Vilken rökgas temp. ligger ni på ?
Hur många retarder har ni i ?
Jag har 8 st i , 1 borta . Rökgastemp ligger på ca 160 vid nysotad panna, vid lågeffekt på min Vikingbio, blir det kallare nästa dag, så att den går över på högeffekt stiger den till 200, ca efter nån vecka kanske 230 grader. Mätte ca 70cm ner i skorsten idag, med en digital stektermometer, låg då på 60 grader, törs ej stoppa i sista retarden, rädd för kondens. Provade med alla i , rökgastemp då knappt 130, vid nysotad ,lite väl lågt kanske.
Hur har ni gjort? Hör av er!
Mvh Vatsug
ps har motdragslucka i skorsten.
CTC 1100 + 1200 användare, vilken rökgastemp?
-
- Energiprofet!
CTC 1100 + 1200 användare, vilken rökgastemp?
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Kondens i skorstenen
Du kan lungt peta i även den sista retarden. Med den motdragslucka du har installerad har du sänkt kondenseringspunkten till klart under 50 grader. Den torra pannrumsluften som du blandar i medför detta resultat.
Det går ofta bra att ligga på temperaturer runt 100 grader ut från pannan vid nysotad panna. Har kört pellets i mer än tio år utan problem för skorstenen trots att regnet går rakt ner i pipan.
Nille
Det går ofta bra att ligga på temperaturer runt 100 grader ut från pannan vid nysotad panna. Har kört pellets i mer än tio år utan problem för skorstenen trots att regnet går rakt ner i pipan.
Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.