Hej alla hjältar på detta forum, behöver lite råd o tips igen.
Fick för mig att trimma in dragbegränsaren då den alltid stog öppen, har en calmarpannan opex med en Roslagsbrännaren rb20 men kan ej hitta info på nätet om önskat Pa tryck till min anläggning, nån här som vet kanske? Min begränsare går o ställa mellan 10-26Pa den har dock bara en ratt o inga värden så svårt o veta vart jag ska ställa den?
Fattar jag det rätt att under full drift ska den inte stänga helt men ha nån glipa på några mm som minst o fladdra men hur mycket ska den öppna under fladdret ?
Mvh Jonathan
Frågor o råd om dragbegränsare
Re: Frågor o råd om dragbegränsare
Ställ den på mitten ungefär, pelletspannor brukar ska ha runt 20-30Pa vid drift.
Om dragbegränsaren står helt öppen under drift är den för liten, om den fladdrar hela tiden är den lagom stor och klarar av att hålla inställt undertryck.
Så länge den öppnar och fladdrar är det ok.
Om dragbegränsaren står helt öppen under drift är den för liten, om den fladdrar hela tiden är den lagom stor och klarar av att hålla inställt undertryck.
Så länge den öppnar och fladdrar är det ok.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.