Lamdan?

Skriv svar
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Lamdan?

Inlägg av Micklos »

Då våran gamla tråd :( :( ´mystiskt försvann så kanske vi som "lamdar" ska starta en ny här då med test resultat och dylikt så alla kan ta del av dom.
Hur går det för er med montaget på pannan?

Kanske ni redan har börjat mäta?

Dela då med er av resultaten.
Hur ska vi redovisa dessa? antal kg pellets till visst värde samt rökgastemp? :?: aska (färgfoto)? :?: :roll: :roll:
Fler förslag?!!

MVH Micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Jo jag kan vara med.
Skall få min brännare i morgon.
Men när jag monterar sonden vete sjutton men det kan ju bli nått jag gör till helgen då. Mne måste leta rätt på gängtappen också.
Jag tror jag kommer tillbringa tid i pannrummet dom närmsta dagarna.
Måste kolla på allt.
Lite panik bara då jag inte har pellets än.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

FÖRSTA tipset före installation av lamdan,,, klipp INTE i lamda kabeln, det har tydligen hänt att den dragit tjuvluft genom höljet?!!!!!
Tänk på VAR du installerar den så den inte hamnar föör nära tex motdragsluckan, jag får påverkan på lamdan med öppen lucka resp stängd lucka! (den e känslig den rackarn).
Jag har använt mej av en lamda med förvärmning (tre kablar) då rökgaserna inte kommer upp i "rätt" temp.
MVH:Micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Ja det där med kabeln är redan bekant för mig.
I bilkretsar säger man inte tjuvluft då det är något man inte vill ha utan i detta fall är det referensluft om man nu kan kalla det så.

Ja det där med placering kan ju vara nog så viktigt.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Lambda

Inlägg av mackez »

Jag testade att mäta igår men min givare verkar väck.
Får inga värden alls.
Jag skall springa in på skroten i veckan och se om
jag kan få mig en till.
Någon som fått fram några vettiga mätvärden?
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Vad är det för typ av lambda man behöver.
Räcker det med en vanlig från biltema ?

Vilket förhållande (bränsle/luft) ska man ha vid pelletseldning ?

// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

belzebub skrev:Vad är det för typ av lambda man behöver.
Räcker det med en vanlig från biltema ?

Vilket förhållande (bränsle/luft) ska man ha vid pelletseldning ?

// Jonas

1. Jag kör med en smalbandad lamdasond från en audi 100...
2.Tycker det borde räcka med en från biltema men jag skulle nog skaffa en från någon skrot ist (priset), de e ju trots allt ett labb just nu, sen är det nog ett krav att den ska ha förvärmning då rökgaserna inte kommer upp i över 200+ grader. (en lamda med 3 kablar)

3.Egentligen är det ingen som vet det! Det lamdan Mäter är ju luften i syret efter förbränning(rätta mej o m ja har fel) och sen skickar den signal till bilens"dator" som ser till att det blir rätt bränsle luftmängd.
Mvh Micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är helt riktigt. Det är syrehalten i avgaserna som mäts. Sen är sonden gjord så att den ger ett tydligt utslag just runt lambda = 1.
I en bil vet man att om lambda > 1 är blandningen mager och tvärtom.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Micklos skrev:
Det lamdan Mäter är ju luften i syret efter förbränning(rätta mej o m ja har fel)
Med risk för messersmittfasoner. För du ville ju bli rättat. Kan det vara Syret i luften som man mäter?

I annat fall har jag inte förstått, och då är inlägget relevant ändå :D.


I annat fall om Signalen ut från lambdan motsvarar en viss syrehalt.
så behöver man ju inte veta vad det exakta procenthalten som den representerar. Det räcker väl att justera in brännaren på "toppen" av signalen.
Ex. om lambdan ger en ökad Volt för mindre syre. Öka/minska luften så att värdet stiger. Fortsätt att skruva tills det minskar, Vrid sen tillbaks till max-värdet...


/Eric
Knutknop
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 16:04
Ort: Kalmar

Inlägg av Knutknop »

Jag vet inte hur pass hemma ni är på hur en bil reglerar lambda. Men en smalbandslambda har brant lutning på kurvan just vid lambda = 1 så det går inte att hålla sig på exakt 1.

Datorn i en bilmotor växlar fram och tillbaka mellan magert och fett med en frekvens på ca 2-3Hz. Och då ger det ett medelvärde som hamnar väldigt nära 1. (Vilket man ser på bilprovningens mätare med 3(!) decimaler.

/Knut
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Specifikationen för en lambdasond till en modell av SAAB Trionic ger:

Fet blandning (lambda < 1) ger mätspänning ~0,9 V.
Mager blandning (lambda > 1) ger spänningen ~0,1 V.

Derivatan är stor när lambda = 1, vilket förklarar varför det är hart när omöjligt att hålla sig kvar på 0,5 V, som borde motsvara lambda = 1.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Mackez jag har fått fram 0.54v samt med mindre varv på fläkten 0.34v detta efter att ha "varmkört" lamdan i ca 4 min, värdet blev stabilt då.
Kall lamda hamnade jag på över 1v (minns inte riktigt.)
Har nu kört på det nedre värdet(0.34) sen i helgen, kollade idag hur det såg ut där spjällen sitter och upptäckte då svart sot, inte mycke men ändock, höjde fläkten 5% genom hela skalan (min brännare växlar ner i 5 steg)
Tror man måste ha sina sinnen med oxå och inte titta blint på millivolten.

Sen vet jag inte men får känslan av att får vi bara fram vilken mv som är den"optimala" så är det inte så svårt att ställa bränsle luftmängd, jag fick reaktion tämligen omgående när jag minskade resp höjde farten på fläkten.
MVH
Micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Läser man på Bosch hemsida på lambda så är lambdans uppvärmningstid 6 minuter
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Men ska man ha samma lambdavärde för pelletseldning som i en bil ?
Blir det verkligen rätt om man siktar på 1 volt (14/1 förhållande)

// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

belzebub skrev:Men ska man ha samma lambdavärde för pelletseldning som i en bil ?
Blir det verkligen rätt om man siktar på 1 volt (14/1 förhållande)

// Jonas
Egentligen är det nog ingen som vet, det är därför vi provar :lol: :lol:

Lamdan ger ett utslag som i sin tur ger "bildatorn" i uppgift att styra upp 14/1 värdet.. Lamdan i sig har nog inget med 14/1 värdet o göra utan är nog bara en "dum" :oops: givare som kan användas till sånna här labbexperiment oxå.

Lamdan i sig mäter ju inte i början på processen utan när processen e klar, :) och bara för att vi e så inriktade på en bils värde14/1 så betyder inte det att 0.5 v dvs lamda 1 är fel i en panna.

Har tänkt nu o gnuggat mina två grå till härdsmälta vad det gäller lamdavärdet och vad som är ett "godkänt" värde .
Ibland så kanske man inte ser den enkla vägen utan krånglar till det för mycket. :shock: :shock:

MVH
Micke
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Skriv svar