Caminetti/Montegrapa/CMG

lat
Ungskog

Caminetti/Montegrapa/CMG

Inlägg av lat »

Hej,
några som har kaminer ifrån Caminetti (CMG)?

Jag försöker justera förbränningen, men tycker inte att nåt sker oavsett hur jag ändrar på olika parametrar.
Jag har tillgång till "servicemenyn" så jag kommer åt allt.
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/ LunnaTeknik LT-920 / VillaVarm 235m2
lat
Ungskog

Re: Caminetti/Montegrapa/CMG

Inlägg av lat »

Är jag verkligen ensam i Sverige om att ha detta fabrikat på pelletskamin?
Tvivlar, då Nordic heating väl sålt ett antal.
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/ LunnaTeknik LT-920 / VillaVarm 235m2
palmqvistsvetsobygg
Frö

Inlägg av palmqvistsvetsobygg »

Hur kommer du in i servicemenyn?
lat
Ungskog

Inlägg av lat »

Upp & Ned pil samtidigt
Koden är 0009
job
Späd planta

Inlägg av job »

Jag har en CMG NP10 EVO, har kört den sedan 2020 utan problem......tills måndag 3/2 -26 då gav rökgasgivaren upp.
Har lyckats beställa nämnda givare från en Italiensk firma, hittade firman för en vecka sedan och givaren kommer nu under vecka 8, kaminen tyckte att givaren skulle paja när det blev kallt som fan (-20 till -25 i veckor).
Fick akut köpa en gasolkamin och börja plåga luftvärmepumpen för att hålla värmen.

Nu till min fråga - jag gissar att det kommer ligga en felkod eller felmeddelande i displayen efter jag bytt givare, har du (lat) kunskap om hur jag raderar eventuella felkoder/felmeddelanden?
Såg hur man kommer in i servicemenyn, en bra början :D
lat
Ungskog

Inlägg av lat »

Hej,
har för mig att det finns en punkt för att rensa loggen.
Hade inte Nordic Heating rökgasgivaren?
job
Späd planta

Inlägg av job »

Jag kontaktade min lokala handlare som i sin tur förde ärendet till Nordic heating, men dagarna gick. Fick signal om att de inte hade den hemma.
Så jag letade reda på rökgasgivaren själv, kanske det var onödigt men är man lösningsorienterad så blir det lite så här😁

Vore riktigt nice om du hittar hur man rensar loggen, det finns några Italienska/utländska forum om cmg pelletskaminer, men det är ett jäkla jobb att översätta med Google translate för att hitta ett inlägg hur man rensar loggen.
job
Späd planta

Inlägg av job »

En liten uppdatering kring rökgasgivaren, installerade den nya idag lördag 21/2-26, det gick smidigt.
Startade upp kaminen och höll tummarna att det skulle fungera.......den startar och börjar tända upp, lågan kommer igång, efter en liten stund går fläktar igång och den brinner som vanligt, inga alarm eller felmeddelande har dykt upp än (håller tummarna ett tag till). :D

Den har varit i drift i 30 minuter och inga konstigheter, än i alla fall.

Och som jag var lite orolig över......efter 45 stänger den av sig med ett felmeddelande -"varm rökgasgivare"......vad kan det bero på?

Här är länken till den italienska firman:
https://ilfocolaregroup.it/shop/en/comp ... lange.html

Min kamin finns med i listan på passande kaminer - cmg NP10 EVO.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kan bero på flera orsaker.
Några punkter att kontrollera.
Kaminens värmeöverförande ytor är belagda med sot och behöver rengöras.
Har kaminen en fläkt för rumsluft, kanske den inte fungerar som den ska och värmeöverföringen blir dålig.
Dåligt drag genom kaminen. Skorsten och rökgaskanaler behöver sotas.
Kaminen går med för hög effekt, minska pelletsmatningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
job
Späd planta

Inlägg av job »

Efter första starten och när kaminen stängde av sig, så provade jag att byta plats på rökgasgivarens kablar i deras plint, startade om kaminen och den tände men ville inte gå igång och efter 20 minuter stängde den av sig med felmeddelandet -"ingen tändning" (fast det brann, men inte med nån fart).
En grej jag lade märke till vid första uppstarten var att kaminen gick "hårt", den hade hög och bred låga, jag hörde på ljudet att den inte brann som tidigare och efter 45 minuter stängde den ju av.
Alla fläktar har gått som de ska.

Jag bytte tillbaka kablarna i plinten till den första placeringen, startade om kaminen för 3:e gången och började laborera med olika effektlägen och nu har kaminen gått som vanligt i snart 2 timmar, jag hör på ljudet att den går lugnare och förbränningen är normal som vanligt innan rökgsgivaren gick sönder.

Som lite kuriosa så har jag innan första uppstart dammsugit ur och rengjort kaminen, rökgasfläkten, kanalen i kaminen och även dammsugit ur anslutningen i murstocken och sugit rent innanför sotluckan på murstocken. Skorstenen gjorde sotarna ren i Juni 2025 så den har knappt används, började köra med kaminen i december 2025.

Nu håller jag tummarna att kaminen fortsätter gå som den gör nu och att den nya rökgasgivaren håller i många år till (köpte iofs 2 stycken bara utifall) :)

Citering borttagen, forumet blir mer lättläst om vi inte använder citering vid svar rakt under det inlägg som avses. / Moderator
job
Späd planta

Inlägg av job »

Liten uppdatering söndag 22/2-26.
Startade kaminen imorse och den gick igång som vanligt, den tuffade och gick i lite mer än 2 timmar, ingen avstängning, inga alarm, den gick som vanligt. :D

Nu ska jag hänga tillbaka sidoplåtarna och andra små bitar runt kaminen och sen får vi se om kaminen håller utan störningar.
lat
Ungskog

Inlägg av lat »

Jag får inga aviseringar när någon svara här på forumet, därav den långa reaktionstiden...
Ska kolla rensning av logg.
job
Späd planta

Inlägg av job »

Jag vet inte om det finns nått felmeddelande i loggen, inget som visar sig. När jag startade om kaminen såg jag att i displayen visades en kort stund meddelandet : "Banks:0", jag tänker att det kanske visar att det finns 0 felmeddelande, men jag kan ju ha helt fel.
Kaminen fungerar iaf utan några störningar (än så länge).

Men rent generellt skulle det vara av intresse att få tag på hur man använder "servicemenyn" och alla dess funktioner, finns den som nedladdningsbar fil eller nått sånt?

Citering borttagen, forumet blir mer lättläst om vi inte använder citering vid svar rakt under det inlägg som avses. / Moderator
lat
Ungskog

Inlägg av lat »

Hej,
jag har hittat div + att jag skapat ett eget.
Vad jag kan se kan man bara skicka med små filer här, så den stora PDF jag hittat kan du inte få.
OBS!! vet inte om allting stämmer på DIN kamin.
Bilagor
LW9 parametrar (3).zip
(251.69 KiB) Nerladdad 5 gånger
Kalibrering av KCC.zip
(249.95 KiB) Nerladdad 5 gånger
KALIBRERA KCC OCH RÖKGASTEMP CMG.zip
(76.54 KiB) Nerladdad 5 gånger
job
Späd planta

Inlägg av job »

Tackar för filerna, snabbkollade och såg på bilderna att displayen som visas inte liknar den jag har, risken är att man utför fel knapptryckning och ändrar nått som blir tokigt.

Hur stor är PDF:en?
Skulle den gå att maila, om det kan vara ett alternativ?

Skriv svar