Mirakelmedel mot sotbeläggningar
Mirakelmedel mot sotbeläggningar
Jag har sett annonser om plåtbitar man skall lägga tillsammans med vedbrasan för att få bort sotbeläggningar i panna och skorsten. Dyrt.
Är det vanlig ren zink, eller är det ytterligare mystiska metaller?
Att elda skräpvirke med förzikad spik verkar ju inte helt eliminera sotbildningen...
Är det vanlig ren zink, eller är det ytterligare mystiska metaller?
Att elda skräpvirke med förzikad spik verkar ju inte helt eliminera sotbildningen...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Pannrumshärskare!
zink e bra
Zink fungerar utmärkt. Troligen är det det eller något liknande om det är en plåt man lägger in.
Det fungerar såpass bra att min far när han eldade ved brukade slänga in gamla krokiga utdragna förzinkade spik nävevis ibland. Billig lösning
Det fungerar såpass bra att min far när han eldade ved brukade slänga in gamla krokiga utdragna förzinkade spik nävevis ibland. Billig lösning
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Därför jag hade så ren pipa då jag eldade pallar torrt bra å billigt
Visste jag hade sett denna någonstans
http://www.skorsteinsrens.com
150 på Klasse i ´sjön
Visste jag hade sett denna någonstans
http://www.skorsteinsrens.com
150 på Klasse i ´sjön
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
Har använd en burk avsotningsmedel under hösten i min gammal rörspis som var helt igensotat pga pyreldning av förra ägaren. När sotaren sen kom var han jättenöjd med utbytet av en mängd sotbeläggningar som hade förvandlads till en spröd grus som lossnade lätt. Brinner nu som fan igen.. .
Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, tror jag köpte den hos k-rauta. Hela burken som räker för ett tiotals användningar kostade ungefär så mycket som den där skorstenrens.
Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, tror jag köpte den hos k-rauta. Hela burken som räker för ett tiotals användningar kostade ungefär så mycket som den där skorstenrens.
-
- Späd planta
-
- Pannrumstomte!
Engångsbatterier eldade man förr, för att få denna funktion. Ska man nog inte nämna för någon med miljösamvete, om man gör det idag. Det ska vara s.k. brunstensbatterier (kol-zink, alltså).
Att det fungerar beror på att zinket lägger sig som en beläggning på sotet. Zinket expanderar sedan så kraftigt, när temperaturen ändrar sig, att det bryter loss sotet från väggarna det sitter på.
Har jag fått det förklarat som, av en herre som är gammal räv i detta ämne.
Att det fungerar beror på att zinket lägger sig som en beläggning på sotet. Zinket expanderar sedan så kraftigt, när temperaturen ändrar sig, att det bryter loss sotet från väggarna det sitter på.
Har jag fått det förklarat som, av en herre som är gammal räv i detta ämne.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Lärjunge!
JORRÅ,Farsgubben arbetade som galvare på en mek.plåtverkstad.De tillverkade transformatorkiosker.denna plåt varmgalvades innan bockning.
Här var alltid pannan ren på tjära.gubben tog hem en ansenlig mängd zink från galvgrytan.Numera galvar han hos sankte per. och galvningen på verkstaden är ett minne blott
Så någon gratis zink finns ej mera,synd för det fungerar.
lennart
Här var alltid pannan ren på tjära.gubben tog hem en ansenlig mängd zink från galvgrytan.Numera galvar han hos sankte per. och galvningen på verkstaden är ett minne blott
Så någon gratis zink finns ej mera,synd för det fungerar.
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- Gallringsobjekt
ZINK
Hej har testat att elda zink en gång funkade hyfsat,kanske var för dålig glöd!.Tog en zinktacka ifrån en båt,finns ganska gott om skrotade tacker på båtvarv.