Installerad Drifttidräknare.

Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Tack för svaren, men jag vill ju veta hur många timmar brännaren är igång. Inte externskruven. Den mäter jag redan antal varv på med cykeldator och skulle även kunna få ut drifttiden om jag velat.

Kan man inte mäta drifttid på fläkten i brännaren på något smart sätt?

Hej hopp // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Kan man inte mäta drifttid på fläkten i brännaren på något smart sätt?
Problemet blir att veta när fläkten går för att hålla brasan igång eller när den blåser för att blåsa rökgången, likaså går ju fläkten under underhållsglöden då och då. Hur man skall kunna särskjilja de olika driftarterna vet jag inte. Ett eventuellt sätt är att mäta på serviceutgången (under brännaren) där får du ju ut fläktens arbetsspänning. Om du fångar upp allt över ca 90V så tar du bort underhållsläget. Men du får fortfarande med renblåsningen som drift. Du skulle ju även kunna mäta rökgastempen och bestämma att allt övet t.ex. 100 grader är drift, resten stillestånd. men detta kräver ju lite elektronik och troligen en varm lödkolv. Jag väntar ivrigt på att få höra resultatet av dina försök.
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Jag inte kör inte på underhållsläge eftersom jag eldar mot acktank. Därför är det inget problem för mig att mäta på fläkten. Visar iaf. bra mycket närmare verkligheten än om man mäter drifttiden för externskruven.
Men jag kom på:
Kanske kan man sätta en enkel cykeldator på internskruven?
Internskruven går väl nästan hela tiden som brännaren är igång, eller har jag fel? Kanske ger det en bättre indikation på drifttiden än externskruven iaf? (JanFire Flex A)

Synpunkter, någon? // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Visar iaf. bra mycket närmare verkligheten än om man mäter drifttiden för externskruven.
Kanske, kanske inte. Det finns ju en direkt koppling mellan drifttiden och externskruven. Utan externmatning blir ju drifttiden obefintlig :wink: Så det skulle ju inte vara omöjligt att rent statistiskt/matematiskt beräkna brinntiden m.h.a. inmatad mängd pellets. Jag har en känsla av att internskruven inte rör sig så värst många varv (om ens ett) var gång den matar fram pellets, så det kan kanske bli problem med cyckeldator på skruven???
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Lägg en temperturgivare på rökröret kopplad till en dator.
Enklast är att mäta då tempen visar över ett visst värde (på min över 35 grader)

Men man kan ju även göra det mer noggrant om man vill.
1. Brännaren går på när temp > 35
2. Brännaren går av om temp < 40.

/Eric
henell
Späd planta

Inlägg av henell »

Jag väger hela mitt pelletsföråd för att se förbrukningen. Har skaffat sex begagnade vågar på loppisar och läser av dessa för att se min förbrukning. Kostnaden för vågarna blev ca: 10kr/st. När jag fyller förådet med en kännd vikt kan jag räkna ut ev felvisning. Med denna siffra korrigerar jag sedan den avlästa förbrukningen. Det största problemet är att det är lite svårt att läsa av ett par av vågarna pga placering.

/Pelle
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

henell skrev:Jag väger hela mitt pelletsföråd för att se förbrukningen.

/Pelle
Man kanske skulle haft bulkförrådet på vågceller.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nilsson
Ungskog

Inlägg av Nilsson »

André skrev:
henell skrev:Jag väger hela mitt pelletsföråd för att se förbrukningen.

/Pelle
Man kanske skulle haft bulkförrådet på vågceller.. :D
Får du tag i vågceller till bra pris så hör av dig, intresse finns...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nilsson skrev:
Får du tag i vågceller till bra pris så hör av dig, intresse finns...
Jag ska höra med en kompis som har gjort våg till en rundbalsriv o jag hörde bara nått om 4000:- för vågcellerna.. De va då samma celler som sitter på kostgödselspridare men de kostade 10 ggr mer = 40.000:-

Jag återkommer när jag pratat med han..

Men klart lättast vore de nog att göra ett mindre mellan förråd som har våg.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag eldar ju inte med pellets, men det föll mig in att jag har nog fortfarande en gammal våg liggande, med lastceller och allt. Skulle kanske se om jag kan hitta delarna och erbjuda ett kit till någon pelletsnisse, ev. grannen?
Tror ni pelletseldare i allmänhet har intresse för detta, eller är det bara några fanatiker, som frekventerar detta forum, som bryr sig? Annars skulle man kanske konstruera en byggsats. Det är ju enklare att göra ett självmontage om någon har gjort systemlösningen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Jag eldar ju inte med pellets, men det föll mig in att jag har nog fortfarande en gammal våg liggande, med lastceller och allt. Skulle kanske se om jag kan hitta delarna och erbjuda ett kit till någon pelletsnisse, ev. grannen?
Tror ni pelletseldare i allmänhet har intresse för detta, eller är det bara några fanatiker, som frekventerar detta forum, som bryr sig? Annars skulle man kanske konstruera en byggsats. Det är ju enklare att göra ett självmontage om någon har gjort systemlösningen.
Det ställer nog relativt höga krav på förrådet utformning (egen byggt i trä) om man skall kunna väga det. Exempelvis botten måste ju göras bra mycket styvare om man bara skall ha några enstaka upplagspunkter (4-6 stycken??).
Sedan får ju inte väggarna sitta fast någon annanstans än till bottenkonstruktionen.

Men ett pellistore-förråd på fyra ben eller likvärdig produkt borde fungera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det låter rimligt. Tanken är nog ödefödd om man inte designar sitt förråd med detta i åtanke från början.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
henell
Späd planta

Inlägg av henell »

Mitt föråd är tillverkat av min gamla oljetank och tar ca 0,8 kbm.
Om man har ett tyngre föråd borde det väll gå att väga med en enkel tryckgivare.

ideskisser
Om man tex skulle kunna ställa förådet på en luftkudde av nått slag då skulle man väll kunna mäta luftrycket i kudden. Dessa tryckgivare är inte så dyra. Givarens signal skulle kunna tas om hand av nån datainsamlare kopplad till en PC. Borde gå att snickra ihop ganska billigt (under 1000kr).
Hos elfa finns massor av givare för detta bygge.

/Pellle
Skriv svar