Är allt bara skit prat..

Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

micke_932 skrev:Rent teoretiskt så borde energimängden för att höja temperaturen med tio grader vara samma oavsett om man värmer från 50-60 eller från 60-70, men det kanske finns något annat inblandat också.
Fast man måste ju räkna med den mängden energi som överförs till pannvattnet. Och om Vattnet är kallare är även höljet kallare och skillnaden mellan rökgas och hölje större, och mer energi borde tas upp till vattnet.

Dock stämmer det ju dåligt om Frisse verkligen har rätt i att det tar kortare tid att värma från 80-90 än mellan 70-80.

Jag tycker mig dock märka längre gångtider om jag kör mellan 80-90. Dock har jag ingen statestik på om det blir mer eller mindre pellets.

/Eric
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:
Kan du utveckla det lite mer det som du anser att "experterna" säger.
Hittade även detta om förbränningslära.. :lol:

Spareffekter tillbaka

Den som tänker sig för och trimmar sin anläggning kanske bara förbrukar 60% pellet jämfört med den som inte arbetar och trimmar enligt våra rekommendationer. Skillnaden kan säkert vara 2 ton pellet per år eller 3500 kr för den som tänker sig noga för och sätter sig in i sin anläggning och dess system.

Sammanfattning tillbaka

Kontrollera lågan. Ljusgul låga = bra förbränning

Kontrollera röken. Osynlig rök vid normaltemperatur = bra förbränning

Kontrollera rökgastemperaturen Ca 175 grader = bra förbränning

Aska ur pannan ofta och sota konvektionskanalerna = bra verkningsgrad

Kör brännaren med lägsta möjliga effekt = bra verkningsgrad

Tappvarmvattenproduktion sommartid med pellet är tveksam ur ekonomisk synpunkt.

S.W.Development Gruppen AB

Jojo kör brännaren på lägsta möjliga effekt o följ deras råd du får då ökad förbrukning med ca 20-40% :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Fysikaliskt sett går det åt lika mycket energi att värma 1 kg vatten 10ºC, oavsett vid vilken temperatur det gäller (så länge det är flytande, vill säga). Varmt vatten är lättare, så en liter varmt vatten är lite enklare att värma än en liter kallt vatten.

Det som spelar större roll är att förlusterna till omgivningen ökar. Men om det vore så att du har vattnet i ett rum med 20ºC när du värmer 70-80, och sedan ökar temperaturen i rummet till 30ºC när du värmer 80-90, då skulle det bli samma sak. Bortsett från den minskande densiteten, som gör att tanken blir lättare när den blir varmare. En del vatten trycks ju ut i expansionen då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Topsi
Prima virke

Inlägg av Topsi »

En dum fråga kanske men
Blir inte förlusterna procent räknat lägre med 15kw in o 145gr ut
än 11kw in o 125gr ut?
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:

Vad har du för rökgastemperatur på din panna?

Nu i helgen hade jag 120º C med "vanlig" pellets och 130º C med Vestmarka pellets (brun norsk pellets). Testade den norska för att se om det gick utan att ändra matningen på brännaren. Men efter proveldningen så kom jag fram till att det behövdes nog en justering av pelletsmatningen :cry: , tyvärr. Annars var den väldigt fin, ren, hård och ingen finfraktion samt högre energivärde....

120º C rökgas temperatur kanske är för lågt enligt de siffror som du hittat?? Men 175º C det tror jag att jag aldrig har haft ut från min panna, som eldas med en brännare som är inställd på 15 kW och pannan har en max effekt för pellets på 22 kW. Man kanske skall öka den till 18 kW som den skall klara enligt ett papper som är en kopia från ett fax från.... dvs ett papper som kommit på "avvägar" från EcoTec....

Om nu rösterytan är anpassad till 18 kW??? Men det troliga är nog ändå att det är 15 kW som är det optimala eftersom det är den siffran så står på brännaren.
Senast redigerad av Roli den mån 30 jan, 2006 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Roli skrev:
André skrev:

Jag läser ju dina inlägg som en påse nötter.....
Du hade ju skrivit 145º C vid 15 kW och 125º vid 11 kW.

Undrar om min panna då är effektivare än din då jag har 120º vid 15 kW som brännaren skall lämna med nuvarande inställning?

Det enda som jag kan se skiljer våra pannor är namnet, men vänta hade inte du keramik i din panna?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

Nu hoppar jag kanske i galen tunna...men har ni inte glömt tidsaspekten?

Om vi som ett räkne-exempel kör utan ack-tank (som jag gör) och har en termostat med "stor" hysteres så att brännaren stannar ca 1 timme per gång. I övrigt kör vi med Andres värden.

15kW: 1h 10 min + 1h => 11,1 cykler/dygn * 3,6 => ca 40kg pellets

11kW: 1h 50 min + 1h => 8.5 cykler/dygn * 4,25 => ca 36kg pellets

Alltså bättre verkningsgrad med lägre effekt.
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Fast André eldar ju mot acktank...
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
PeterG
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterG »

Sant!

Men ändå:

Per tidsenhet:
11kW: 39 gram/minut
15 kW: 51 gram/minut

Sen så är det bara att kolla gångtider på ett dygn och jmföra.
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Roli skrev:
André skrev:

Jag läser ju dina inlägg som en påse nötter.....
Du hade ju skrivit 145º C vid 15 kW och 125º vid 11 kW.

Undrar om min panna då är effektivare än din då jag har 120º vid 15 kW som brännaren skall lämna med nuvarande inställning?

Det enda som jag kan se skiljer våra pannor är namnet, men vänta hade inte du keramik i din panna?
Det där 175 grader är taget härifrån http://www.swd.se/pellets/forbrlara.htm

Har du kollat hur mycket pellets din brännare förbrukar/timme??

Jag har tagit effekt siffrorna på inmatad effekt o räknat med ett energiinnehåll på 4,8 kWh/kg o jag ligger på 125 grader då jag kör på 11 kW..

Jag kör helt utan keramik (både övre o undre) o långa/längsta vägen genom pannan..

Men det beror tydligen hur man räknar enligt energifirma Degerman så går det 1,8 kg/tim om brännaren är på 5 kW :roll: hur de nu kan bli de.. :?
Som jag förståt de så räknar man brännar effekten på inmatad effekt o då får man 8,64 kW om pelletsen håller 4,8 kWh/kg ur 1,8 kg pellets.. Vart tar dom 3,64 kW vägen då??
Eller är det bara en expert till som blåser folk på pengar genom en massa svamel.. Reagerade även på hans uppgifter om vv förbrukning i ett hushåll på sommaren vid acktankseldning.. Han räknade med vv för 30 kWh/dygn.. :shock:
De du roli då skulle nog inte din tank komma upp i några 98 grader på sommaren... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

PeterG skrev:Nu hoppar jag kanske i galen tunna...men har ni inte glömt tidsaspekten?

Om vi som ett räkne-exempel kör utan ack-tank (som jag gör) och har en termostat med "stor" hysteres så att brännaren stannar ca 1 timme per gång. I övrigt kör vi med Andres värden.

15kW: 1h 10 min + 1h => 11,1 cykler/dygn * 3,6 => ca 40kg pellets

11kW: 1h 50 min + 1h => 8.5 cykler/dygn * 4,25 => ca 36kg pellets

Alltså bättre verkningsgrad med lägre effekt.
Nja de stämmer då inte här iaf.. :?

När jag kör med 15 kW så har den i snitt gått ca 5 tim 30 min/dygn (+-5 min) mot då jag körde i helgen på 11 kW då gick den lite drygt 10 tim/dygn o de va då jag reagerade.. För då den drar 2,32 kg/tim på 11 kW så blev det lätt att räkna ca 23,5 kg/dygn mot 5 tim 30 min då den drar 3,1 kg/tim = lite dryg 17 kg/dygn..

Det har desutom varit varmast ute de dagar då den gått på 11 kW..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:
Har du kollat hur mycket pellets din brännare förbrukar/timme??

Jag har tagit effekt siffrorna på inmatad effekt o räknat med ett energiinnehåll på 4,8 kWh/kg o jag ligger på 125 grader då jag kör på 11 kW..
Jag har inte ännu kollat vad brännaren drar i timmen. Får nog ta och testa det.
Hur noga har du mätt din timförbrukning på brännaren?

Har du kört matningsskruven en kvart och sedan vägt pelletsen samt multiplicerat med 4 för att få timförbrukningen? Eller har du någon smartare lösning.
André skrev:Eller är det bara en expert till som blåser folk på pengar genom en massa svamel.. Reagerade även på hans uppgifter om vv förbrukning i ett hushåll på sommaren vid acktankseldning.. Han räknade med vv för 30 kWh/dygn.. :shock:
De du roli då skulle nog inte din tank komma upp i några 98 grader på sommaren... :lol:
Ja det stämmer då dåligt med den elförbrukning jag hade på min elpatron till acktanken under sommaren 2004. Elpatronen värmde varmvatten under 64 dygn (om jag minns rätt) och medelförbrukningen lågt mellan 8-9 kWh per dygn (har inte de exakta siffrorna i minnet).

Om jag då hade en VV förbrukning på 30 kWh/dygn som Degerman räknar med så måste min elpatron vara j--vligt effektiv...... in 9 ut 30 kWh/dygn........
Moderator
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag undrar om man inte ska tänka så här istället:

Hur lång tid håller man pannan varm med samma mängd pellets (alltså hindrar den från att svalna)? Det borde ju inte spela nån roll vad den ligger på i temperatur så länge den ligger mellan till- och frånslagstemp?

Är jag ute och cyklar nu?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Jag har inte ännu kollat vad brännaren drar i timmen. Får nog ta och testa det.
Hur noga har du mätt din timförbrukning på brännaren?

Har du kört matningsskruven en kvart och sedan vägt pelletsen samt multiplicerat med 4 för att få timförbrukningen? Eller har du någon smartare lösning.

Om jag då hade en VV förbrukning på 30 kWh/dygn som Degerman räknar med så måste min elpatron vara j--vligt effektiv...... in 9 ut 30 kWh/dygn........
När jag mätat förbrukningen/effekten har jag bara tagit loss fallrörslangen o vägt o matat brännaren manuellt i 1 tim men de går ju att köra i 15 min o ta de X 4 oxå.. Låter först brännaren starta upp sen fyller ja upp interförrådet sen börjar tidtagningen.. Fyller på eftersom..

Du kanske har cop 3 på elpatronen.. :lol:
Vart köpte du den för ja skulle oxå vilja ha en sån..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: Du kanske har cop 3 på elpatronen.. :lol:
Vart köpte du den för ja skulle oxå vilja ha en sån..
Ja vem behöver bergvärmepump när elpatronen ger cop 3.... om man använder Degermans VV behov.. :D :wink: :D :wink:
Moderator
Skriv svar