Hej, min golvvärme ska hållas 40 grader enligt tidigare ägare. Det gjorde den Då jag tillträdde 1 april - nu håller den stadigt 50 grader både ut och in (antar att ingen värme går till uppvärmning på grund av mildare väder). Men, hur ställer jag ned värmen?
Är vredet som sitter på rörledningen det man kallar "shunt" - och till för det? (Bild 1)
Jag har också ett skåp där centralen för GV sitter. Är det där jag ska pilla istället? (Bild 2)
Var mäter du 50°? Termometrarna på golvvärmefördelarna verkar stå på 20° vilket verkar rimligt i dagsläget.
Har du inga konventionella radiatorer utan bara golvvärme i alla rum, reglerar du framledningstemperaturen med shuntventilen på pannan.
Stryper styrventilen till golvvärmen, blir det ingen cirkulation i tilloppsledningen vilket kan få temperaturen att stiga runt pumpen, beroende på hur det är kopplat. Ställ därför pumpen på lägsta hastigheten. Mer brukar inte behövas för en normalstor villa. Golvvärmen har ju en egen cirkulationspump så pumpen vid pannan ska bara tryck fram vatten till golvvärmefördelaren.