Har gjort enligt konstens alla regler med 2"4 plywood på insidan och gips på utsidan. ca 50 silicon/latex tuber.
Volym ca 5 m3.
Luftningshål på ca 100 mm i dim.
Är detta för lite??

Ett lufthål med 100 mm:s diameter är i minsta laget. Har för mig att rekommendationerna är 2 st 160 mm:s eller ett på 200 mm i diameter.Ola99 skrev:Luftningshål på ca 100 mm i dim.
Är detta för lite??
Vi kanske borde säkra mitten av väggarna med mutterstång eller metallband? Som det ser ut i oljetankar och de har oftast bara 3 ton. Detta borde rädda reglarna men inte skivorna. Gipset står inte emot så mycket så vilken tjoklek valde du på plywooden?Ola99 skrev:Kan detta ha gjort att förrådets väggar sprängts (tryckts ut)?
Om det är totalt defekt och inte kan använda igen så undrar varför inte Pellistore om det är billigare än Mafa med samma volym?Ola99 skrev: Skall jag slänga ut skiten och köpa en Mafa villa silo?
Hur skadat är förrådet?Ola99 skrev:Förrådet buktar ut cirka 2cm på kortsidan. Det rök ner rejält.....
Plywooden är 14 mm.
Förrådet är 2,30 m långt och 1,80 brett. Höjd 2 m.
Husets murade väggar (källare) tjänar som en långsida+kortsida.
Den andra långsidan+kortsidan är byggt enligt ovan.
Har varit extremt noga med 20cc måtten.
Men inte lika noga av diametern på avluftningen då....
Skall jag slänga ut skiten och köpa en Mafa villa silo?
Nu har jag inget eget Bulkförråd, men jag hade planer på att bygga ett. Min fundering är om det inte finns risk för att pelletsen fuktskadas om du lägger pelletsen direkt mot källarväggen. Jag fick rådet att regla ut från väggen så att det kan strömma luft emellan.Ola99 skrev: Husets murade väggar (källare) tjänar som en långsida+kortsida.
Så när du eldat upp dessa pelletts och byggt om skall det väl gå bra att återanvända det du byggt. Synd å slänga saker som kan funka.notti skrev:..och varför slänga ut den om den inte är allt för skadad ..och om så måste det finnas något sätt att dra ihop utbuktningen ..