Stenar i sotlådan?

Skriv svar
dalbinss
Späd planta

Stenar i sotlådan?

Inlägg av dalbinss »

Hejsan!
Jag är rätt ny till pelletsbränning. Lång saga kort så köpte vi hus som värms upp med pellets via en Biomatic+ och en brännare: BeQuem 15 från 2004.

I början var allt frid och fröjd men har med tiden stött på mer och mer problem..

Vi har installerat ett mindre rökrör i skorstenen på rekommendation av sotaren, då vi hade ganska stora skortstenskanaler. Sitter även en rökbegränsare(som numera inte häller öppnar sig någonsin om jag inte ställer ner den på nästan lättaste öppnings inställningen, det är en TIGEX 25).

Brännare har vart på service nyligen och fick slussvingar, Tanddrev och Oljebronslager. Vid tidigare service har jag även fått matarskruv bytt.

Det jag haft mest problem med är att den stänger av sig och klagar på "Kontrollera slussen täthet".

Har lagt märke till att optosensorn sotar igen på bara någon dag. Läste då här på forumet om ett litet hål i sensorns rör. Den har jag nu gjort rent och hoppas det löser problemet(gjort idag 28/12-25).

Dock tycker jag att sotet i sotlådan sista 2åren har blivit allt mer och mer grusigt? Vet inte riktigt hur jag skall förklara det bättre. Stenhårda små gruskorn? Är det oförbrända pellets? Så var det inte när vi flyttade in, då var sotet jätte "fluffigt" grått med lite brun nyans. Tydligen jätte bra enligt sotaren som sotade då. Men nu som sagt mer bara grus hög som fyller sotlådan jättesnabbt. Även i brännaren är det större klumpar av sot och tycker även att brännarens väggen som stänger igen hålet brännaren går in i pannan, blivit allt mer svart men koks? Eller något annat svart stenhård olja?

Jag har inställning på brännaren: Effekt hög skruv: 66%, Effekt hög fläkt 36%, Effekt låg skruv:55% och Effekt låg fläkt: 33%

Någon som vet vad som kan vara felet? Jag har bilder men hittar inte vart jag kan lägga in dom i inlägget. Be mig gärna så kan jag skicka dom.

Har säkert glömt en massa information ni kan behöva, ursäkta för det men fråga gärna så gör jag mitt bästa att svara.

Tack på förhand!

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Stenar i sotlådan?

Inlägg av Stegatorparn »

Din dragbegränsare Tigex 25 ska du ställa in på 30 mm 15 Pa enligt manualen. https://cdn.abicart.com/shop/29690/art2 ... gex_25.pdf
Dragbegränsarens uppgift är att ge brännaren ett konstant drag att arbeta med. Fluktuerar draget hela tiden blir inte förbränningen optimal.

Enligt din beskrivning får förbränningen för lite luft. Öka fläkten med 2% om dagen tills optovakten inte sotar igen och pannans eldstadsväggar får en ljusgrå/ljusbrun färg.

Det går inte att lägga upp bilder på forumet utan man måste lägga bilderna på en bildsajt t.ex. imgur.com som man länkar till i inlägget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
dalbinss
Späd planta

Inlägg av dalbinss »

Hejsan!
Tack för svaret. Dragbergänsaren har jag läst manuallen och ställt på ca 30mm.

Okej! Jag provar att öka fläckten så ser vi vart det tar oss. Fixar det även så att sotet i stolådan blir finare?
Tack för hjälpen.

Mvh
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Sköter (försöker i alla fall...) om en panna (ej min) med liknande setup som din.

Har haft lite problem med sotning och har nyligen sänkt matningen med gott resultat, åtminstone om man tittar på hur fort synglaset sotar igen.

Mät gärna pelletsåtgången, hade varit intressant att jämföra!

https://pellets.info/viewtopic.php?p=176497#p176497

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
dalbinss
Späd planta

Inlägg av dalbinss »

Hej Mats!

Okej då skall jag prova sänka matningen.

Jag skall kolla länken du skickade med, står det där hur jag mäter åtgången?

Mvh: Daniel
dalbinss
Späd planta

Inlägg av dalbinss »

Skulle vilja tillägga att jag gjorde rent optosensorn idag vid 10 tiden.

När jag kom ner ikväll vid 22 tiden så såg jag att optovakten vaklade väldigt med hur mycket ljus den såg. Oftast under 50%. Drog då ut sensorn och såg att den mer eller mindre var helt igensotad... på 12 timmar.... Desutom hade limmet som håller glaset runt själva ljussensorn "smält?" så glaset bara ramlade av... Tur är hade jag en till optosensor så jag har satt i den och minskar nu skruv procenten.

Tack igen.

Mvh
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Min kunskap om pelletsbrännare är absolut inte på expertnivå men det låter märkligt om flamvakten sotar igen så otroligt snabbt, jag hade problem med att det blev sot och tjära i skorstenen men själva pannan såg ok ut enligt sotaren och flamvakten var inte alls speciellt sotig.

Du kan ju kolla fläkten så den snurrar som den ska och inte sitter smuts i fläkthjulet annars blir inte luftflödet rätt, vad visar rökgastemperaturen?

/Mats
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

I detta inlägget står det hur man mäter, matnyttig info i tråden för övrigt:

https://pellets.info/viewtopic.php?p=170482#p170482
dalbinss
Späd planta

Inlägg av dalbinss »

Magil skrev: sön 28 dec, 2025 23:58 Min kunskap om pelletsbrännare är absolut inte på expertnivå men det låter märkligt om flamvakten sotar igen så otroligt snabbt, jag hade problem med att det blev sot och tjära i skorstenen men själva pannan såg ok ut enligt sotaren och flamvakten var inte alls speciellt sotig.

Du kan ju kolla fläkten så den snurrar som den ska och inte sitter smuts i fläkthjulet annars blir inte luftflödet rätt, vad visar rökgastemperaturen?

/Mats
Hehe min kunskap är på total nybörjarnivå. Jag har sänkt matarskruven rejält nu(Enligt mig i all fall.) Nere på 47% från 55%. Den blir fortfarande varm lika fort som innan. Om man tar tiden från när den startar till den slutar. Så kan ju tycka med min egen logic att dom extra 8% jag körde med förut inte behövdes.
Brännaren har vart inne på service för någon månad sen, fläckten kollade dom då och sa att den snurrar utan problem och funkar kanon. Jag hör den även dra igång när pannan startar och den går under hela värme cykeln.

Rökgastempen på dessa pannor är tydligen inget att lite på. Sensorn sitter dåligt till så den sotar igen jätte fort... Inget jag gjort rent idag. Men den går bara till 94 grader Celsius(har den för övrigt gjort sedan vi flyttade in, alltid visat samma temp även när den fungerade kanon)(Visar även samma nu även när jag sänkt matarskruven med 8%) när värme cykeln är klar. Men mäter jag på sjävla rökröret så är det betydligt varmare(Lånade en värmekamera en gång. Hur exakt den var vet jag ej, kommer inte ihåg i huvudet hur varmt den visade.. Får se om jag skrev ner det någonstans.)

Mvh: Daniel
dalbinss
Späd planta

Inlägg av dalbinss »

Tack! Då skall jag försöka göra det. Återkommer när jag haft tid att göra denna mätning.
Skriv svar