Köpte denna sotviska https://www.lohr.se/sotningsredskap/bio ... iameter-62 för att sota tuberna på en Biomatic 20+. Dock visade det sig att den kändes för stor, trög att trycka ner i tuberna och nästan omöjlig att få upp då borsten blir som hullingar.
Möjligt att att viskan mjuknar med tiden så den blir lättare att dra men känns knappt så.
Vilken dimension använder ni på sotviska till tuberna och vilken diameter är det på tuberna?
Sotviska till tuber Biomatic 20+
Sotviska till tuber Biomatic 20+
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Re: Sotviska till tuber Biomatic 20+
62mm viska.
Den ska gå trögt så den borstar bort sot och beläggningar, kör den hela vägen ner i sotlådan innan du drar upp den då kan borsten böja sig åt andra hållet mycket lättare.
Du kan ju alltid slipa ner diametern lite med vinkelslip och en flapprondell men det kommer du nog att ångra när den efter ett tag inte rengör som den ska så ät lite honung innan sotning så får du Bamse-krafter.
Den ska gå trögt så den borstar bort sot och beläggningar, kör den hela vägen ner i sotlådan innan du drar upp den då kan borsten böja sig åt andra hållet mycket lättare.
Du kan ju alltid slipa ner diametern lite med vinkelslip och en flapprondell men det kommer du nog att ångra när den efter ett tag inte rengör som den ska så ät lite honung innan sotning så får du Bamse-krafter.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Ok, då vet jag att det är rätt storlek.
Jo, försökte just det att trycka den hela vägen ner så borsten skulle böja sig åt andra hållet men gick otroligt trögt. Stången den sitter på ville bara vika sig plus att det bara är typ 30cm från pannans överkant till taket så arbetsställningen är lite sisådär...
Nåja, får prova lite igen och sista utvägen blir som du skriver att slipa ner den lite.
Jo, försökte just det att trycka den hela vägen ner så borsten skulle böja sig åt andra hållet men gick otroligt trögt. Stången den sitter på ville bara vika sig plus att det bara är typ 30cm från pannans överkant till taket så arbetsställningen är lite sisådär...
Nåja, får prova lite igen och sista utvägen blir som du skriver att slipa ner den lite.
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Med den takhöjden förstår jag det kan bli problem. jag har nog närmare tre meter upp till taket och original Biomatic viskstång (typ fjäderstålsplattjärn 10x3mm) och den vill böja sig om jag inte styr den med bägge händer än fast den är nästan helt vertikal.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.