Byta shunt på CTC Total

Skriv svar
Frisse Frisén
Entusiast!

Byta shunt på CTC Total

Inlägg av Frisse Frisén »

Shunten i min panna verkar ha fastnat. Temperaturen ändras inte ett dyft när jag skruvar på den och det känns också som att den inte "svarar" (alldeles för lätt att skruva på). Man känner ett motstånd i vredet strax före "fullgas".

Är det en jobbig operation att byta shunten (tömma hela systemet eller liknande) eller kan man "smörja upp det" på nåt vis?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sedan ..du frågar om det är mycket jobb med det ..nää det tycker inte jag ..visst måste man tömma pannan till en viss del men inte helt i och med att shunten sitter så pass högt upp ..om du har avstängning till radiatorkretsen tillupp och retur stäng av det och givetvis elen till pannan med ..sedan är det bara att tömma ur en del vatten ur pannan och sedan skruva bort shunten ..jag skruvade isär min shunt och smorde upp den rikligt överallt med siliconfett från biltema (avsedd för bromsreparationer på bil finns i kassan i små tuber) 3 små tuber smorde jag min med ..kan vara lite knöligt att få ur den rörliga delen ur huset men det släppte efter ett tag med hjälp av rostlösare ..i och för sig är det mest typ avlagringar ej rost ..

ps: du kanske kan få igång shunten temporärt genom att plocka bort plåten runt shunten och så tar du ett bräckjärn eller dyligt som du sätter imot shunthuset och sedan ger du den ett par tunga knack med hammaren ..men innan du knackar så ska shunten vara stängd :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Byta shunt på CTC Total

Inlägg av Allan »

Frisse Frisén skrev:Shunten i min panna verkar ha fastnat. Temperaturen ändras inte ett dyft när jag skruvar på den och det känns också som att den inte "svarar" (alldeles för lätt att skruva på). Man känner ett motstånd i vredet strax före "fullgas".

Är det en jobbig operation att byta shunten (tömma hela systemet eller liknande) eller kan man "smörja upp det" på nåt vis?
När man läser din beskrivning, får man en känsla av att vredet är löst, men så enkelt kan det väl inte vara? Går det lätt att vrida, men inget händer, låter det som ett avbrott någonstans.
Inte ovanligt annars, är väl att det går väldigt tungt att vrida, själv har jag fått "motionera" shunten med hjälp av en skiftnyckel på axeln. Underverk gjorde litet WD 40 (eller vad det heter, typ 5-56).
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Allan skrev:
Frisse Frisén skrev:Shunten i min panna verkar ha fastnat. Temperaturen ändras inte ett dyft när jag skruvar på den och det känns också som att den inte "svarar" (alldeles för lätt att skruva på). Man känner ett motstånd i vredet strax före "fullgas".

När man läser din beskrivning, får man en känsla av att vredet är löst, men så enkelt kan det väl inte vara? Går det lätt att vrida, men inget händer, låter det som ett avbrott någonstans.
Inte ovanligt annars, är väl att det går väldigt tungt att vrida, själv har jag fått "motionera" shunten med hjälp av en skiftnyckel på axeln. Underverk gjorde litet WD 40 (eller vad det heter, typ 5-56).
Njaa ..jag vet av erfarenhet att på just CTC total när den fastnar så går den lätt ..shunten är inte riktigt lika som vanligt ..det är en fjäderbelastat shunt med elektonikstyrning ..när den är okey så känns den trög på hela skalan och när shunten fastnat så har man vridit in shunten och då tappar man returfjäderbelastningen och det känns lätt ..

undrar om ni förstår vad jag menar :roll: :D
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Så det är bara att tömma en del av systemet då och sen börja pilla? Det låter ju iaf som att man slipper köpa en ny. Kan tänka mig att en sån är ganska dyr :roll:

Om man nu inte skulle ha tömt ut tillräckligt med vatten, går det att skjuta in den igen eller kommer det att forsa vatten rakt över brännaren osv?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Litet jobb att plocka bort brännaren och det skulle jag göra
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Man behöver inte tömma systemet på vatten om det inte läcker.

Jag har en svart termisk ventil, men tror det är samma med grå. Panelen är blå.
Den termiska ventilstyrningen är inte den egentliga shunten utan har samma funktion som en shuntmotor. Det är ju den som man vrider på när man handshuntar.

I mitt fall gjorde jag så här :

Skruvade bort täckplåten runt vredet. Den termiska ventilen sitter som i ett slags bajonettfattning. Man vrider den kvadratiska delen ett kvarts varv så att man kan dra den rakt ut. Går det inte att vrida på den skruvar man bort styrpanelen med temperaturvreden så att man kom åt att lossa ett par skruvar som håller den termiska ventilstyrningen på plats.
Därefter har man frilagt tryckstången och det är bara att lirka med den så att den går lätt in och fjädern kan trycka ut den.
Man kan få trycka ganska hårt med ett verktyg så att den lossnar. Sen motionerar man den bara. (Har gjort detta både på min och mina föräldrars panna)
Läcker den får man fetta in, men det är inte så ofta den gör det. Men då måste man som ni skrivit tömma systemet eller i bästa fall stänga ett par kranar.

I mitt fall hade den termiska ventilstyrningen slutat att fungera. Tyvärr...
Såg någon på blocket som sålde en ny oanvänd reservdel för 1000.
Men hos rörisen finns inga såna att få tag i. Istället får man köpa en ombyggnadssats för ungefär samma peng. Men då har man en vridande shunt istället.
Tyvärr fungerar inte automatiken längre då. Så en shuntstyrning måste till och det är ett par tusen till för en Automix eller CBJ.
Jag kommer att koppla en värmepump som komplement och då sätter jag dit en vanlig shunt ovanför pannan istället. En sån shunt kostar ca 400 kr. Tills dess får jag handshunta.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag hade en sån, där den termiska motorn slutade fungera. Jag monerade på en vanlig elmotor istället. Elmotorn fick dra runt en gängad pinne, som gick genom ett gängat hål i en platta. Den plattan var sedan infäst i tryckstången. När motorn snurrade skruvade den alltså in eller ut tryckstången. Två mikrobrytare gav ändlägena.

Pannan var så gammal att jag inte tyckte det var lönt att köpa nya delar. Styrningen var redan av 3-punktstyp, där bara den ena kanalen användes tidigare, så den gick bra till vridande motor också.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

apersson850 skrev: Pannan var så gammal att jag inte tyckte det var lönt att köpa nya delar. Styrningen var redan av 3-punktstyp, där bara den ena kanalen användes tidigare, så den gick bra till vridande motor också.
Menar du att CTC Totalens styrning är en 3-punktstyp? Eller kompletterade du med annan styrning?
Då kanske man inte behöver skaffa något annat än en shuntmotor om man byter insats eller monterar en vanlig shunt ovanpå pannan.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag hade en sån shuntmotor, inte en CTC Total. Killen som byggt huset jag ägde då jobbar på utvecklingsavdelningen på CTC, så det var en hel del som var märkligt med den pannan. En CTC Total har kanske en annan styrning, även om den använder en likadan shunt och -motor.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
bissmark
Ungskog

Inlägg av bissmark »

Hejsan.

Jag har precis fixat detta problem som du beskriver(med att shunten har fastnat).
Har också en CTC total.
Hav ingen fruktan, det är en baggis att fixa.
Gjorde det precis själv och det tog inte mer än knappa 10 minuter.

Detta behöver du:
Skruvmejsel
Hammare (nej, inte att banka med)
Polygrip
5-56 eller liknande

Börja med att ta bort skuvarna till frontplåten, den svarta som sitter längst upp på framsidan (5st skruvar).
Du behöver inte plocka bort plåten, dra bara ut den så mycket att du kommer åt innanför.

Ovanpå pannan, mellan fram- och returledningen (rakt ovanför shunten) sitter en liten plåt ca
5x10 cm med beskriving om var pannans olika anslutningarna finns.
Skruva bort denna också (4 st skruvar), detta för att kunna få bort själva shuntvredet.

När du fått bort plåtbiten ovanpå pannan och tittar ner där(kan finnas en del isolering ivägen, för denna åt sidan) kan du se två st skruvskallar.
Dessa ska du lossa ganska mycket men du behöver ej plocka bort dom.

När detta är gjort, ska shuntvredet vara helt löst.
Vrid hela shunthuset ett kvarts varv motsols (ska gå mycket lätt) och dra det rakt ut.

Då ska den fjäderbelastade ventilen vara synlig och här har du ditt lilla problem.

Du behöver inte tömma pannan på något vatten alls och du behöver inte vara rädd för att fylla källaren med vatten.

Ta tag i brickan som håller fjädern på plats och dra den mot dig.
Kan vara svårt att dra ut den då den kärvar.
När du fått ut ventilen kan du komma åt att smörja "pinnen/styrningen" som sitter i centrum av fjädern med 5-56.
Använd hammarskaftet för att trycka in ventilen igen.
Upprepa dessa steg tills ventilen fjädrar ut lätt av sig själv igen.

Skruva tillbaka allt igen.
Starta pannan och invänta värme :D

Mvh Johan
CTC total med Janfire Flex-A, även luft/vattenpump
chrlot
Frö

Kärvande CTC-shunt

Inlägg av chrlot »

Hej!
Gör så här med shunten.
Ta bort termo-motorn och shunten.
Köp en ersättnings shunt som är "vridande". Då slipper man att shuntaxlen fastnar i bottenläget. Man måste förstås köpa en ny shuntmotor. En vridande shunt är överlägsen då shuntaxelns tätning alltid tätar mot samma ställe.
Maskinisten
Gallringsobjekt

Åååh, detta härliga forum!

Inlägg av Maskinisten »

På min CTC Total följde tempen på radiator-slingan panntempen slaviskt (55 grader i pannan gav samma ut, osv). Sökte och fann denna tråd. Följde bissmarks råd och nu kan jag åtminstone shunta. Tveksamt dock om automatiken fungerarar.
Har rattat lite fram och tillbaka på inställningarna men jag kan inte känna att motorn rör sig. Ska man känna det? Eller går det så sakta?
Min shuntmotor (styrdon) är svart med en grå ratt som är graderad från Automatic via 0 till 10.
Viking B16GL -06,CTC Total -83, 150m2 skånelänga.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Du märker ju om den funkar om du först stänger av automatiska värmeregleringen och nu mäter tempen på utgående när shunten är på 0 och då bör det ju inte gå ut någon värme (20-25 grder) till radiatorer ..och sedan vrider du upp shunten till ca: 5-9 och nu ska du få ut varmvatten till radiator ..om det är så som jag beskriver så öppnar och stänger shunten som den ska ..nu sätter du shunten på 0 och sätter på autoregleringen igen och efter ca: 10-15min ska tempen till radiatorkrets öka om det nu är tillräckligt kallt ute för att automatiken ska tycka att den ska släppa på värme ..och det känns på ratten nu om det ex står på 0 och du nu vrider sakta försiktigt på ratten så kan man känna att det går lätt en liten bit ex till 3 och sedan aningen trögare då vet man att automatiken själv ställt den på 3 ..man kan även känna att ju kallare det är ute dess varmare blir shuntratten
Skriv svar