Vilket solfångarpaket?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Hela kalaset betalt på fem år eller så.
Ja det är nog inga problem för dig - en ren investering attt konvertera från oljeeldning. För vår del är det lite värre att ekonomiskt motivera vår totala VVS-investering på drygt 140 tkr eftersom vi redan tidigare eldat med kökspanna, dock utan ackumulering (ny kökspanna, ny acktank med solslingor, golvvärme och radiatoror i tillbyggnad, utegivare och två shuntgrupperm, solvärme och en del annat pyssel som nya termostater på gamla radiatorer). Jag ser det dock som en investering i huset som helhet. Det gamla systemet är obekvämt och kräver stödvärme med elpatron när vi nte är hemma och eldar.

Att bygga till våra 2x24 kvm, varav övervåningen under lågt snedtak, blev minst en tredjedel dyrare än vad jag först planerat. Kvadratmeterpriset på totalkostnaden drar iväg uppåt 15000 (och då räknar jag hela ytan trots snedtaket). Men å andra sidan hade jag inte tänkt på att både VVS/värme och eldragningar berör hela huset...

Summa summarum kan jag nog inte räkna hem ex solvärmen inom rimlig tid. Men jag VILL ha solvärme, inte minst av bekvämlighet för att slippa elda inne i köket sommartid (elvärmt vatten vill jag också slippa).
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Kasch skrev:Summa summarum kan jag nog inte räkna hem ex solvärmen inom rimlig tid. Men jag VILL ha solvärme, inte minst av bekvämlighet för att slippa elda inne i köket sommartid (elvärmt vatten vill jag också slippa).
Jämfört med att elda med ved hela året betalar det sig inte i min livstid, med solpaneler, det är jag fullt medveten om. Men jag gör som ekonomerna brukar göra, jag räknar så att jag kommer till det resultat jag vill ha. Då blir jag nöjd.

Bekvämligheten var just anledningen till att jag kompletterade med solvärme. När solen skiner tillräckligt sköter det sig självt lika enkelt som el- eller oljevärme. Jag reser en del i jobbet, ibland. Nu spelar det ingen roll alls halva året (räknar jag med) och mindre roll ytterligare några månader. Mitt i vinterna har vi redan konstaterat att en tonårstjej inte nödvändigtvis är så handfallen i göromål som vedeldning, som somliga vill göra gällande.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar