Hej,
Har haft en Pellmax CU i ca 11 år som funkat bra.
Mellan ett duschtillfälle till ett annat med nån timme mellan så försvann varmvattnet.
Gick ner i källaren och kände att röret före ESBE blandningsventilen var varmt och röret efter var kallt.
Detta har aldrig hänt förr.
Duschsugen som jag var vred jag upp ventilen lite och genast kom det varmvatten igen. Jättevarmt blev det.
Försökte dagen efter vrida ner till det läge som funkat i alla år men inget varmvatten..
Så jag vred upp igen.
Idag slutade även det att funka. När jag vrider upp lite till får jag varmvatten. Nu är varmvattnet riktigt jäkla varmt.
Nån som haft liknande problem, lösning?
Det lustiga är att när jag vrider och får varmvatten igen så blir det svinvarmt, jag justerar alltså inte för att få samma temp. Blandar sig kallvatten in någonstans tro?
Länk till bild på hur ESBEventilen ser ut, om nån nu vill se det:
https://ibb.co/GfMsN2BH
Inget varmvatten, hjälp vid felsökning Pellmax CU
-
Distordera
- Gallringsobjekt
Re: Inget varmvatten, hjälp vid felsökning Pellmax CU
Byt ut blandningsventilen eller renovera den du har om det finns repsatser.
Ventilen blandar in kallt vatten i utgående tappvarmvatten för att ta ner temperaturen under inställt värde så man inte ska skålla sig.
Brukar sitta en ventilkropp som reglerar temperaturen som kan gå sönder alt det är kalk eller andra avlagringar som gör att den går trögt/fastnar.
Ventilen blandar in kallt vatten i utgående tappvarmvatten för att ta ner temperaturen under inställt värde så man inte ska skålla sig.
Brukar sitta en ventilkropp som reglerar temperaturen som kan gå sönder alt det är kalk eller andra avlagringar som gör att den går trögt/fastnar.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
-
Distordera
- Gallringsobjekt
Fast den har ju inte fastnat?
Hade den fastnat så hade jag ju haft samma värme som tidigare?
Man justerar till man är nöjd vid installation. Den dagen man vill ha varmare eller kallare och vill vrida igen men det inte går - då först är det väl dags att renovera ventiler?
Jag är ingen blandventilexpert - men det verkar som sagt som att kallvatten läcker in någonstans eftersom det blev sån markant skillnad.
Hade den fastnat så hade jag ju haft samma värme som tidigare?
Man justerar till man är nöjd vid installation. Den dagen man vill ha varmare eller kallare och vill vrida igen men det inte går - då först är det väl dags att renovera ventiler?
Jag är ingen blandventilexpert - men det verkar som sagt som att kallvatten läcker in någonstans eftersom det blev sån markant skillnad.
Eftersom blandningsventilens uppgift är att blanda in kallvatten i tappvarmvattnet för att förhindra för hög temperatur ut till kranarna kan ju ventilen ha fastnat just när den blandar in mycket kallvatten eller när den stängt av varmvattnet och det resulterar ju i inget eller för lite varmvatten.
Byt eller renovera ventilen så borde rätt funktion komma tillbaka.
Byt eller renovera ventilen så borde rätt funktion komma tillbaka.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Verkar vara en VTA323 som går att serva själv.
I bruksanvisningen finns en beskrivning av service och underhåll, bl.a. rengöring som kan återställa funktionen.
Går att ladda ner en pdf här https://esbe.eu/sv/produkter/blandnings ... 320-vta520
I bruksanvisningen finns en beskrivning av service och underhåll, bl.a. rengöring som kan återställa funktionen.
Går att ladda ner en pdf här https://esbe.eu/sv/produkter/blandnings ... 320-vta520
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare