Skiktning/ temperaturdiff i ackumulatortank

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Får nog släppa idén med strumpa i returen, installatören trodde att denna skulle klabba igen. Han säger att gamla ackumulatortankar som regel brukar ha en rejäl bottensats med dynga och det låter ju troligt.

Tänker nog kopiera Snillets idé med grova inloppsrör, låter driftsäkert.

Kan också vara kul att få koll på hur stor skillnaden blir, jag har ju nu provat det första alternativet.
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Installatören har nu proppat returen på Borös färdigmonterade shuntpaket och dragit den på utsidan av tanken istället. Resultatet blev att bottentemperaturen sjönk från 50 till 16 grader. Mkt imponerande.
snillet
Pannrumstomte!

Så ska de va..

Inlägg av snillet »

Det är så det skall vara.

Helt enkelt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Lite knepigt..
Jag har 2*750 liters tankar .. den ena med 120 liters vv.
Efter eldning är det 90-94 i toppen o ca 90 i botten.
12timmar efter är det ca 70 i toppen och 40 i botten.
det är inte mera skillnad .. E det rätt eller fel ..
menar vissa snackar om att de har 15-20 grader i botten.
så lågt är jag inte i botten äns efter ett dygn. Då har jag 40-30 i hela tanken.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad kör du cirkpumpen på för hastighet? Du borde ju få lägre retur temp om du sänker hastigheten på den.

Jag kör min på 1an.Har 90 i toppen o 35 i botten
/A
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Jag kör min på lägsta.

Kan det bero nått på att jag har innegivaren i sovrummet.
Jag måste dock ha det för att det är sämsta rummet.
Alltså elementet. det står på fullt .. resten av huset stänger av sig vid 20,5 grader. och då går sovrumselementet än.
Jag ska iof inte klaga. Jag klarar mig med en eldning / dygn ner till -19 grader .. då finns det inte mycke varmvatten men det är varmt i huset iaf. Kanske går att få bättre ? strypa nått element eller liknande ? ideer?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har min givare i vardags rummet. I sovrummet på övervåningen har jag elementet helt avstängt. Jag har inga termostater på mina element.Bara sk avstängningsventiler.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Tänkte ha min i vardagsrummet .. Men det ligger i källaren och där kör vi med kamin så det blev inge bra.
Så det fick bli sovrummet.
Aja ska la icke klaga räcker med en eldning iaf.
Hade dock vart trevligt om man kunnat få lite bättre skillnad på botten o topp
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Vad jag hunnit lära mig hittills är:

Skiktning= vertikal skillnad i temperatur i exvis en acktank.

Har märkt att då tanken får stå opåverkad blir skiktningen naturligt bra (om tanken är skapligt hög och smal).

Det som kan stör skiktningen kan vara:
* Vatten släpps ut vertikalt. Detta medför att vatten med en viss temperatur tvingas passera genom skikt med annan temperatur.

*Vatten släpps ut med hög hastighet. Detta medför omrörning i tanken vilket är det sista man vill ha.

*Vatten med en viss temperatur släpps ut i ett skikt med annorlunda temp, exempelvis kallt returvatten släpps in i toppen på en tank där det är varmt. Annat exempel är värmetillförsel i kalla delen av tanken.

*Alltför hög temp på returen som släpps ut i botten på tanken (eg samma fenomen som fallet ovan). Har man hög temp på returen bör man försöka sänka denna, alternativt släppa ut denna på en plats där motsvarande temp finns.

Kollar du ditt system efter dessa felkällor och åtgärdar dem så finns fina förutsättningar att det kommer bli bättre.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Apropå "strumpan": Sådana har jag sett en ritning på. Som ett rör, 20-25 cm långt, som går in i tanken, och är försett med en massa små hål. Strömningshastigheten genom varje hål blir liten, då hålens sammanlagda area är betydligt större än rörets.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar