Var hittar man den bästa solfångaren?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
royn
Frö

Var hittar man den bästa solfångaren?

Inlägg av royn »

Hej!
Ska köpa vackum sollfångare som kompliment till min vedpanna.
Finns det någon aktuell bäst i test som man kan titta i?
Vad kan det kosta att montera in ? Har en ackumulatortank med solfångar slinga redan.
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Solfångare

Inlägg av hjobo »

Varför väljer du vacumsolfångare? 60% dyrare men ger bara 40% mer än plana solfångare.
hjobo
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Bästa solfångarna

Inlägg av Sfinx »

Vad är bäst? Det beror på.
Mest energi för pengarna eller bäst effekt när du behöver effekt?

Vakuumrör är effektivast. De mest effektiva vakuumrören ger också hög effekt under kalla dagar.
Själv brände jag mig igår på värmekroppen till ett vakuumrör igår då jag skulle se om den blev varm :) Det blev den!

Vakuumrörssolfångare ger mer energi vid en högre temperatur än "vanliga" plana solfångare. Bättre med 80 grader i toppen av tanken än 30 grader i botten av tanken.
Och skall du använda solfångare också för uppvärmning ÄR vakuumrören helt överlägsna. Nästan samma verkningsgrad vid 70-80 grader som vid 30 grader.
Priset då?
Jo solfångarna kostar mer. Men vi pratar inga fantasisummor.
från 2500 kr kvadratmeter belyst yta. Inkl moms

Plana solfångare ger mycket energi men har de har större värmeförluster varför deras effekt minskar kraftigt med temperaturen. Därav att solslingor ofta är placerade längst ner i acktanken. Den slingan är för lågtemperatursolfångare som har bäst energiutbyte vid låga temperturer.

Sedan är det också en fråga om utseende. En del tycker om vakuumrör en del tycker inte om utseende på vakuumrör. Vakumrör kan med fördel placeras på väggar. Vindlasten med fristående solfångare minskar också med rör.

Skall man generaliser kan du med vakuumrör värma acktanken från toppen men med plana solfångare bör du värma acktanken från botten.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kolla på www.sp.se
Där ska det finnas provnings protokoll på alla p märkta solfångare.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Tänk på att vakuumrör med heatpipe ska luta en del. Sätt dem inte vertikalt på väggen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar