Starta gammal solfångare?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Ingenjören
Frö

Starta gammal solfångare?

Inlägg av Ingenjören »

Hej!

I vårt husköp ingick ett solvärmt tappvattensystem av märket Teknotherm Reflex. 2st solfångare modell ST på vardera 2,5m2 kopplade till en varmvattenberedare med solslinga i botten.

Husets förre ägare har inte använt systemet så det har stått oanvänt i ca 6 år. Tror ni att systemet går att köra igång igen? Vad kan ha tagit skada? Var får man tag i den solvärmeolja (silikonolja?) som rekommenderas i bruksanvisningen?
Finns Teknotherm kvar på marknaden?

Många frågor från en nybliven solvärmeägare!

/Ingenjören
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Hos Vendico Chemicals i Malmö finns något de kallar "värmeoverföringsolja". www.vendico.se
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Ingenjören
Frö

Inlägg av Ingenjören »

Tack för tipset!

Sedan jag skrev frågan har jag på egen hand luskat ut att de som tagit över Tecnotherms solfångare heter Effecta (http://www.effecta.se) och de har värmebärare baserade på både glykolblandning och olja i sin prislista. Jag har mailat dem och ställt samma frågor som här men inte fått något svar ännu.

Återkommer i ämnet när jag vet mer! (Det kanske finns fler intresserade...)

/Ingenjören
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Har du en anläggning som är tom är ju första frågan, varför.
Är det läck på solfångarkretsen någonstans?
Provtryck!
Är kretsen då hel bör du kunna höra med "ofarlig" och miljövänlig polypropylenglykol-vatten blandning. Det finns på de flesta bensinstationer. Används i bland annat hudkrämer förutom till bilkylare :P
Länk: http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... nc_sds.pdf
Varför göra det svårt :D
Men först får du givetvis också kolla att cirkpump styrning och andra komponenter, fungerar. Hur är den inkopplad? VV beredare? acktank?

Lycka till
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Rätt glykol

Inlägg av Sfinx »

skall vara propylenglykol. :oops:
snillet
Pannrumstomte!

Speciella

Inlägg av snillet »

Vill minnas att de med olja i är lite "speciella"... så att säga.

Sedan finns väl teknoterm fortfarande ?, de gör väl absorbatorer till ett flertal olika solfångare , eller är jag ute och cyklar nu ?

Effekta tog över deras produktsortiment av färdiga solfångare.

Är det ett oljesystem så kan det vara så att det finns olika metaller i systemet med olika galvaniskt värde m.m., samt otillräckligt expansionskärl etc, för att kunna bara fylla upp det med glykolblandad vatten menar jag... så va lite försiktig med det :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar