra i samma förhållande som de med 1 och 2 trådar.

Skall bli intressant å se om någon får det att funka bra med en smalbandare, jag iakttar intresserat 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Vad menar du med funkar "bra" snillet , Vi mäter o ch får värden :shock: är det bra :?: utveckla hur du menar. kan det bi bättre :?: :?: iså fall hur?

ps: hoppas sonden bju på tårta : :lol: :lol: ds
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Micklos skrev:Vad menar du med funkar "bra" snillet , Vi mäter o ch får värden :shock: är det bra :?: utveckla hur du menar. kan det bi bättre :?: :?: iså fall hur?

ps: hoppas sonden bju på tårta : :lol: :lol: ds
Alla som bjur på tårta e bra :!:

Jag tänkte mest på att över lång tid få ett användbart riktvärde, alltså vid byte av pelletssort m.m. kunna justera utifrån detta.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Tanken var att just kunna använda "värdena" som vi får fram till just de du skriver. de vore ju kanon om man "slipper" ta hjälp av ngn testnisse , så fort man bytt pellets sort samt fått en ny omgång pellets :lol:


De e som ALLTID själv e bäste dräng :D :D

Var ner idag sänkte fläckten 2% samt mäte 12mv på MAX effekt,,,,
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

http://www.ekontroll.com/

Ngn skickade denna länken tidigare. Dess funktion tyder väl på att det går att mäta syrehalten ganska bra med rätt lambda.
Får man bara tag på rätt (bredbands)-lambda så är det ngt sådant här jag skall bygga, fast kopplad till en PC för loggning.
Eftersom jag ser det som en chans att lära sig lite om elektrokni och mätsystem skall jag försöka få fram en syrhalt med så lite felmarginal som möjligt.

Mitt recept.
Lambda med full dokumentation
A/D omvandlare. (En 12-bitars borde funka kom vi fram till)
PC med loggprogram.

/Eric
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

12 bitar? Det har väl inte så stor betydelse i det här fallet. Det lär vara viktigare att få till en bra mätning, med relevant signaljordning osv., och gärna en liten förstärkare nära sonden.
Sen räcker det säkert med 8 bitar, bara signalen är "tam".
Det går ju att göra så att signalen klipps om man skulle komma in i det feta området. Ni vill ju köra så snålt som möjligt, såvitt jag kan förstå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar