Sommardrift

Skriv svar
Mlnovis
Späd planta

Sommardrift

Inlägg av Mlnovis »

Har en viking bio 20 och en comet panna. Ställde om pannan till sommardrift men då startar brännaren vid 23° och stänger av vid 42°, vattnet blir ljummet. Till slut larmar brännaren för misslyckad start. Ställer jag om till dagdrift då funkar allt. Det verkar som
Vad är det som är fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Sommardrift

Inlägg av Stegatorparn »

Det verkar ju mycket konstigt. Den borde ju hålla inställd panntemperatur.
Jag har många manualer men gamla pannor från Värmebaronen saknas i samlingen tyvärr.

Blir det samma resultat om du bara värmer med el, vilket är brukligt sommartid?
Kan ju vara oxid på omkopplarens kontakter om den inte används så ofta. Lite elektronikrengöring kan kanske hjälpa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mlnovis
Späd planta

Inlägg av Mlnovis »

El funkar men förra året körde jag sommardrift. Någonstans har nån sagt att det är det bästa, men det kanske det inte är. Inatt slutade allt att fungera även på dagdrift. Pannan stod på 23° brännaren lyser att den är i drift men det är som om de inte kommunicerar med varann längre😵‍💫🥺
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag brukar koppla in elpatronen i ackumulatorn under sommaren för varmvatten. Det fungerar bäst för mig som har en laddpanna.
I ditt fall som inte har så stor volym i pannan, spelar det inte så stor roll eftersom pannan aldrig kallnar ner. Använd det som blir billigast.
Slår du över till el, kan det vara en god ide att förhindra drag mellan pannan och skorstenen så värmen stannar i pannan. Glöm bara inte att återställa till hösten när pelletsen ska på igen.

Nu har jag inget elschema för pannan men kontrollera att B4 som styr brännarens på och av, den bruna kabeln i sladden till brännaren får ström när temperaturen är låg. I dagsläget får den det inte. Strömmen kommer från pannans termostat som i sin tur får ström från pannans överhettningsskydd.
Eftersom brännarens lysdiod lyser är överhettningsskyddet felfritt, eftersom L den svarta kabeln i brännarsladden ger brännaren ström.
Slutsatsen man kan dra är att felet ligger någonstans mellan panntermostaten och brännaren.
Comet har ingen konventionell panntermostat som är lätt att byta utan en temperaturgivare i ett dykrör skickar en signal till ett kretskort i panelen där önskad panntemperatur ställs in.
Det finns totalt tre kretskort i pannan och hur det är kopplat inbördes känner jag inte till.
Billigast på kretskort är Eldkraft.se vad jag kan se.

Efter många års drift kan elektrolytkondensatorer på kretskorten vara slut. Har du eller någon i din bekantskapskrets möjlighet att kontrollmäta dem vore det en möjlighet. Kondensatorer är lätt att byta för en lödkunnig. De tre kondensatorerna på reläkortet kan man se om toppytan är plan eller fått en liten kupol som indikerar om kondensatorn är kass. De tio ytmonterade är svårare och måste mätas. Kondensatorer är billiga och kan köpas från electrokit.se .

En billig lösning kan vara att du köper en temperaturgivare till brännaren och stoppar ner i ett dykrör. Då sköter brännaren styrningen själv och är oberoende av pannans styrning. En omkoppling av B4, den bruna kabeln måste göras, vilket är beskrivet i brännarens manual.

En spänningsprovare eller multimeter är nödvändig för felsökningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar