Frågor ang rördragningen i pannrum ?

Skriv svar
Pheom
Ungskog

Frågor ang rördragningen i pannrum ?

Inlägg av Pheom »

Hej forumsmedlemmar ! Har klurat en stund på hur mitt system i pannrum fungerar, ett hus jag köpt för cirka 2 år sedan. Jag har nu skissat hur det ser ut och hoppas någon av er kan hjälpa mig att förklara ett par frågetecken. Frågetecken
1. Denna kran är i stängt läge, varför ? Ser inte hur termomixen fungerar om den är stängd?
2. Åt vilket håll cirkulerar vattnet i systemet ?
3. Vart leder detta rör ? (Går ut genom källartaket utom synhåll)
4. Termomixen har en termostat på 72 grader på vilket viss kommer den till nytta i systemet ? (Den har ett flödesbild på sig som visar enligt skissen) Och Vad händer om jag öppnar kranen i fråga 1?
Tack på förhand // Pheom
Senast redigerad av Pheom den ons 25 jan, 2006 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
jimmy66
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av jimmy66 »

Frågetecken
1. Denna kran är i stängt läge, varför ? Ser inte hur termomixen fungerar om den är stängd? Öppna kranen annars funkar inte termomixen.
2. Åt vilket håll cirkulerar vattnet i systemet ? överst på acktanken
3. Vart leder detta rör ? (Går ut genom källartaket utom synhåll) troligen expansion ledning
4. Termomixen har en termostat på 72 grader på vilket viss kommer den till nytta i systemet ? (Den har ett flödesbild på sig som visar enligt skissen) Och Vad händer om jag öppnar kranen i fråga 1? Kran skall vara öppen termostaten ska öppna när tempen är 72 grader kommer från pannan och laddas in i tanken.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

3. Vart leder detta rör ? (Går ut genom källartaket utom synhåll) troligen expansion ledning
Jag håller med men varför termometer på denna??
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
jimmy66
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av jimmy66 »

Det kan man undra. Det kan ju finnas något element som går på hetvattaen.
Pheom
Ungskog

Inlägg av Pheom »

Har nu öppnat kranen 1. Har också satt på termometerar på termomixen dvs på utgående rör men det verkar inte som om det funkar då "returröret" tillbaka till cirkulationspumpen har en temp på 55grader och "returrör" till acktanken och den som skall öppnas vid 72grader ligger på 60grader. Från start låg de på 45grader och 50grader.

Min eKontroll startar vid 57grader och stoppar på 80grader. Nu vet jag inte om detta är bra eller inte men jag känner att jag kan ta vara på varmvattnet i acktanken fullt ut.
//pheom
Angående temperaturvisare på röret som leder upp till expansion så stämmer den givaren helt överrens med tempgivarna i acktanken ? dvs har jag 74grader i acktanken så visar expansion ledningen 74grader?
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

jimmy66 skrev:Det kan man undra. Det kan ju finnas något element som går på hetvattaen.
Min elementkrets som går på hetvatten/självcirkulation får sitt till vatten på detta rör samt returen går in i botten av pannan.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Anledningen till att man har termomixen är att pannan ska komm upp i temperatur innan tanken börjar laddas samt att vattnet inte ska cirkulera fortare än pannan hinner värma det.
Innan vattnet i pannan kommit upp i 72 grader pumpas vattnet bara runt i pannan genom röret med kranen.
När pannan kommit upp till 72 grader börjar ventilen öppna och släpper bara igenom precis så mycket vatten att temperaturen till tanken är minst 72 grader. Resten pumpas runt igen via röret med kranen. Om pannan har en tillräckligt hög effekt för att värma vattnet lika fort som det pumpas in så kommer termomixen att öppna helt.

Om man får in för kallt vatten i pannan så får man kondens i eldstaden vilket leder till en förtida rostdöd för pannan.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Tack Zeylon, för en bra förklaring till oss som inte har acktankar!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar